Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek ile yapılan görüşmenin ardından izlenimlerini paylaşan TÜSAF Başkanı Murat Büyükçelebi, trafik sigortasında çözüm yoluna gidilmemesi nedeniyle sektörün yerinde saydığını söyledi.
Geçtiğimiz aylarda sigortalının tüm sigorta şirketlerinin trafik sigortası tekliflerini görebilmesi adına Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nde (SBM) trafik sigortası teklif alma ekranı hayata geçmişti. Bu uygulama acenteler tarafından tepki çekmiş ve sosyal medyada ‘sigorta acentesiz olmaz’ hashtagi ile bir kampanya başlatmışlardı.
Bu süreçte acenteler hükümet kanadı ile de irtibat kurmuş ve Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek bir araya gelme fırsatı yakalamışlardı. Mehmet Şimşek, 1 Aralık 2016 tarihinde sigorta acentelerinin resmi örgütü Sigorta Acenteleri İcra Komitesi’ni (SAİK) kabul etmişti. Bu randevuda bulunan Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu (TÜSAF) Başkanı Murat Büyükçelebi, görüşmede yaşananları ve izlenimlerini kaleme aldı.
Mehmet Şimşek bizi dinledi, ama süre verimli kullanılamadı
Sıcak bir şekilde karşılandıklarını, kendilerine 35 dakika ayrıldığını belirten Büyükçelebi, ancak bu sürenin sigorta acentelerinin sorunlarının anlatılması adına verimli bir şekilde değerlendirilemediğini aktardı. Tanışma ve SAİK’in faaliyetlerinin anlatılması sonrasında acentelerin sorunlarının toplamda beş dakika gibi bir sürede dinlenildiğini belirten Büyükçelebi, bu konuların başlıklarını ise şöyle sıraladı:
- Tüm sigorta şirketlerinden her acentenin trafik sigortası yapabilmeleri.
- Güneydoğu ve Doğu Anadolu’da acentelik verilmemesi
- KOSGEB
- Ticari kredilerde banka zorlamasında seçme özgürlüğünün aynen bireysel kredilere bağlı sigortalardaki gibi verilmesi
- Finansal aracılık.
Büyükçelebi, trafik sigortasında acentelerin tüm şirketlerden poliçe kesilmesine Türkiye Sigorta Birliği ve Hazine’nin şiddetle karşı çıktığını belirterek, “Sektör bu trafik sigortası yüzünden bir adım ileriye gidemiyor. Çözümü de mümkün sürücü odaklı fiyatlandırma. Lakin kimse çözümden yana değil, böyle olunca sektör patinaj yapmaya devam ediyor” dedi.
Büyükçelebi’nin görüşleri şöyle:
“Değerli Meslektaşlarım,
Bildiğiniz üzere SBM ekran uygulamasından sonra Başbakan Yardımcımız Sayın Mehmet Şimşek’ten randevu almak ve sesimizi duyurmak için #sigortaacentesizolmaz hashtangi ile bir kampanya başlattık.
Öncelikle kampanya katılan ve destek veren tüm meslektaşlarımıza teşekkür ederim. Ayrıca süreç içinde Başbakan Yardımcımızın danışmanları ve milletvekillerimizle irtibat kurmamızı sağlayan meslektaşlarımıza da teşekkür etmek isterim.
Bu kampanya sonucunda randevu isteğimiz gerçekleşmiş, Sayın Mehmet Şimşek ile 1 Aralık Perşembe günü Hazine kanalıyla resmi örgütümüz SAİK’e verilen randevuyla görüşme yapılmıştır.
Toplantıya Hazine kanalından Hazine Müsteşarımız Osman Çelik, Müsteşar Yardımcımız Dr. Ahmet Genç, Hazine Sigortacılık Genel Müdür Vekilimiz Gökhan Karasu, Genel Müdür Yardımcımız Murat Kayacı katılmıştır. SAİK üyeleri ve TOBB tarafı toplantıya acenteleri temsilen katılmıştır.
Başbakan Yardımcımız Sayın Mehmet Şimşek bizleri çok sıcak karşılamış yaklaşık 35 dakika dinlemişlerdir.
Toplantı yaklaşık 15 dakika tanışma, tanıştırma, teknolojik konularda sektörün ve dünyanın geldiği nokta üzerine devam etmiş, SBM ekranının çalışması online olarak gösterilmiştir. Kalan sürede SAİK Başkanı Hüseyin Kasap, SAİK’in yapısı, işleyişi, görevleri ve bugüne kadar yapılanları Sayın Mehmet Şimşek’e örnekleriyle anlatmıştır. Sayın Mehmet Şimşek’in meclisteki randevusu nedeniyle kalan 2 dakika ki bu süre 5 dakika kadar sürmüş beş konuda mesleki sorunlarımıza ayrılmıştır!
