23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

Metaverse Sigortası çok yakında!

Metaverse, internetin icadından sonraki dünyadaki en büyük değişimin kapısı olacak. Bu evrende alışveriş yapacaksınız, iş kuracaksınız, toplantı yapacaksınız, gayrimenkul satın alacaksınız, eviniz, arabanız olacak, sosyalleşeceksiniz… Kısacası burası ikinci bir hayat gibi olacak. Beraberinde birçok riski de getirecek. Metaverse rüzgarına kayıtsız kalmayan sigorta sektörü de, faaliyetlerini sanal dünyaya nasıl aktaracağına dair kafa yormaya başladı. Görünen o ki ‘Metaverse Sigortası’ ile tanışmamız çok yakın!

SİBEL CİNGİ / SİGORTAMEDYA

Metaverse… Hayatımıza yeni giren ve ne olduğunu anlamaya çalıştığımız bu kavram, gelecekte hepimizin içinde olacağı belirtilen yeni bir evren… İnsanların hiçbir fiziksel çaba harcamaksızın, artırılmış sanal gerçeklik cihazları sayesinde, tamamen zihinsel olarak kendilerini hissettikleri algısal evren olarak tanımlanan Metaverse, internetin icadından sonraki dünyadaki en büyük değişimin kapısı olacak. Bu evrende alışveriş yapacaksınız, konsere gideceksiniz, iş kuracaksınız, toplantı yapacaksınız, seyahat edeceksiniz, gayrimenkul satın alacaksınız. Eviniz, arabanız olacak… Sosyalleşeceksiniz. Kısacası burası ikinci bir hayat gibi olacak. Şimdiden şirketler, kurumlar, bireyler kısacası dünya ‘Metaverse de nasıl yer alabiliriz?’ sorusunun peşine düştü. Yatırımlar, gayrimenkul satışları başladı. Fiziksel dünyadan bire bir olarak kopyalanan bu dijital evrende de riskler olacak. Birçok sektör gibi sigorta sektörü de metaverse’ü gündemine aldı. Faaliyetlerini ve ürünlerini sanal dünyaya nasıl aktaracaklarına dair strateji geliştirmek üzere beyin fırtınasına başladı. Tüm bu gelişmeler gösteriyor ki Metaverse Sigortası ile tanışmamış çok yakın!

METAVERSE NEDİR?

İngilizce “Meta” ve “Universe (Evren)” kelimelerinin kısaltılmışı olarak kullanılan Metaverse, gerçek ve sanal dünyanın birleştiği yeni bir ‘dijital dünya’ olarak tanımlanıyor. Böyle bir dijital dünyada insanlar, farklı dijital evrenlere/ortamlara Metaverse’e uygun aletlerle geçiş yapabilecek ve sanal ortamda iletişim kurma fırsatı yakalayacak. Metaverse dijital evreni, herkesin bu dijital dünyada oluşturacağı 3D avatarlar (sanal karakterler) sayesinde gelecekte işe gidip gelmeden ofisteymiş gibi çalışma olanağının yanı sıra arkadaşlarla birlikte bir konsere katılma veya bir arkadaş davetine hologram olarak ışınlanabilme ve dahil olma olanağı sunacak.

Dünya nüfusunun yüzde 25’i metaverse evreninde olacak 

Metaverse evreni ile dijital pazarlamaya yatırımların da katlanacağı belirtiliyor. Dijital Pazarlama Okulu Kurucusu Yasin Kaplan, “Araştırmalara göre 2023’te artırılmış gerçeklik pazarı 18 milyar doları aşacak ve dünya nüfusunun yüzde 25’i artırılmış gerçeklik kullanıcısı olacak. Bu yüzden şirketler dijital dünyanın getirdiği mecburiyetlere hızlıca adapte olmalı. Metaverse evreni dijital pazarlamada da seçenekleri artıracak ve gerçek dünyanın billboardları dijital mecralarda asılacak. Büyümenin anahtarı olan dijital pazarlamaya yatırımlar önem kazanacak ve dijitale yatırım yapmayan şirketler zamanla kaybolacak” dedi. 

Sanal evrendeki yatırımlar ile yeni bir ekonomi oluşacak 

Generali Sigorta, Metaverse’ün ekonomi ve tüketici özelinde uzun vadede oluşturacağı etkileri mercek altına aldı. Metaverse’nin, oluşturduğu sanal evrenler ile çevrimiçi kullanıcılara yakın zamanda yepyeni bir deneyim sunacağına dikkat çeken Generali Sigorta, şirketlerin bu yeni evrendeki yatırımlarının ve çalışmalarının yeni bir ekonomi oluşturacağını belirtiyor. Yeni bir dijital dünya vadeden Metaverse teknolojisinin, yeni istihdam alanları açacağını belirten Generali Sigorta, yaptığı değerlendirmede “Sanal emlak uzmanı, risk yönetimi uzmanı, blockchain geliştiricisi, dijital dedektif, oyun tasarımcısı, dijital satış uzmanı, siber güvenlik uzmanı ve pazarlama yöneticisi gibi meslek grupları Metaverse evreninde ilgi görecek” diyor. 

Türkiye Sigorta ve Türkiye Hayat Emeklilik Genel Müdürü Atilla Benli

Metaverse’de yerimizi alıp hızlıca adapte olmalıyız

Sigorta sektörünün dijitalleşme konusunda pandemide büyük bir sıçrama yaşadığına dikkat çeken Türkiye Sigorta ve Türkiye Hayat Emeklilik Genel Müdürü Atilla Benli, “Önemli bir aşama kaydedildi. Hasar uygulamaları da çok hızlı şekilde adapte olacak ama biz ne kadar hızlı olursak olalım bizden daha hızlı gelişen teknolojik gelişmeler var. Belki ara dönemleri atlayıp birden Metaverse dönemine gireceğiz. Buna da herkesin hazır olması lazım” dedi. Benli, metaverse döneminin acenteler ve tüm dağıtım kanallarımız açısından kaçınılmaz olarak gidilecek yer olduğunu söyleyerek, “Metaverse diye bir alt evren üst evren varsa biz avatarlarımızı yaratarak canlı olarak orada dolaşabileceksek sigorta ihtiyacı olacak. Orada dolaşan arkadaşımızın evinde otururken Türkiye Sigorta’yı bulması lazım. Dolayısıyla Türkiye Sigorta Metaversede de yerini alacaktır. Başarılı olur olmaz, onu zaman gösterecek ama bekleyelim de sonra gireriz devirleri geride kaldı. Çok hızlı bir şekilde bu işe girip adapte olmak lazım” ifadelerini kullandı. 

Metaverse ev kazaları sigortaya talebi artırdı

Metaverse’e giriş anahtarı olan sanal ve artırılmış gerçekik cihazları ev kazalarında artışa neden oldu. Sanal evrene kendi kaptırıp farkında olmadan aydınlatmaları parçalayan mı ararsın, vantilatörleri yumruklayan mı? Mobilyalara çarpan, televizyonları kıran… Ve daha birçok sıradışı ev kazası yaşanmaya başladı. Aviva, Metaverse ve sanal gerçeklik (VR) cihazlarından kaynaklanan kazaların yüzde 31 arttığını açıkladı. 2021’de kaza sonucu oluşan hasar için ortalama ödemenin 650 euro civarında olduğunu açıklayan Aviva, bunun genellikle VR tutkusunun zirvesinde bozulan TV’lerden kaynaklandığını söyledi. Aviva yetkilileri, metaverse de zaman geçirenlere şu uyarıları yaptı: “Kullanıcılar çevrelerine dikkat etmeli ve poliçelerinin metaverse dünyasına uygun olup olmadığını incelemeli. 

Zombiler yüzünden TV’yi parçaladı 

Aviva’nın yaşanan kazalara ilişkin hazırladığı raporda, bir müşterinin zombi dolu bir video oyununda zıplarken TV’yi parçaladığı belirtildi. Bir başka olayda ise çocukların kaydırma hareketlerini yaparken şömine raflarını kırdığı ifade edildi. 14 yaşındaki bir çocuğun ise Superhot VR oynarken  dengesini kaybedip diz kapağını, bir başka kişinin de tekrarlayan hareketler nedeniyle boynundaki C7 omurunu kırdığı belirtildi. 

Metaverse risk kavramını ve risk değerlendirmesini değiştirecek

Sigortamedya yazarı Devrim Ersöz de kaleme aldığı yazısında metaverse kavramına sigotacılık penceresinde bakarak değendirmelerde bulunuyor.  “Metaverse için markaların, işletmelerin, bireylerin ve toplulukların pek çok yatırım yapması gerektiği açık” diyen Ersöz, “Metaverse her şeyden önce risk kavramını ve risk değerlendirmesini değiştirecektir. Teknoloji geliştikçe avatarlar, üç boyutlu modeller, sanal mekan ve ortamlar ve sanal gerçeklik kullanımıyla üretilmiş pazar inovasyonları gördük. Metaverse ortamında uzak nesne ve cisimlere ulaşım kolaylaşacak, ancak gerçeklik ve doğruluk kontrolü gibi bir problem ortaya çıkacaktır. İster internet üzerinden bağlanmayı isterlerse analog sistemleri kullanmayı seçsinler, müşteriler için ürünleri, içeriği ve hizmetleri isteğe bağlı platforma getirme ihtiyacını artıran bir aciliyet hissi vardır” açıklamasını yapıyor.  Tüm ticari kurumlar gibi sigorta şirketlerinin personelinin, ürünlerinin ve sunulan hizmetlerin hızlı dijital dönüşüm olarak adlandırılan bu baş döndürücü süreçten nasibini alacağını dile getiren Ersöz, şöyle devam ediyor: “Sigortacılar, metaverse için ortak veri modelini kullanan genişletilmiş yapay zekâ ile çalışmak zorunda kalacaklar. Yeni veri kütüphaneleri ve risk değerlendirme faktörleri oluşacaktır. Sigorta şirketleri gelecek sanal gerçeklikle uyumlu olabilmek için faaliyetlerini sanal dünyaya nasıl aktaracaklarına dair bir strateji geliştirmek isteyeceklerdir. Basit bir ifadeyle, sigortacılar iş süreçlerinin her bölümünü otomatikleştirme, düzene koymak ve dijitalleştirme yoluna gireceklerdir. Metaverse ortamında ürün ve hizmet arayan sigorta müşterileri paralarının karşılığını en iyi şekilde almak için ürün ve hizmetlerin ne kadar iyi paketlendiğine bağlı olarak sigorta ürününü taleplerini şekillendireceklerdir.”

IBS Sigorta ve Reasürans Brokerliği CEO’su Murat Çiftçi

‘Metaverse’ ile siber sigortalarda dönüşüm yaşanacak

IBS Sigorta ve Reasürans Brokerliği CEO’su Murat Çiftçi, Metaverse’nin yeni teknolojilerle birlikte siber risklerin de odağı haline geleceğinin altını çiziyor. Çiftçi, “Teknolojik altyapı geliştikçe Metaverse Sigortası gibi kavramlar da hayatımıza girecek. Siber sigortalarda yepyeni bir dönem başlayacak. Önümüzdeki dönemde, siber sigortalarda da pek çok değişim bizi bekliyor. Hatta ilerleyen yıllarda Metaverse Sigortası bile gündeme gelebilir” açıklamasını yapıyor. 

İstihdam artışı yaratacak 

Dünya sigorta endüstrisinin Metaverse evrenine yönelik çalışmalarına hızla devam ettiğini belirten Murat Çiftçi, şu açıklamayı yapıyor: “Potansiyel NFT satışları, kripto paraların internet ortamında ya da internete bağlı olmadan güvenli bir şekilde saklanması ve yeni teknolojik ürünlere duyulacak ihtiyaçlar; yetkin personelin işe alımı ve eğitimine yönelik çalışmaları beraberinde getirdi. Metaverse sektörde ciddi anlamda istihdam artışı yaratacak. Metaverse kavramı küçük, orta ve büyük ölçekli sigorta şirketleri ile aracıların yatırım stratejilerinde köklü değişiklikler meydana getirecek. Şirketler Metaverse ekosistemi içerisinde hızlı bir şekilde yerini almaya başlayacak. İlerleyen yıllarda Metaverse evrenine yatırım yaparak faaliyetlerini yürüten sigorta şirketleri ve aracıların sayısında artış olacak.” 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER