Türkiye Sigorta Birliği Genel Sekreteri Mehmet Akif Eroğlu, trafik sigortasında yapılan kanun değişikliğinin etkilerinin görülebilmesi için şirketlere zaman tanınması gerektiğini belirterek, fiyatların geçmiş yıllardaki düzeye gerilemesinin teknik açıdan mümkün olmadığını söyledi.
Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Mehmet Akif Eroğlu, trafik sigortasında mevcut prim seviyesindeki azalışın tüm kesimlerin beklentisini karşılamamasına rağmen Nisan ayında yapılan yasal değişiklik sonrası, otomobillerde ortalama primin yüzde 11 azaldığını açıkladı.
Trafik sigortasındaki fiyat tartışmalarına açıklık getiren Eroğlu, kanun değişikliği ile daha öngörülebilir ve günün şartlarına uygun bir sistem kurgulandığını, bazı mevzuat sorunlarının çözüme kavuşturulduğunu belirterek, ancak maliyet artışına neden olan birçok unsurun halen varlığını koruduğunu kaydetti. Eroğlu, “Değer kaybı talepleri, eşdeğer parça kullanımının düşmesi, asgari ücret artışının maliyetlere etkisi, asgari ekspertiz ücret tarifesi, tarife sistemine müdahale gibi birçok yapısal sorun devam ediyor. Maliyet üzerindeki en etkili faktörler arasında yer alan toplam hasar oranının düşürülmesine yönelik önlemlerin hayata geçirilmesi de önem taşıyor” dedi.
Şirketlere zaman tanınmalı
Mehmet Akif Eroğlu, fiyatlardaki düşüş trendinin devam edeceğini de vurgulayarak, sözlerini şöyle sürdürdü: “Fiyatların geçtiğimiz yıllardaki düzeye gerilemesi teknik açıdan mümkün olmasa bile zaman içerisinde primlerin optimal seviyeye ulaşacağı öngörülmekte. Trafik Kanunu’nda değişiklik yapılmasını gerektiren olguların bir anda ortaya çıkmadığı, yılların birikimi ve geçmişe dönük etkileri dikkate alınarak yeni dönemde etkilerinin görülebilmesi için şirketlere zaman tanınmalıdır. Bu çerçevede, trafik sigortası için ödenen prim tutarından ziyade artış oranındaki yüksekliğin tepkiye neden olduğu ve fiyat artışının da durması sonucu bu konudaki algının önümüzdeki dönemde değişmesi beklenmektedir.”
Maliyetler düşmüyor
Eroğlu, “Son yapılan düzenlemelerin fiyata etkisi olumlu olur mu?” sorusunu ise şöyle yanıtladı: “Sigortalıların, tüm şirketlerin prim tekliflerinin görebilmelerini sağlayan uygulama, fiyat karşılaştırması yaparak uygun olan poliçeyi satın almaları açısından önemli. Ayrıca sigortalılara poliçelerini yılda 4 kez değiştirebilme imkanı da tanınmıştır. Tüm bunlar sigortalıların yararına olarak hayata geçirilmekle birlikte primlerin belirlenmesinde etkili olan hasar maliyetlerini azaltıcı, yapısal sorunların çözümüne yönelik önemlerin hayata geçirilmesi önem taşımaktadır.”
Primlerin düşmesi için kazalar azalmalı
Eroğlu, trafik sigortasında süren yapısal sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin kamu otoriteleri ile paylaşıldığını belirterek, şunları söyledi: “Birliğimiz, sorunların çözümüne yönelik olarak Oto Sigortaları Projesi başlattı. Bu kapsamda hizmet kalitesinin iyileşmesi, sigortalı memnuniyetinin artması ve algının fiyat odaklılıktan hizmet odaklılığa dönüştürülmesi hedeflenmekte. Primlerin düşmesi için en temel faktörler, toplam maliyetlerin ve kazaların azaltılması, sürücülerin trafik kurallarına daha fazla uyumudur. Bunun için de serbest tarife sisteminden vazgeçilmemesi, kuralları sürekli ihlal eden sürücülerle ilgili yaptırımların artırılması, bölünmüş karayolu yapımı suretiyle gerçekleştirilen altyapı yatırımlarının trafik cezalarını caydırıcı etki sağlayacak şekilde desteklenmesi gibi önlemlerin alınması gerekmekte. Serbest tarifeyle birlikte sigorta şirketleri hasarı yüksek ve düşük sürücüleri birbirinden ayırmaya başladılar. Hasar frekansı yüksek sürücüler, primlerdeki artışla beraber trafik kurallarına uygun araç kullanmaya dikkat eder hale geldiler. Böylece sigorta sistemi, oluşan zararın tazmin edilmesinin yanında, sürüş güvenliğine katkı sağlayarak, kazalarının önlenmesi, azaltılmasına yönelik toplumsal işlevi de yerine getirdi.”
HÜRRİYET