23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

KONTRA SİGORTACI: Yeni kara delik: ‘Değer Kaybı’

Merhaba değerli okuyucularımız,

kontra ust
Hayatımız Sigorta / Nisan 2018

Bu ayki konumuz, trafik sigortalarında son dönemde en çok konuşulan konulardan biri: “Değer Kaybı” Bilmeyenler için kısa bir özet: İki yıl öncesine kadar teminat dahilinde olup olmadığı bilinmediğinden sadece tahkim ve mahkeme kanalıyla ödenen, iki yıl önceki genel şart değişikliğiyle birlikte teminata dahil edilen bir tazminat türü.

Trafik sigortasında maddi kazalarda oluşan maddi değer kaybının, sadece talep eden mağdur tarafa ödenmesi yoluyla gerçekleşiyor.

Peki, problemler neler? Sayalım;

1. Hesaplama:

Genel şartlarda bir hesaplama metodu var ancak tahkim veya mahkeme kendine göre bir hesaplama yapabiliyor ve tazminat artabiliyor.

2. Gerçekten değer kaybı var mı:

Şu anki uygulama, kaza olduğu tarihteki değer kaybını, piyasaya göre veya hesaplamaya göre tazmin ediyor. Mağdur taraf arabasını kullanmaya devam etse de tazminatı alıyor. Aslında değer kaybı aracını satarsa oluşuyor ancak mağdurların bir çoğu aracının değer kaybını alıp aracını kullanmaya devam ediyor.

3. Türkiye pratiğindeki gariplik:

Bir çok gelişmiş ülkede aracın parçası değiştiğinde aracın değeri artarken ülkemizde bu araçlar; “kaza geçirmiş” olarak nitelendiğinden değer kaybına maruz tutuluyor. Bu piyasa pratiği ülkemizde “gerçek” olsa da doğru mu? Kullanılmış bir aracın kullanılmış bir parçası yenisiyle değiştiğinde aracın değeri niye kaybolsun? Artması gerekmez mi? (Şasiyi etkileyecek büyüklükteki hasarlar hariç, onlarda değer kaybı Avrupada da ödeniyor, zaten o araçların çoğu hurdaya ayrılarak bir daha trafiğe çıkmasına izin verilmiyor)

4. Değer kaybı risk primi şu anki tavan tarifede yok:

Tavan tarifenin yapıldığı Nisan 2017 tarihi itibariyle eldeki hasar istatistiklerinde değer kaybı tazminatları çok azdı. Oysa değer kaybı tazminatları her gün artarak geliyor ve şu anki değer kaybı hasar maliyeti o günkü hesaplamada yoktu. Yani, şu an ödenen tazminatlar cepten gidiyor ve bu maliyeti fiyata yansıtma şansı sigortacıların yok (Tavan tarifeden ötürü)

İşte tüm bu şartlar, trafik sigortasında yeni bir kara delik oluşturma yolunda hızla ilerliyor. Bedeni hasarlar ve kusurlu sürücü ödemeleri tam yoluna girmek üzereyken şimdi de değer kaybı problemi çıktı karşımıza.

Ve bu arada Sigortacılık Genel Müdürümüz Sn. Şerif Çakırsoy 15 aylık hizmetinin sonunda eski görevine dönerken eski Genel Müdür Yardımcımız Sn. Murat Kayacı Genel Müdür olarak atandı. Oldukça kaotik bir dönemde görev yapmış olan Şerif Bey’e hizmetlerinden ötürü teşekkürlerimizi sunarken yeni kaptanımız Murat Bey’e de başarılar diliyoruz.

Bu aylık da bu kadar. Kalın sağlıcakla…….

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER