Telefonla sigorta veya check-up hizmeti satışı yaptıklarını iddia ederek vatandaşları dolandırmaya çalışan bazı şirketler, adınıza sigorta satışı yapıldığını, gerçekleşen satışın iptali için de yaklaşık 300 liralık bedelin ödenmesi gerektiğini söylüyor. Yapılmayan satışın iptali için ücret ödenmesi talep ediliyor. Telefonla aranan kişinin kredi kartı bilgisinden, TC kimlik numarasına kadar her türlü kişisel veriye sahip olan sözde sigorta firmalarının sattıkları hizmetlerin de hiçbir geçerliliği bulunmuyor. Bu yöntemle aranan tüketiciler de bütün bilgileri firmaların elinde olduğu için böyle bir satışın gerçekleştiğini düşünüyor. Firma adına arayan müşteri temsilcisi de bilgileri verdikten sonra satışın iptali konusunda “İşlemin gerçekleşmesi için 300 liralık bedeli ödemeyi onaylıyor musunuz” diye soruyor. Bu dakikadan sonra satıldığı söylenen hizmet karşılığında daha fazla ödeyeceğini düşünen tüketici, iptal için 300 lirayı gözden çıkarıyor. Müşteri temsilcisinin ısrarları sonrası tüketicinin ‘onaylıyorum’ demesinin ardından kişinin kredi kartından söylenen ücret çekiliyor. Sonuç olarak vatandaş, satılmayan hizmetin iptali için şirkete 300 liralık ödeme yapıyor.
Söz konusu firmaların telefonla ulaşarak 299 lira karşılığında satışını gerçekleştirdiği check-up satışları da anlaşmalı olduklarını iddia ettikleri hastanelerde geçerli olmuyor. 0850 ya da 444’le başlayan numaralarla hizmet veren bu firmalar yaptıkları görüşmede ‘Saçınızın telinden ayağınızın tırnağına kadar kontrol edileceksiniz’ diyerek tüketiciyi ikna etmeye çalışıyor. Arayan firmalar, hangi hastanelerde bu işlemi gerçekleştirebiliriz diye sorulduğunda, bulunduğunuz bölge sorularak size yakın olan hastanelerin bilgisi veriliyor. Firmanın anlaşmalı olduklarını söylediği hastaneler arandığında ise hastane yetkilileri, adı geçen şirketlerle hastanelerinin bir anlaşmaları olmadığını söylüyor. Hastanelerinde check-up hizmetinin 175 lira olduğunu belirten yetkililer, “Bu konuyla ilgili günde 2-3 telefon alıyoruz. Müşterilerimizi sürekli uyarıyoruz. Ancak bu oyuna düşen çok kişi var” diyor.
Kart iptali kurtardı
Aynı yöntemle dolandırılmaktan son anda kurtulan bir tüketici olayı şu şekilde anlattı: “0850 ile başlayan bir telefon üzerinden arandım. Müşteri temsilcisi kısa bir bilgilendirmeden sonra kredi kartı bilgilerimi ve TC kimlik numaramı vererek, hesabımdan sağlık sigortası satışı yapıldığını, iptal etmek isteyip istemediğimi sordu. Ancak böyle bir satın alma söz konusu değil. Ben de iptal etmek istediğimi söyledim. Hemen ardından işlemin gerçekleşmesi için onay vermem gerektiğini söyledi. Ancak onay vermeden bankamı aradım ve kartın iptal edilmesini sağladım. Dolandırıcılıktan bu şekilde kurtulabildim.”
Nasıl korunabiliriz?
Öncelikle emin olmadığınız numaralardan gelen çağrılara dikkat edin. Arandığınızda telefon üzerinden satış yapılmak isteniyorsa kurumun belgesini isteyin. Emin olamıyorsanız kişisel verilerinizi kesinlikle karşı tarafla paylaşmayın. Kişisel verilerinizi, kart numaralarınızı banka dahil, diğer yetkili kurumlar dahi sizinle paylaşıyorsa işlem yapmak için kurumların numaralarını siz arayıp işleminizi gerçekleştirin. Kart bilgilerinizin yasadışı faaliyet gösteren kurumların eline geçtiğini düşünüyorsanız bankanızla irtibata geçin. Şüpheli işlemlerden kurtulmak için kartınızın iptal edilmesini sağlayın. BURAK COŞAN /HÜRRİYET