Trafik kazaları ve bu kazalar sonucu ödenen tazminatlar, sigorta şirketlerinin de kabusu. Kazaları azaltmak için bireylere de büyük görev düştüğünü belirten sigortacılar sigorta bilincinin ve oto sigortalarında penetrasyon oranının artmasının gerekli olduğunu söylüyor.
HAYATIMIZ SİGORTALI
Türkiye’de trafik kazaları, özellikle de bedeni hasarlı trafik kazaları, sigorta sektörünün de korkulu rüyası. Söz konusu kazalar sonucu, sigorta şirketleri her yıl milyarlarca lira tazminat ödemek zorunda kalıyor. Ülkemizde, trafik kazalarının azaltılmasına yönelik önemli çalışmalar yapılsa da Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) verilerine göre her yıl ortalama 7 bin 500 kişi hayatını kaybediyor. Böylece trafik kazaları uzun yıllardır yaşadığımız en büyük sorunlardan birisi olarak karşımıza çıkıyor. Kazaların azaltılması konusunda gerekli bilincin sağlanması konusunda başta bireyler olmak üzere sigorta sektörü ve düzenleyici otoritelere büyük görevler düşüyor. Zorunlu olmasına karşın trafik sigortasında penetrasyon oranı halen yüzde 100 seviyesine ulaşamadı. Keza, kasko sigortasında da her 4 araçtan 3’ünün kasko sigortası yok. Sigortacılar, kazaların azalması için sigorta bilincinin ve oto sigortalarında penetrasyon oranının artmasının gerekli olduğunu vurguluyor.
Trafik sigortası es geçilmemeli
Hiç şüphesiz ki trafik kazalarındaki artıştan dolayı, sürücüleri her türlü riske karşı korumak için ‘zorunlu trafik sigortası’ da büyük bir önem arz ediyor. Bilindiği gibi, 1 Ocak 2015 tarihinde uygulamaya konulan yeni yönetmelikle zorunlu trafik sigortası poliçesini yaptırmayan sürücüler, ehliyet ve ruhsatlarından oluyor. Böylece trafik cezaları sadece kuralları uymayan sürücüleri değil, trafik güvenliği adına zorunlu tutulan prosedürleri yerine getirmeyenleri de etkiliyor. Trafik sigortası, kazalar nedeniyle yaşanan hasarları ortadan kaldırırken, can kayıpları ve sakatlıklar söz konusu olduğunda bir güvence oluşturuyor. Sigorta olmadığında ise maliyetler ciddi bir yük getirebiliyor.
‘Kazaların azaltılması için sosyal medyadan uyarı önemli’
Trafik kazalarının azaltılması için sosyal medya hesaplarından bilgilendirme ve uyarı mesajları atarak konuya dikkat çekmeye çalıştıklarını ifade eden Güneş Sigorta Teknik ve Hasar Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Tayfun Altıntaş, “Hava değişimlerinde, yol uyarılarında bulunarak yahut unutulmaması gereken sürüş rutinlerini hatırlatan görseller kullanarak, kazaların azaltılmasına katkıda bulunmaya çalışıyoruz” diyor. Sektörde, trafik sigortalarında ‘iyi sürücü ve kötü sürücüyü’ ayırmak için ödül ve ceza sisteminin yer aldığı tarife sisteminin uygulandığını belirten Altıntaş, şunları söylüyor: “Kaza yapmayan kişiler sonraki yıl daha az prim öderken, kaza yapan kişiler daha yüksek prim ödemek durumunda kalıyor. Mevcut durumda sistemin tam anlamıyla uygulanmasında bir takım sınırlamalar var. Eğer, Türkiye’de sigortacılık sektörü tam rekabet piyasası şartlarında faaliyet gösterebilirse, şirketlerin kazaların azalmasında çok daha etkin olabileceklerine inanıyorum.”
Kışın kış lastiği de kullanın
Sigorta olayın bir yönü. Diğer yönü ise sürücülerin araçlarına yönelik alması gereken önlemlerden oluşuyor. Bunların başında da kış lastiği kullanmak ve periyodik araç muayenesini yapılması gerekiyor. Nitekim, Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği’nin sitesinde yaptığı uyarılara göre; kış şartlarını dikkate almayan ve aracını buna göre hazırlamayan sürücüler büyük risk alıyorlar. Sitede, son birkaç yıldır iklim şartlarının değişmesi ve kış mevsimlerinin sert geçmesi, trafik kazalarının fazlalaşması, şehirlerarası yollarda kar ve buzdan kaynaklanan ölümlü ve yaralanmalı kazaların olması nedeniyle aracınıza uygun kış lastiği almayı ihmal etmeyin bilgisi veriliyor.
Türkiye’de trafik kazalarını azaltmak için kurulan “Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği”de önemli çalışmalar yapıyor. Birleşmiş Milletler Örgütü’nün yıllar geçtikçe artan trafik kazaları, yaralanmalar ve ölümler sonucunda Türkiye’de harekete geçirdiği “2011-2020 Eylem Planı”na destek veren dernek, çalışmalarını bu plan doğrultusunda sürdürüyor. Derneğin sitesinden edindiğimiz bilgilere göre; trafiğe çıkan motorlu araçların, teknik yeterliliklerinin ve donanımlarının kontrol edilmesi olarak tanımlanan “periyodik araç muayenesi”, trafik kazalarını azaltmanın birinci adımını oluşturuyor.
Trafik kazalarında kusurların yüzde 89.6 sürücü kaynaklı
- TÜİK Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri 2016 verilerine göre meydana gelen 185 bin 128 adet ölümlü yaralanmalı trafik kazası sonucunda 7 bin 300 kişi öldü, 303 bin 812 kişi yaralandı.
- Kusurların yüzde 89,6’sının sürücü, yüzde 8,7’sinin yaya, yüzde 0,8’inin yol, yüzde 0,5’inin taşıt ve yüzde 0,4’ünün yolcu kaynaklı olduğu görüldü.
- Temmuz ayı yüzde 10,7 ile en fazla kazanın meydana geldiği ay olurken, Ocak yüzde 5,9 ile en az kazanın meydana geldiği ay oldu. Günlere göre bakıldığında ise ölümlü yaralanmalı kazaların en fazla Cuma günü ve en az Perşembe günü gerçekleştiği görüldü.
- Ülkemiz karayolu ağında meydana gelen 185 bin 128 ölümlü yaralanmalı kazanın yüzde 67,6’sı gündüz, yüzde 29,9 ’u gece ve yüzde 2,5’u alacakaranlıkta oldu.