Anlaşmalı servis mi, yetkili servis mi? Bu soru araç sigortası yaptıran herkesin aklında büyük bir soru işareti olarak yer alıyor. Aracınız kaza yaptı, acentenizi veya sigorta şirketinizi aradınız. Aracınızın onarımı için nereye götürmeniz gerektiğini sordunuz. İşte tam bu noktada size alternatifler sunuluyor ama karar sizin…
Bu sorunun cevabını araştırmak adına sizler için Kartal Oto Sanayi Sitesi’ne gittim; Oto 98 sahibi Ramazan Kaya ve İstanbul Otomotiv’in sahibi Nazım Akçan’a sordum.
1998’den beri otomotiv sektöründe onarım servis hizmeti sunan Ramazan Kaya, sektörde tüm tarafları memnun etmek için bağımsız ve baskı altında olmayan bir eksperlik müessesi gerektiğini söyledi. Nazım Akçan ise sigorta şirketlerinin anlaşmalı özel servis araç onarım yönlendirmelerinde yetkili servislerin engellemeleri karşısında zorluklar yaşadığını belirterek, “Bugün hangi esnafa giderseniz gidin, özel servislerin üvey evlat muamelesi gördüğünü, yetkili servisler karşısında mağdur edildiğini söyleyecektir” diye konuştu. ve Akçan, yetkili servisleri makine dokuması halılara, anlaşmalı servisleri ise el dokuma halılarına benzetti.
Anlaşmalı servisler, yetkili servisler karşısında yok sayılıyor
“Günümüz şartlarında hükümet birçok kanun çıkarıp uygulamaya koysa da bunlar tamamen kağıt üstünde kaldı” diyen Kaya, sistemde yapılan uygulamalar ile tüketicinin yetkili servise gitmeye mecbur bırakıldığını ve eşit şartlarda özel servis ve yetkili servis rekabet ortamının engellendiğini ifade etti. Kaya, sözlerine şöyle devam etti: “Anlaşmalı servislerin ve piyasadaki özel servislerin üzerinde birçok yük bulunuyor. Yetkili servisler karşısında yok sayılmasında ise en büyük zararı tüketici çekiyor. Bu nedenle önlemlerin en kısa zamanda alınması gerekiyor.”
“Devlet bana kanunlarla almış olduğum belgelerle beş marka araç için yetkili servis bakım garanti kaşesi vurma yetkisi vermiştir” diyen Kaya, bu kaşeyi yetkili servislerin ve distribütör firmalarının engellemesi nedeniyle kullanamadığının altını çizdi. Kaya, “Garanti bakımı için yetkili servise mecbur bırakılan tüketici, değişen parçalar ile bakım ücreti olarak 1.500 TL ödemek zorunda kalıyor. Biz de aynı marka parçaları değiştiriyoruz, aynı işçiliği yapıyoruz ve ücreti 600 TL” şeklinde konuştu.
Yetkili servislerde tekelleşme var
Otomotiv sektöründe bazı yetkili servislerin tekelleşmeye gittiğini, bu durumun onarım ücretlerinde hızlı bir artışa neden olduğunu söyleyen Kaya, “Distribütör firmaları kendi bünyesindeki yetkili servislerin işçilik ücretlerini düşürmesine karşılık, rekabet ortamına müsaade etmeyecek şekilde sert önlemler alıyor. Bayi anlaşma fesihlerine kadar cezalandırmalar yaptıkları konuşuluyor” ifadesinde bulundu.
Bizi bir belge zorlamıyor işimizi iyi yapıyoruz
Müşteri memnuniyetini üst seviyede tuttuklarını belirten Kaya, “Müşterilerimize en hızlı şekilde çözüm sunuyoruz. Ufak jestler yapıyoruz. Örneğin, onarım bitince ek iş taleplerinde ilave ücret almıyoruz” dedi. Esnaf olduklarını ve her zaman işlerinin arkasında durduklarını ifade eden Kaya “Parayı alıp, müşteri kapıdan çıkınca tanımamak olmaz. TSE belgemiz ve birçok sertifikamız var ama bizi bir belge zorlamıyor, işimizi iyi yapıyoruz” şeklinde konuştu. Kaya, yüksek bir müşteri memnuniyeti oranları olduğunu belirtirken, “Bir süre adımızı ‘bizim servis’ olarak değiştirmeyi bile düşündük. Çünkü müşterimizin Oto 98’den bizim servis diye bahsettiğine şahit olduk. Ayrıca hasarda müşterisini üzmeyen şirketlerin anlaşmalı servisi olarak çalışıyoruz” diye konuştu.
Sigorta şirketlerinin anlaşmalı servisleri sıkı bir şekilde denetlediğine dikkat çeken Kaya, “Müşteri bizi sigorta şirketine şikayet ederse ağır yaptırımları oluyor, anlaşmayı fesh edebiliyor. 20 dakikada dönüş olabiliyor. Bu yüzden hizmeti kaliteli vermek zorundayız” ifadelerini kullandı.
Yetkili servislerde ‘sök-tak’çılar anlaşmalı servislerde uzman ustalar var
Yetkili servis ya da anlaşmalı servis ikileminde sigortalıları, acente ve sigorta şirketlerinin daha çok özel anlaşmalı servislere yönlendirme yapması gerektiğini savunan Akçan ise “Böylelikle hem sigorta şirketi hem müşteri hem biz kazanırız. Yani tüm taraflara faydası olur” dedi.
“Onarım ve düzeltilecek parçalarda yetkili servisler uğraşmıyor, yedek parça ile değişime yöneliyor” şeklinde konuşan Akçan, yetkili servislerle aralarında eleman farkları olduğunu ifade etti. Akçan yetkili servislerde usta eleman yetişmediğine dikkat çekerken “Bu servislerde standart bir maaşla çalışan ve ‘sök-tak’ yapan kişiler bulunuyor. Bizler de ise kaliteli ve işinin ehli ustalar var. Yani, yetkili servisler sektörün makine dokuması halısı, özel servisler ise el dokuma halısı diyebiliriz” dedi.
Aracın ne kadar parçası değişirse orijinalliği o kadar bozulur
Akçan, müşteri için hasar sicilinin büyük önem taşıdığını ve artık müşterilerin bunu göz önünde bulundurarak tercihler yaptığını söyledi. Yetkili servislerde hasar maliyetlerinin arttığını yani hasar sicilinin kabardığının altını çizen Akçan, “Yetkili servisler parça da satarak para kazanmak istiyor. Özel serviste kurtarılabilecek parçalar değişmez, bu da hasar maliyetlerini düşürür. Böylelikle aracın orijinalliği de bozulmaz. Bir aracın ne kadar çok parçasını değiştirirseniz o kadar orijinalliği bozulur. Müşteri artık mümkün olduğunca ‘aracımı satarken büyük hasar maliyeti çıkmasın’ yaklaşımında. Hasarlı araç sahipleri araçları iyi ama uygun bir şekilde onarılsın istiyor” şeklinde konuştu. Sigo
YAZI HARİKA,AMA ALİ İHSAN KARDEŞİMİZ ÇOK ÖNEMLİ BİR KONUYU PAS GEÇMİŞLER, HAZİNEYE AÇTIĞIM VE SİĞORTA İŞVERENLERİ SENDİKASI KURUCU BAŞKANI OLARAK AÇTIĞIM DAVALAR BİR BİR SONUÇLANIYOR….BUNLARDAN HİÇ BAHSETMEMİŞLER….PARÇA TEDARİK REZALETİ, ÇIKMA,SÖKME VE MERDİVEN ALTI PARÇA TEDARİK REZALETİ, MİNİ ONARIM FİRMALARININ YAŞATTIĞI PLASTİK ONARIM REZALETLERİ(BORÇLAR KANUNUN MADDE 49 U İHLAL) ONARIMI MÜMKÜN OLMAYAN MEKANİK YÜRÜR AKSAM VE KOMPENENTLERİN ISIL İŞLEM İLE ONARIM REZALETLERİ,..BOYA MALZEME VE İŞÇİLİK REZALETLERİ, DANIŞTAYIN YÜRÜTMLELERİNİ DURDUĞU MADDELİRN DIŞINDA HALEN 6 ANA DAVA DEVAM ETMEKTE……YİNE DE YAZIN İÇİN TEŞEKKÜRLER….
Özel servisler yaptıkları işin sorumluluğunu almıyorlar servisten aracımızı çıkardığınızda değişen parçada arıza verdiğinde özel servis parçanın garantisi yok şikayetin varsa parçayı aldığı adresi hedef gösteriyor müşteriyi parçayı imal eden firma ile muhatap ediyor
EN BASİTİNDEN BİR CAM DEĞİŞTİRECEĞİNİZDE DİYELİM Kİ YAĞMUR SENSÖRÜNÜ VEYA CAM ÇITALARINI KIRDIĞINDA ÖZEL SERVİSLER BUNU KARŞILAYACAKLARMI.İŞİN GARANTİSİNİ NASIL VERECEKLER BUNUN GARANTİSİNİ VERİYORLARMI. BİLMİYORUM BELKİ DE YETKİLİ SERVİS TE VERMİYOR OLABİLİR SADECE MERAK ETTİM BİR BİLEN VARSA AYDINLATIRSA SEVİNİRİM.
RAMAZAN USTA DENEYIM KONUSUNDA HAKLI TEMIN EDILEN PARÇA KALITESI,PARCA GARANTISI,ISCILIK GARANTISI VS KONULARINDA ISE HAKSIZ.
Ben özel servise gittim, korktum. Aradaki verip yetkili serviste yaptırayım dedim. Özel serviste 100 tane araba. Zaten sana sıra gelene kadar 1 ay geçer. Muhattap yok. Bi tane adam vardı, tenekenin üstünde oturmuş telefonuna bakıyor, yetkili o imiş. Sigortanın servisine götürürsem, başımız ağrır dedim.