- Tüm sigorta şirketlerinden her acentenin trafik sigortası yapabilmeleri.
Bu tür bir uygulamaya TSB’nin ve tüm sigorta şirketlerinin şiddetle karşı çıktığı Hazine yetkilileri tarafından iletilmiş ve ilgili konuda tarafların bir araya gelmesi kararlaştırılmıştır. Değişik örneklerle konu acente tarafıyla anlatılmış, ancak algıyı güçlendirmek süre nedeniyle mümkün olmamıştır! - Güneydoğu ve Doğu Anadolu’da acentelik verilmemesi
İlk maddenin olması halinde sorunun çözüleceği iletilmiştir - KOSGEB
Başbakan Yardımcımız konuyla ilgili gerekli desteği vereceğini iletti. - Ticari kredilerde banka zorlamasında seçme özgürlüğünün aynen bireysel kredilere bağlı sigortalardaki gibi verilmesi
Hazine tarafı sıcak bakmamakla birlikte tarafların bir araya gelebileceği, ocak ayında düzenlenmesi uygun olacak bir toplantının yapılması direktifi verildi. - Finansal aracılık
Konu doğru anlaşılamadığı için istenilen türde bir algı yaratılamadı. Başbakan Yardımcımız anladığı şekliyle destek olabileceklerini ilettiler.
Toplantıyı olabildiğince kısa bir şekilde sizlere aktarmak istedim.
Toplantı tüm uyarılarımıza rağmen maalesef etkin kullanılıp tek bir konu olan randevu alma sebebimiz SBM uygulaması ve çözüm önerimizle gerekli algıyı yaratacak şekilde kullanılamadı!
Sadece beni bağlayacak şahsi görüşlerime gelince; bu arada araya girerek sadece iki cümle söyleme imkanım oldu. O da internet satışının Türkiye’deki payının yüzde 1’in altında olduğu, vatandaşımızın dokunmadan almak istemediğini, amaçlanan ucuz sigorta poliçesine ulaşmanın ve bu uygulamanın başarılı olmasının yolunun tüm şirketlerden trafik sigortası yapılması olacağını ilettim. Avrupa örneklerini bildirdim.
Bu konudaki şahsi görüşlerimi belirtmek isterim. Dünyada bazı ülkelerde olan Aggregator uygulaması (karşılaştırmalı sigorta teklifi uygulaması) kamu tarafından dünyada yapılan ilk örnek. Kamu vatandaşın ucuz poliçeyi bulması ve sigorta şirketlerinin poliçeleri ucuzlatmaları için bu uygulamayı yapıyor.
Sonuçta olan acenteye oluyor. Reelde ise sigorta şirketleri poliçelerinin iş paylaşımıyla yapan acenteye işlerine geldiği için zaten göz yumuyorlar. Ancak bu öneri geldiğinde bu duruma karşı çıkmalarını anlamak mümkün değil (resmi engeller ve uygulamalar düzenlenir sonuca ulaşılır bu engel olamaz).
Sektör bu trafik sigortası yüzünden bir adım ileriye gidemiyor. Çözümü de mümkün sürücü odaklı fiyatlandırma. Lakin kimse çözümden yana değil, böyle olunca sektör patinaj yapmaya devam ediyor.
Hazine tarafının serbest fiyat rejimi üzerinde bir tasarruf yapmayacağını başından beri düşünüyorum. Bugüne kadar yanılmadım, önümüzdeki günlerde de olmayacağını düşünüyorum.
Ayrıca müdahaleyi de doğru da bulmuyorum. Sabit fiyat ve müdahaleyi beklemeyin.
Gelecek günlerin bu sorunlara bu yaklaşımlarla sektöre ve özellikle acentelere bir yarar getirmesi mümkün gözükmüyor.
Bizim için maalesef zor günler hızla gelmeye devam edecek. Bu gördüklerim ve izlenimlerimle çözüm için bekleyen meslektaşlarımı uyarmak istiyorum; yakın zamanda istenilen düzeyde bir değişiklik olması mümkün gözükmüyor. Ama bizler tüm gücümüzle sorunlara çözüm bulmak için yılmadan çalışmaya devam edeceğiz.”
çalışmalarınız ve gayretleriniz için acente olarak teşekkürlerimi bildirir kolaylıklar dilerim
çalışmalarınız ve gayretleriniz için acente olarak teşekkürlerimi bildirir kolaylıklar dilerim