Lumnion’un CEO’su Cenk Tabakoğlu, teknolojik gelişmelerin sigorta sektöründeki yansımalarını Sigorta Medya için değerlendirdi ve geleceğin fotoğrafını çekti… Tabakoğlu’na göre 2022 yılı teknolojinin gücünden ve hızından yararlanan şirketlerin öne çıkacağı bir dönem olacak.
SİGORTAMEDYA
Teknoloji her geçen gün hızla gelişiyor. Pandemi bu süreci daha da hızlandırdı. Teknolojinin bu baş döndürücü gelişimi tüm sektörlerde kendini hissettiriyor. Teknolojinin hızlı değişimine ayak uyduranlar ve teknolojiyi doğru kullananlar geleceğin en güçlü oyuncuları olacak. Yapay zeka ve makine öğrenimi tabanlı risk fiyatlama platformları geliştiren Lumnion’un CEO’su Cenk Tabakoğlu, teknolojik gelişmelerin sigorta sektöründeki yansımalarını Sigorta Medya için değerlendirdi ve geleceğin fotoğrafını çekti… Sigorta Ekranı’nda Sigorta Medya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’ın konuğu olan Tabakoğlu’na göre 2022 yılı teknolojinin gücünden ve hızından yararlanan şirketlerin öne çıkacağı bir dönem olacak… Tabakoğlu, zorlu şartlarda doğru riski seçmenin her zamankinden daha kritik olduğunun altını çizerek “Doğru risk ve fiyatlama yapmak çok büyük önem taşıyor. Bunun için de belli ürünlere ihtiyacınız var. Bunları eskisi gibi Excel üzerinde takip etmekle ya da geleneksel yöntemlerle yapmak pek mümkün olmayacak. 2022 teknoloji kullanan, teknolojinin hızından yararlanan ve değişen şartları ürün ve fiyatlama anlamında daha önce yansıtabilen şirketlerin öne çıkacağı bir dönem olacak gibi görünüyor” dedi.
Geleneksel tüm kanallar dijitalleşmeye dâhil edilmeli
Sigorta sektöründe dijitalleşmenin her aşamada kritik bir öneme sahip olduğunu vurgulayan Tabakoğlu, geleneksel tüm kanalların dijitalleşmeye dâhil edilmesi gerektiğini kaydetti. Tabakoğlu, “Dijitalleşmeyi, sigortacılık tarafında acenteler ve brokerlarla birlikte yapmak gerekiyor. Şirket olarak tek başına dijitalleşmek ve dağıtım kanallarını dışlamak çok başarılı sonuçlar getirmiyor. Bu noktada trendlere sahip olmak lazım ama teknolojiyi de iyi kullanmak gerek. Eksperlerin de yeni teknolojileri kullanması gerekiyor. Teknolojinin gelişimi ile eksperliğin ortadan kalkması söz konusu değil ama onların da yeni teknolojileri kullanarak işlerini kolaylaştırmaları daha efektif çalışma getirir” açıklamasını yaptı.
Herkesi rahatlatacak ürünler geliştiriyoruz
Tabakoğlu, sektörde sahada fiyatlamayı yönetmek için belli kurallar getirilmesi gerektiğini belirterek “Genelde bunlar ana sistemlerde tablolar üzerinde yazılarak yönetiliyor. Çok fazla kural yazıldıktan sonra bir noktada işin içinden çıkamaz hale geliyorsunuz. Bunları daha hızlı yönetmek için modern araçlara ihtiyaç var. Biz bunun için fiyatlama yönetimini otomatikleştirecek ve herkesi rahatlatacak ürünler geliştirmeye gayret ettik ve platformdaki ürün sayısını 4’e çıkararak süreci uçtan uça otomatikleştiren bir ürün tasarladık” dedi.
Dünya çapında bir firma olmayı hedefliyoruz
İşe başlarken Türkiye’de değil özellikle yurt dışında bir şeyler yapmayı kurguladıklarını ifade eden Tabakoğlu, “Dünyada bu işte en önde gelen firma olmak istiyoruz. Bunun için yurt dışına da açıldık. Bu yıl Almanya’da, Köln ve Münih’te ofis açtık. Yavaş yavaş Avrupa’da da çalışmaya başladık. Bu yıl şirketimiz için dönüm noktası oldu” dedi. Almanya üzerinden Avrupa pazarına girmeyi hedeflediklerini söyleyen Tabakoğlu, şöyle devam etti: “Birinci en büyük pazarımızı Almanya haline getirdikten sonra Hollanda ve Belçika’da da yatırımlarımızı büyütmeyi hedefliyoruz.”
Yapay zekâ kullanarak fiyatlama yapmaya olanak sağlıyoruz
Veri hazırlığının şirketten şirkete değiştiğini söyleyen Tabakoğlu, “Türkiye gibi birçok alanda hızlıca her şeyin değiştiği ülkelerde özellikle tarihsel verilerle yapılan modellemede bugün üzerinden tespit etmek çok kolay olmayabiliyor. Bizim yola çıkış noktamız tarihsel bir hasara bakıp modeller oluşturmak yerine o modelin günlük akan datayla bir yerlerde sıkıntı olup olmadığını tespit edip şirketin uyarılması. Hatta daha da ileri gidip bunu otonom haline de getirebiliriz” dedi. Lumnion’un yapay zekâ kullanarak fiyatlama yapmaya olanak sağladığını kaydeden Tabakoğlu, şu açıklamayı yaptı: “Platform dört süreçten oluşuyor ve biz her bir süreci otomatikleştirmek ve daha iyi hizmet vermek için dört modül geliştirdik. Bu modüller tek başına da çalışıyor. Bir şirket bütün modülleri alıp birlikte kullanmak zorunda değil.”
