Teknik kârlılığı, 3 yıl öncesinin gerisinde olan kasko branşından bu yıl zarar bekleyen sigortacı sayısı artıyor. Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri M. Akif Eroğlu, kasko ve trafik sigortasında artan maliyetlerinin eş değer parça kullanımıyla düşeceği görüşünde.
SİGORTAMEDYA / ALP SÜER
Hayat dışı (elementer) sektörde bir zamanların en çok kâr eden ürünlerinden kasko sigortası (kara araçları) son dönemde geçmişini mumla arıyor. Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) verilerine göre, 2019 yılının ilk çeyreğinde prim üretimi reel olarak yaklaşık yüzde 3 daralan kaskoda; teknik kârlılık da 3 yıl öncesinin gerisinde.
Bu yıl zarar bekleyen sigortacı sayısının arttığı branşta, önümüzdeki dönemde fiyatların artabileceği söyleniyor. Sigortacılar, kasko ve trafik sigortalarında maliyetlerin azalması için de ‘eş değer parça’ kullanımının yaygınlaşması gerektiğini savunuyor.
Otomobil satışlarının düşmesi darbe vurdu
Geçen yılın Ağustos ayından itibaren kurdaki yükselişe bağlı olarak, ülke ekonomisinde yaşanan daralma ve otomobil satışlarının düşmesi, kaskoyu da olumsuz etkiledi. Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı; 2019 yılı ilk dört ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 47.97 azalarak 119 bin 440 adet olarak gerçekleşti. Oto satışlarındaki düşüşün de etkisiyle, yılın ilk çeyreğinde kasko branşı reel olarak yüzde yüzde 3.08 daraldı.
Maliyetler yüzde 30-40 arttı
Kaskodaki kâr probleminin temel nedeni de sigorta şirketlerinin ‘dosya maliyetleri’ndeki artış. Bu da bir anlamda kur artışından kaynaklanan yedek parça maliyetlerindeki artış ile ilgili. Yedek parça maliyetlerinin ağustos ayından bu yana yüzde 30-40, belli kalemlerde yüzde 50 arttığı kaydediliyor. Maliyetlerdeki artışa karşın, primlerdeki artışın yüzde 20-25 seviyelerinde sınırlı olması, kârın da düşük olmasına yol açıyor. Maliyet düşüşü için de sigortacıların üzerinde hemfikir oldukları husus, orijinal parça yerine eş değer parça kullanımının yaygınlaşması. Bu durumun, sigorta şirketlerinin maliyetini düşüreceği gibi ülke ekonomisi açısından da döviz tasarrufuna yol açacağı savunuluyor.
Yerli ve millileşmeli
Maliyetlerin düşmesi için eş değer parça kullanımı yaygınlaşmalı Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri M. Akif Eroğlu, sigorta şirketlerinin kurdaki artıştan dolayı kasko ve trafik sigortasında artan maliyetlerinin eş değer parça kullanımının yaygınlaşmasıyla düşeceği görüşünde. Kasko ve trafik sigortasında yedek parçaların yüzde 98 oranında ithal olduğuna dikkat çeken Eroğlu, “Eş değer parça kullanımının önünün açılması gerekli. Ayrıca, eş değer parça üretiminin yerli ve millileştirilmesi de önemli. Eş değer parçayı sadece yurtdışından getirmeyelim. Ülkemizde de üretelim. Türkiye’de yan sanayinin eş değer parça üretecek altyapısı var” diyor.