Türkiye sigorta sektöründe ‘konsolidasyon’ tartışmaları yeniden başlarken, Corpus Sigorta Genel Müdür Vekili Murat Şişli, “Konsalidasyon, kötü bir şeymiş gibi algılanıyor. Halbuki, konsalidasyon sektörün sağlıklı işlemesi açısından yararlı olabilir. Uzmanlaşma artar, sigortalılarımıza daha iyi hizmet sağlarız” diyor.
SİGORTAMEDYA / ALP SÜER
2022 yılı pek çok sektör açısından zor bir yıl. Hatta, bazı sigortacıların tabiriyle; ‘kayıp yıl.’ Türkiye sigorta sektörü özelinde baktığımızda, 2022, belirli branşlarda dosya/hasar maliyetlerinin arttığı, bileşik rasyonun yükseldiği, teknik kârların düştüğü, belki de sektör tarihinde bir ilk olarak, mali kârların da düştüğü bir yıl olarak tarihe geçecek. Sektörde, son günlerde sıkça, şirketlerin portföylerinin dengeli olması, öz kaynakları yetersiz olan şirketlerde öz sermaye artışı vb. önlemlerin alınması gerektiği konuşuluyor. Uzunca bir aradan sonra, ‘konsalidasyon’ da yeniden gündeme gelirken, sektör temsilcileri bazı şirketlerin, sektörden çıkabileceğini ileri sürüyor. Biz de geçen ay, Maher Holding bünyesinde faaliyet gösteren Corpus Sigorta’ya konuk olduk. Corpus Sigorta Genel Müdür Vekili Murat Şişli ile bir röportaj yaptık. Quick Tower binasında gerçekleştirdiğimiz röportajda Şişli,hem Corpus Sigorta’daki son gelişmeleri bize anlattı; hem de Türkiye sigorta sektörü hakkındaki sorularımızı yanıtladı. Röportaj esnasında, sektördeki konsalidasyon tartışmalarını hatırlattığım Şişli’nin konuyla ilgili özgün görüşlerini özellikle not aldım. Konsalidasyon’un sektörde genelde ‘kötü’ bir şeymiş gibi algılandığını vurgulayan Şişli, “Halbuki, konsalidasyon sektörün sağlıklı işlemesi açısından yararlı olabilir, sektör olarak sigortalılarımıza daha iyi hizmet sağlarız” diyor.
Büyük olsun, hepimizin olsun!
Sağlıklı olan, gücü olan şirketlerin ayakta kalmasının gerekli olduğunu vurgulayan Şişli, “Sağlıklı olmayan şirket, gelecekte de sorun yaratmaya devam edecektir. Sektörde ayrıca uzmanlaşma eksikliği var. Bütün şirketler birbirine benziyor. Konsalidasyon uzmanlaşmayı da getirebilir. Artık, yurtdışında da büyük olan, yurtdışındaki şirketlerle rekabet edebilen şirketlerimizin olması gerekli. ‘Küçük olsun, benim olsun’ düşüncesi yanlış. Büyük olsun, hepimizin olsun!” diyor. Sigorta sektörünü, ekonomiden ayırmanın da mümkün olmadığını ifade eden Şişli, “Sektördeki büyümede, oto sigortalarının büyük etkisi var. Ekonomik gelişmeler ve yüksek enflasyon sektörü etkiliyor. Bazı konular, alarm sinyalleri veriyor. Hayat dışında teknik kârlar düşüktü. Bunun yanında mali gelirler de düşmeye başladığı için 2022 sektör açısından zor bir yıl. Ancak, sektörde asıl 2023 yılı daha zor bir yıl olacak. Ekonomide dalgalanma sürerse sektör zorlanacak.”
Hedeflerimizin üzerinde büyüdük
Röportajda, Corpus Sigorta hakkında sorularımı da yanıtlayan Şişli, 2022’nin şirket açısından iyi geçtiğini ve Corpus Sigorta’nın büyümeyi sürdürdüğünü söylüyor. Şişli’den aldığımız bilgilere göre, yılın ilk yarısında hedeflerinin de üzerinde büyüyen Corpus Sigorta 750 milyon TL prim üretmiş. Reel olarak yüzde 94 büyüme kaydetmiş. Portföy yapısı da dengeli olan şirket, trafiğin payını azaltırken, oto dışının payını da yüzde 54 seviyesine yükseltmiş. Şirketin, 2022 gibi zor bir yılda hızlı büyümesinin temelinde de trete yapısı, kurumsal sigortalara odaklanması, ağırlıklı olarak ihracat yapan dolayısıyla kur artışından olumlu etkilenen şirketleri (kurumsal ve ticari segmentte) sigortalaması yatıyor. “Bu şirketlerin satışları arttıkça, onlar büyüdükçe, biz de haliyle büyüdük” diyor Şişli.
