28 Aralık 2024, Cumartesi
spot_img

Kontra Sigortacı: Sektör de büyüyor, trafikteki zarar da

Sektör 2023 2’nci çeyrek üretim rakamları açıklandı. Rakamlar, hayat dışı sigortacıları için umut verici büyüklükte. Şöyle ki; tüm hayat dışı sektörümüz, 2023 2’nci çeyrek sonunda toplamda yüzde 139 büyürken, lokomotif branşlar olan trafik yüzde 159, sağlık yüzde 160, kasko yüzde 142 ve yangın yüzde 135 büyümüş. Bu üretim artışları, normal şartlar altında sektörün yüzünü güldürecek rakamlar. Ancak, hepimiz biliyoruz ki normal şartlar altında değiliz. Kalem kalem gidelim;

Yangın branşındaki prim artış seviyesi toplam büyümenin yüzde 4 altında kalarak yüzde 135 gerçekleşmiş ki bu çok iyi bir rakam. Çok büyük depremlerin getirdiği hasarlar ödenmeye devam edilirken bu branştaki en büyük zorluk, önümüzdeki sene çok ciddi artması gereken reasürans maliyetleri. Ama evvelki ayki yazıdaki öngörüm hala geçerli; en kötü geride kaldı, her çeyrek yangın sonuçları toparlayacaktır, ancak burada elde edilecek kârın ciddi bir bölümü reasürörlere gitmek durumundadır.

Kasko hızlı ve kârlı büyüyor

Kaskodaki yüzde 142’lik artış toplam büyümenin yüzde 3 üstünde ve ilk çeyrek finansallarından anlaşılan kârlılık da oldukça iyiydi, hattâ toplam kârın tamamı kaskodan gelmiş gibiydi. Son yazıdan bugüne dövizdeki hızlı artış hasar maliyetlerini artırsa da bu branş toparlanmış durumda ve öldürücü rekabet ortamına dönülmedikçe sorun olmayacaktır.

Sağlık da aynı kasko gibi diyebiliriz; öldürücü rekabet ortamına dönülmedikçe iyi bir duruş sergiliyor.

Sektörün trafikte yüzü gülmüyor

Gelelim sektörümüzün olmazsa olmazı, cümlenin tam anlamıyla, “atsan atılmaz, satsan satılmaz” branşı zorunlu trafiğe. Normal şartlar altında süper bir atakla yüzde 159 artan primler, tüm trafik sigortacılarına bayram ettirmeliydi; ama sektörün yüzü gülmüyor. Bunun nedenlerini de sıralarsak;

  • Geriden gelen zararlar hâlâ bilançoya yansıtılmadı, artan asgari ücretlerin getirdiği yükümlülükler hâlâ ertelenmeye devam ediyor. Yani, çok ciddi miktarda gizli zarar var, yazılmamış halde duran.
  • Anayasa Mahkemesi’nin iptal ettiği kanunların getireceği ekstra zararlar da her geçen hafta artarak gelmeye başladı.
  • Trafik teklif platformu hala devreye girmedi, poliçe bulamama problemi kısmen devam ediyor.
  • Mali gelirlerde artış var ancak, rezervlerde yapılması gereken artış miktarını karşılamaktan hala çok uzak.

Bunlar aklımda kalan sorunlar ve şu ana kadar bulunan çözümler ise, canlıya geçmek üzere olan trafik teklif platformu ve yüzde 28’e artırılan mali gelir iskontosuyla bir kez daha gevşetilen rezervler. Bunlar sadece geçici çözümler, kalıcı yapısal çözümler hâlâ ortada yok ve son kanun iptalleriyle uzunca bir süre de kolay bir çözüm görünmüyor maalesef.

Bu aylık da bu kadar.

Kalın sağlıcakla…

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER