Zorunlu trafik sigortası neden zorunlu? Çünkü bir sorumluluk sigortası, yani trafikte kaza yaptığında karşındaki aracın hasarını karşılamak üzere yapılan ‘zorunlu’ bir sigorta türü. Kaza anında karşı taraf yüzde 100 kusurluysa, hasarın tamamımı karşı tarafın trafik sigortası öder. Son yıllarda trafik sigortalarında yaşanan kaos ‘zorunlu’ da olsa sigortasız araçların sayısının artmasına sebep oldu. Özetle yollarda sigortasız ve bu nedenle size çarptığında hasarınızı karşılamayacak canlı bomba gibi gezen binlerce otomobil var.
Diyelim ki kendi aracınız ile gidip 300 bin TL’lik bir araca çarptınız ve siz kusurlusunuz. Karşı araçta ise 50 bin TL’lik bir hasar var. Trafik sigortanız yoksa bu parayı ödemekle yükümlüsünüz. Ödeyemezseniz üzerinize kayıtlı varlıklarınıza bile haciz gelecek demektir.
BİR ÜÇÜNCÜ ÇÖZÜM ARANMALI
Geçmişte yollarda çevirmelerde aracın trafik sigortası olup olmadığına da bakılırdı. Son günlerde ehliyet isteniyor ve plaka sorgusu yapılıyor. Sigortanın sorgulandığını zannetmiyorum. Son olarak araç trafik tescil işlemleri de artık Noter’ler de yapılmaya başlanıldı. Tescil işlemi yapılıyor, ruhsat veriliyor ve “git trafik sigortanı yaptır” deniliyor. Yani trafik sigortasında ‘Zorunluluk’ kalkmış oldu. İşlem sonunda ‘sigortanı yaptır, sonra gel ruhsatını al’ denilse, o da tuhaf olur. Devlet bu konudaki bürokrasiyi ortadan kaldırmak için zaten işi Noter’lere verdi. ‘Sigorta yaptır gel’ denilse ayrı bir bürokrasi daha olacak. Gelecekte bu konuda ciddi sıkıntılar yaşanacak gibi görünüyor. ‘Hükümet yetkilileri buna bir çözüm bulsun’ desem inanın bunu da söylemeye korkuyorum. Çünkü yetkililer çözüm için bu defa, ‘Sigorta poliçesi Noter’de hazırlansın” deyip işin içinden çıkabilir. Bu sefer de acentelerin tümü kepenk indirir. Bir üçüncü çözüm illa ki olmalı…Halen 6 milyon sigortasız araç yıl sonunda en az 10 milyon canlı bomba demek. Benden söylemesi!
Sayın Can Kantar, trafik tescil işlem yetkisi noterlere değil, acentelere verilemez miydi? Acenteler TOBB çatısı altındalar, TOBB bu işe kefil olabilirdi.
GÖKHAN BEY ÇOK HAKLISINIZ SİGORTA ACENTELERİNE VERİLSE BU DAHA İYİ OLURDU
Can Bey Merhabalar,
Bana göre tek sıkıntı 15 günlük mücbir sebeple süre tanınması ve bu süreyi Sigortalıların zaman kazanmak için sonuna kadar kullanmak istemleri. Aynı zaman da bu süre içerisinde kaza olması halinde , aracın eski sahibi adına hasar dosyası açılması ve hasarsızlık oranını etkiliyor olmasıdır.
En azından bu süresinin kısaltılması, 3 gün vs yapılması ve hasar olması durumunda yeni araç sahibinin , sürücü nün hasarsızlık sicilini etkilemesi şeklinde değiştirilmesi gerekmez mi? Saygılarımla
Can Bey’in belirttiği gibi karşı tarafın aracında 50.000 TL hasar varsa bunun tamamını zorunlu trafik sigortası karşılamaz. Sadece 36.000 TL zorunlu trafik sigortasından karşılanır maalesef.
Geri kalan 14.000 TL’lik hasar bedeli kusurlu araç sahibi tarafından ödenir. Bu sebeple yılbaşında yapılan teminatlarda ki güncellemenin yetersiz olduğunu da açıktır.
TOBB Dünyada an ağır iş gören hantal yapısı ile karar mekanizmaları güçsüz. İşte sigorta acentalarının hali ahvalı ,işte sigorta eksperlerinin hali ahvali , sakın tescil işlemleri tobb’a verilmesin…Ayrıca Odalarda koltuğa bir oturan ölünceye kadar her ne hikmetse orada.. Rahmetli dostum Ali Osman Ulusoy bana bu mekanizmanın ne kadar berbat işlediği hakkında hep bilgi verir ve yakınmalarda bulunurdu..
Trafik sigortası araçlara değil de sürücüye yapılsa nasıl olur??
Adı sorumluluk olan bir poliçede sorumluluğu, ödülü ve cezayı günahsız araçlara bindirmek yerine, gerçekte sorumlu kişiyi saklandığı yerden çıkarıp, “sürücüye sigorta”yı gündemine alacak olursa, “çok sayıda” sorunu kökten halledebilir hazine. 2012’den beri her fırsatta söylüyorum. Gazetenizde de bir çok haberin yorumunda paylaştım Can bey.
Bu konuyla ilgili projemi 2013’te 1. sigorta ve aktüerya kongresinde de sunmuştum. detay için: facebook: ehliyete trafik twitter: @trafiksigortas
Can Bey 1 Şubat 2018 tarihinde noterler tarafından verilmeye başlanmış olan sistemde eskiden var olmayan ancak şimdi satışı yapılan aracın mutlaka sigortalı olması gerekiyor. Geçmişte 1 yıl sigortası olmayan aracın satışı mümkünken şimdi mümkün değil. Yani satışa konu aracın sigortası olmak zorunda.
Yine 1 Şubat öncesinde noterden alınan belge ile kişi sigortasını 30 gün içerisinde yaptıramadığında plaka değişikliği ölüyordu. Şimdi yeni plakasını takıyor yola çıkıyor.
Yine 1 Şubat öncesinde trafik sigortası satın alınan araç için 30 gün içinde kesilmezse vatandaş Ruhsat çıkarmadan sigortasız yıllarca araç kullanıyordu bunu her kes biliyor. Şimdi 15 gün içinde poliçesini kesmezse noterden aldığı tescil belgesi geçersiz olacak. Herkes ilk yıl sigortasını mecbur yaptıracak demektir. Yazınızı tekrar gözden geçirmenizi, yanlış bir anlaşıma düşmemenizi rica ederim. Saygılarımla
İŞİN BU KISMINI DÜŞÜNMENİZE GEREK YOK EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İSTERSE ZATEN OLMAYANLARI ELEKTRONİK ORTAMDA TESPİT EDER VE CEZAYI KESER .
Dinçer Bey’in yazısı üzerine 31 Ocak 2018 tarihli “araçların satış, devir ve tescil hizmetlerinin yürütülmesi hakkında yönetmeliği” okudum.
Yönetmeliğin 18-1. maddesinde …. zorunlu mali sorumluluk sigortasının bulunduğunun tespit edilmesi halinde noterler tarafından yapılır. diye belirtilmektedir.
Uygulamayı bilemiyorum ama bu maddeye göre noterlerin sigortanın olup olmadığını kontrol etmeleri gerektiğini anlıyorum.
Dolayısı ile biraz daha detaylı bir haber bekliyorum. Acaba birkaç farklı notere gidip bir röportaj yapılamaz mı? Veya uygulama hakkında daha detaylı bilgi alınamaz mı?
Son olarak, yine de tescil işlemleri acentelere verilseydi daha iyi olurdu diye düşünüyorum. Hem acentelere ek bir gelir olurdu hem de noterlerin yoğunluğu azalırdı.
Mrb iyi geceler. Ben ikinci el motosiklet aldım noterde ruhsatımı da verdiler. Ayrıca hemen gidip zorunlu trafik sigortasını da yaptım. Şimdi benim trafik tescile gitmem gerekiyor mu?yoksa bu şekilde trafiğe çıkabilir miyim?
Yeni sistem hakkında hiç bir fikrim yok…
Aydınlatırsanız çok sevinirim saygılar
Ben 2 yıldır zorunlu trafik sigortası yaptırmadım.Simdi yaptırmak istiyorum.Acaba sigorta acentesi yapar mi.ne gibi ceza veya müeyyide ile karşılaşırım.yoksa sigortasız kullanmaya devam mi etsem.ne onerirsin