2022’de özellikle kurumsal ve ticari segmentteki şirketlere yönelik yangın ve sorumluluk branşlarında ciddi manada büyüyen şirketin marka bilinirliği de artmış. 7’nci ay sonunda 870 milyon TL prim üretimi gerçekleştirdiklerini ifade eden Şişli, “2022 sonunda 1.1 milyar TL prim üretimi hedefledik. Küçük ölçekli şirketten çıkıp, artık orta ölçekli bir şirket olacağız” diye konuşuyor.
Öz kaynaklarımız güçlü
Şişli’den öğrendiğimize göre, Corpus Sigorta’nın öz kaynakları da güçlü. 2021-2022 döneminde öz kaynakları 217 milyon TL’den, 319 milyon TL seviyesine ulaşan şirketin sermaye yeterlilik oranı da yüzde 105 düzeyinde bulunuyor. Şirket, 2022’nin ilk 3 ayında 5 milyon TL zarar yazmış. Corpus Sigorta’nın yazdığı poliçelerin yüzde 77 gibi büyük bir bölümü, ‘dövize endeksli’ poliçelerden, geri kalanı da TL poliçelerden oluşuyor. Şişli, “Dolar kuru 18 TL’yi aştı. Kurlarda yukarı yönlü hareket ediyor. Dövize endeksli poliçeler sigortalı açısından dezavantaj yaratmıyor mu?” soruma da şu yanıtı veriyor: “Herhangi bir dezavantajı yok. Çünkü sigortalı primini dövize endeksli ödüyor. Hasar anında da poliçesindeki bedeller döviz cinsinden olduğu için hasarını döviz bazlı olarak alıyor.”
2023’te de reel olarak büyümemiz sürecek
2023 yılının Türkiye sigorta sektörü açısından zor geçeceğini, bununla birlikte Corpus Sigorta’nın büyümeye devam edeceğini belirten Şişli, “Corpus Sigorta olarak, dinamik bir şirketiz. Niş alanlara odaklandığımız ve firmaya özel hizmet sağladığımız için reel olarak büyümemiz devam eder” diyor.
Her bir müşteri için özel poliçe yapıyoruz
Corpus Sigorta aslında köklü bir şirket. Kasım 1989 da Gothaer Alman Sigorta adı ile kurulan şirket daha sonraki yıllarda Demir Sigorta bünyesine katıldı. 2018 yılında Maher Holding bünyesine katılan ve Corpus Sigorta ismini alan şirket, ‘yangın’, ‘mühendislik’ ve ‘sorumluluk’ gibi niş alanlara ve kurumsal sigortalara odaklanmış durumda. Şirket müşterilerinin büyük bölümü de yurtdışına ihracat yapan kurumsal ve ticari segmentteki şirketlerden oluşuyor. 53 kişilik kadroları ile her bir riski kendi içinde değerlendirdiklerini ve her bir müşteri için özel poliçe yaptıklarını ifade eden Şişli, online satış ise yapmadıklarını kaydediyor.
‘Ürün sorumluluk’u bazı İşletmeler yeni yeni öğrenmeye başladı
Röportajımız sırasında bazı işletmelerin ‘yangın poliçelerinin’ bile olmadığını hatırlattığım Şişli, şu değerlendirmelerde bulundu: “Biz ülke olarak bazı şeyleri yeni yeni öğreniyoruz. Sözgelimi, ürün sorumluluk sigortası çok eski bir ürün. Ürünün tanıtımı da bugüne kadar gerek Türkiye Sigorta Birliği gerekse sigorta şirketleri tarafından yeterince yapıldı. Ancak, sigortalılar tarafından çok ilgi görmedi. İhtiyaç da olmadığı için talep de İç pazarda daralma yaşanınca birçok firma haliyle ihracata yüklendi. Karşı taraftaki 3’üncü parti ülkeler de ürün sorumluluk sigortası olmadan bir malı ülkelerine almıyor. Bu nedenle, ihracat yapan bazı işletmeler bizleri arayarak bu sigortayı sormaya başladı. Özellikle KOBİ’ler ve Anadolu’daki firmalar da birçok sigortayı yeni yeni öğreniyor.”
Sorumluluk branşında daha fazla büyüyeceğiz
Corpus Sigorta Genel Müdür Vekili Murat Şişli’den röportajımızda biraz da Corpus Sigorta’nın önümüzdeki dönemki hedeflerini öğrendik. Şişli, öncelikle şirketin öz kaynaklarını artırmak, kârlı olmak ve sürdürülebilir büyümeyi gerçekleştirmek gibi 3 temel hedeflerinin olduğunu söylüyor. Yangın, mühendislik,sorumluluk, nakliyat branşlarında büyümeye devam edeceklerini ifade eden Şişli, Corpus Sigorta olarak söz konusu branşlar arasında, özellikle sorumluluk branşında, ürün sorumluluk, yönetici sorumluluk, mesleki sorumluluk gibi alanlarda daha fazla büyümeyi hedeflediklerini kaydediyor. Enerji sektöründe de iddialı olduklarını belirten Şişli, yenilenebilir enerji tesislerinin özel ilgi alanları olduğunu vurguluyor.
Saat koleksiyonu yapıyor, motosiklete binmeyi seviyor
Corpus Sigorta Genel Müdür Vekili Murat Şişli ile yaptığımız röportajın sonunda, geleneğimizi sürdürdük. Murat Bey’i bu kez sigortacı kimliği dışında yakından tanımak istedik. Sorularımıza içten, samimi yanıtlar veren Şişli’den öğrendiğimize göre, kendisi eski, mekanik saatlerin koleksiyonunu yapıyor. Aynı zamanda, eski bir motosikletçi olduğunu öğrendiğimiz Şişli, kızı doğduktan sonra motosiklete binmeye çok vakti olmadığını; fırsat buldukça bindiğini dile getiriyor.
Sigortacılık mesleğine Garanti Sigorta’da başladı
1976 yılı İstanbul doğumlu olan Murat Şişli, Saint Michel Fransız Lisesi ve 1995 yılında Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nin ardından 2001 yılında Yeditepe Üniversitesi’nde MBA programını bitirdi. Sigorta sektörüne, 2002 yılında Garanti Sigorta’da Teknik ve Reasürans Departmanı’nda Uzman olarak başlayan Şişli, 2005-2013 yılları arasında Aviva Sigorta’da Teknik ve Reasürans Müdürü, 2013 yılından 2016 yılına kadar Generali Sigorta’da Teknik ve Reasürans Direktörü olarak görev aldı. Sonrasında, Sigortayeri Sigorta ve Reasürans Brokerliği ve Bereket Sigorta’da Genel Müdür Yardımcısı ve Willis Towers Watson Sigorta ve Reasürans Brokerliği A.Ş. Head of Facultative görevlerini yürüten Şişli, Corpus Sigorta Genel Müdür Yardımcılığı ve İcra Kurulu Üyeliği görevine 10 Şubat 2020 tarihi itibariyle atandı. Şişli Kasım 2021’denbu yana Corpus Sigorta Genel Müdür Vekili olarak görev yapıyor. İyi derecede İngilizce ve Fransızca bilen Şişli, evli ve bir çocuk babası.
Rock müzik dinleyen Şişli, Def Leppard hayranı
Corpus Sigorta Genel Müdür Vekili Murat Şişli, müzik dinlemeyi de çok seviyor. Genellikle rock müzik dinlediğini, klasik sanatçı ve gruplara daha fazla ilgi duyduğunu vurgulayan Şişli’nin favori grup ve sanatçıları arasında ülkemizden Teoman ile İngilizlerin efsanevi hard rock-metal gruplarından Def Leppard yer alıyor. Tarihe ilgi duyduğunu ve kitap okumayı da çok sevdiğini söyleyen Şişli, tarihle ilgili özellikle de Roma tarihi ve Türk tarihi ile ilgili kitapları ilgiyle okuyor. Şişli, tarihle ilgili aynı konuda tek bir görüş yerine farklı görüşe sahip yazarların kitaplarını okumayı konu hakkında objektif bilgiye sahip olmak için özellikle tercih ettiğini kaydediyor.