Bee, veriyi otomatikleştirip hazı hale getiriyor
Tabakoğlu, veriyi otomatikleştirerek ciddi bir yükü şirketlerin üzerinden aldıklarını ve modellemeleri daha hızlı yapmayı sağladıklarını belirtti. Tabakoğlu, “Bu noktada Bee diye yani arı diye bir ürünümüz var. Arı gibi yoğun bir şekilde çalışarak verilerinizi otomatikleştirip hazır hale getiriyor. İkinci ürünümüz Cheetah hazırlanmış veri setini makine öğrenmesi algoritmalarıyla modelliyor. Burada hem geleneksel olarak alıştığımız GLM dediğimiz algoritmalar hem de yeni nesil makine öğrenmesi algoritmaları kullanılıyor. Bununla dünyada bir ilki gerçekleştirerek yeni nesil makine öğrenmesi algoritmalarını şeffaflaştırıyoruz. Kendine ait bir raporlama ara yüzüyle de ister kurumsal hafıza tutmak adına rapor yapabilir, isterseniz de özellikle yurt dışında düzenleyici otoriteye tarifelerinizi raporlayabilirsiniz” açıklamasını yaptı.
Dolphin ile ticari kararların simülasyonu yapılabilir
Ürünleri Dolphin ile saha fiyatlaması yönetiminin ve alınan ticari kararların sonuçlarının simülasyonlarla görülmesinin mümkün olduğunu aktaran Tabakoğlu, “Ürünün kendi içerisinde bir kural motoru ve fiyatlama motoru var. Kural motoruna yazdığınızda sahaya anında fiyatlamayı indirme şansınız oluyor. Dolayısıyla “time to market” dediğimiz fiyatların sahaya inme sürecin kısa sürede gerçekleşiyor” dedi.
Octopus davranışsal fiyatlamada devreye giriyor
Tabakoğlu, Octopus ürünü ile de davranışsal fiyatlama ve davranışsal optimizasyon yapılabildiğine değindi. “Bunu da dış veri ile yapma şansınız oluyor. Özellikle yurt dışında müşterinin sigortacılık harici verisini almak ve kendi hayat evresinin 360 derece görünüme sahip tüm verilerini de fiyatlamanın ya da ürün geliştirmenin içerisine katmak çok önemli bir trend” diyen Tabakoğlu, şöyle devam etti: “Octopus’ta dış veriyi Lumnion olarak getiriyoruz. Şirketin kendi sigorta verisi ile birleştirdiğimizde zenginleşiyor ve fiyatları ve hatta ürünleri tamamen kişiselleştirme noktasına götürme şansı oluyor. Ayrıca Octopus ürünü sahip olduğu pek çok veriyle birçok alanda kullanılabilir.”
Büyük şirketler, dijital sigorta şirketi de kuruyor
Tabakoğlu, yurt dışında büyük şirketlerin kendilerine dijital sigorta şirketleri kurduğuna değinerek “Tamamen ayrı bir şirket altında dijital sigortacılık yapıyorlar. Orada da acenteler, brokerlar çok aktif. Dijital kanalları onların da entegre olacağı şekilde kuran şirketler daha başarılı oluyor. Sadece dijital kanallardan ürün satışı ya da ürün geliştirmeye gidenlerin çok başarılı olduğunu görmüyorum” diye konuştu.
Farklı sektörler sigortacılığa el atacak
Tabakoğlu, gelecekte hiç akla gelmeyen şirketlerin sigortacılık alanına girebileceğini aktararak “Örneğin Tesla kendi geliştirdiği arabalarla ilgili şimdi sigortacılık da yapmaya başlıyor ve sigortacılığı herkesten daha iyi yapacakları konusunda iddialılar. Çünkü kendisinden zaten devamlı akan ciddi bir büyük verileri var” dedi. Sigorta sektörünün rekabeti kendi içerisindeki kanallardan beklerken farklı kulvarlarda koşan şirketlerin sigortacılığa girmesinin daha büyük bir risk oluşturabileceğine dikkat çeken Tabakoğlu, “Yurt dışındaki trend buraya doğru gidiyor, zamanla daha da arttığını ve belki de geleneksel kanalları baskılayacak noktaya geldiğini görebiliriz. Buralarda dikkatli olmak lazım” uyarısında bulundu. Tabakoğlu, zaman içerisinde e-ticaret siteleri üzerinde sigorta satışının yapılabileceğini söyleyerek pandemiyle birlikte artan internet alışverişlerine dikkat çekti ve “Sigortaların bu kanallardan gelmesi kaçınılmaz” dedi.
Bir bavul aldığınızda seyahat sigortası sahibi de olabilirsiniz
Ürünlerle birlikte sigortanın gelmesinin yurt dışında çok sıcak bir konu olduğuna dikkat çeken Tabakoğlu, “Kredilerle birlikte satılan sigortaları da bu kapsamda değerlendirebiliriz ama burada yurt dışındaki trendler biraz daha bunun ötesinde. Örneğin seyahat sigortası dediğimizde siz bir bavul aldığınızda da seyahat sigortası içerisine girebilir” şeklinde konuştu. Tabakoğlu, bunlara ek olarak tartışılan en önemli konulardan birinin de Embedded insurance ve buna yönelik platformların geliştirilmesi olduğunu belirtti ve ekledi: “Bizimde dâhil olduğumuz Münih’teki Insurtech Hub’da bununla ilgili çalışmalar yapan firmalar olduğunu gözlemliyoruz ve bu konu sigorta şirketleri açısından sıcak ve önemli görülen bir alan. Sigortayı böyle hizmetlerle gerçekleştirdiğinizde satış biraz daha kolaylaşıyor.”