Pandemi nedeniyle yenilemelerdeki sorunlar, kaskoda hızlı büyümenin önünde engel oluştururken, araç değerlerinde geçen yıla göre yaklaşık yüzde 70 artış nedeniyle araç sahibi vatandaşın poliçelerini yenilemeleri büyük önem taşıyor.
ALP SÜER / SİGORTAMEDYA
Yılın ilk 9 aylık döneminde yaklaşık 2 milyar TL teknik kârla, hayat dışı sektörün en kârlı branşı olan ‘kasko’da reel büyüme de yeniden başladı. Bununla birlikte, bazı bireylerin pandemi nedeniyle kasko sigortası yaptırmamaları ya da poliçelerini yenilememeleri hızlı büyümenin önünde engel oluştururken, araç değerlerinde geçen yıla göre yaklaşık yüzde 70 artış nedeniyle araç sahibi vatandaşın kasko poliçelerini yenilemeleri büyük önem taşıyor.
Reel büyüme başladı
Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) son yayımladığı istatistiklere göre kasko branşı yılın 10 aylık döneminde yüzde 12,44 büyüdü. Enflasyondan arındırıldığında, söz konusu branşta reel büyüme ise yüzde 0,49 oldu. Covid-19 pandemisinden olumsuz etkilenen kasko branşında son aylarda büyüme hızı da artıyor. Ocak-mayıs döneminde bırakınız; reel büyümeyi, nominal olarak yüzde 0,09 daralan (reel daralma yüzde 10,31) kaskoda, normalleşmenin başladığı hazirandan itibaren yukarı yönlü bir ivme gözleniyor.
“Trafiğim var” demeyin
Kaskoda hızlı büyümenin önünde birkaç ‘taş’ var. Öncelikle, pandemide yeni dalganın başlaması, belirsizlik yaratıyor. Araç sahibi bazı vatandaşların, kasko sigortalarını yenilemedikleri gözleniyor. Pandemi nedeniyle bireylerin gelirlerinin azalması; kısıtlamalar nedeniyle evde kalıp araçlarıyla trafiğe çıkmamaları, bireylerin kasko sigortası yaptırmama ya da poliçelerini yenilememe konusundaki gerekçelerini oluşturuyor. Pandemiden bağımsız olarak, “nasılsa trafiğim var; kasko olmasa da olur” şeklinde sigortayı maliyet olarak görme anlayışının da yaygın olduğunu hatırlatmak gerekiyor. Ancak, gerek araçlarını çeşitli risklere karşı güvence altına almak, gerekse bu yıl pazarda artan talep ve kurdaki yükselişe bağlı olarak araçlarının değer kazanması nedeniyle kasko yenilemeleri büyük önem taşıyor.
Pandemi döneminde kasko poliçesi neden önemli?
• Araç değerleri arttı. Aracın başına bir şey geldiğinde kasko olmaksızın hasarı ceplerinden karşılamak bireyler için büyük bir külfet.
• Bireyler, trafiğe çıkmasa bile araçları, yangın, dolu, deprem, hırsızlık, 3’üncü kişilerin kötü niyetli hareketleri vb. birçok riskle karşı karşıya.
• Trafik ile kaskoyu karıştırmamak gerekli. Kasko sigortası, aracınızı belirli risklere karşı teminat altına alıyor. Trafik sigortası ise zorunlu olup, aracınızla 3’üncü şahıslara verdiğiniz bedeni ve maddi zararları belli bir limite kadar karşılıyor.
• Pandemiden dolayı araç sahibi bireyler gelir kaybı yaşadıysa; her bütçeye uygun teminatları sınırlı, dar (hesaplı) kasko’ ürünleri de önemli bir alternatif.
TSEV Müdürü Mehmet Kalkavan: Kaskoda rekabete bağlı prim düşüşü yaşanıyor
Pandemi nedeniyle bazı araç sahiplerinin kasko poliçelerini yenilemediğini belirten Türk Sigorta Enstitüsü Vakfı (TSEV) Müdürü Mehmet Kalkavan, şunları söyledi: “Buna karşın ilk 10 ayda poliçe adedinde yüzde 10 gibi artış gerçekleşti. Adetlerdeki artışa karşın prim tarafında reel büyümenin olmamasının nedeni ise 2019 yılında kaskonun teknik sonuçlarının iyi gelmesi nedeniyle ortaya çıkan rekabete bağlı fiyat düşmeleri. Kasko teknik sonuçları, eylül sonu itibarıyla yine güzel sonuçlandı. Pandemi nedeniyle trafiğin rahatlamasına bağlı olarak kazaların azalması, poliçe bazında primdeki düşüşe karşın teknik sonuçların iyi çıkmasına yol açıyor.”
Gulf Sigorta Oto Sigortaları Teknik Müdürü Baki Özer: Haziran’dan bu yana kaskoda büyüme yüksek
Yıla büyüme trendiyle giren kasko branşının pandeminin etkilerinin yaşandığı nisan-haziran döneminde sektörle birlikte kayıplar yaşadığını belirten Gulf Sigorta Oto Sigortaları Teknik Müdürü Baki Özer, “Normalleşme sürecinde, bankaların düşük faizli kredi imkânları ve kapanma sürecinde biriken harcama ihtiyacı ile birlikte kasko branşında hızlı bir büyüme trendine girildi. Artan araç bedellerinin de fiyatlamadaki etkisi ile kasko branşında haziran-ekim arasındaki büyüme oranı yüzde 24’e kadar yükseldi; reel büyüme ise yüzde 12.1 oldu” dedi.
TEMA Sigorta Hasar Birimi Müdür Yardımcısı Hakan Özcan: Araçlarınızı sigorta ile korumak en ekonomik yol
Pandemi sürecindeki zorlu ekonomik koşullara karşın bireylerin kasko sigortalarını yenilemelerinin önemini vurgulayan TEMA Sigorta Hasar Birimi Müdür Yardımcısı Hakan Özcan, şunları söylüyor: “Geçen yıl ortalama 100 bin TL olan bir aracın değeri, bu yıl yaklaşık yüzde 70 arttı. Bu nedenle aracın başına bir şey geldiğinde yerine yenisini koyabilmek ekonomik güç gerektiriyor. Düşük primlerle yapılan araç kasko sigortası bireylerin bütçelerinde eksilme yaratmayıp riskin gerçekleşmesinde ekonomik kayıplarını minimize ediyor. Pandemi döneminde bireyler, trafiğe çıkmasa bile araçları; yangın, hırsızlık, üçüncü kişilerin kötü niyetli hareketleri, deprem, dolu ve diğer doğal afetler gibi birçok riskle karşı karşıya. Bu nedenle varlıkları sigorta ile korumak en sağlıklı ve ekonomik yol.”
Kasko Mayıs’ta dip yaptı
Ay | Nominal Değeri (%) | Reel Değeri (%) |
Nisan | 3.47 | – 6.73 |
Mayıs | – 0.09 | – 10.31 |
Haziran | 4.81 | – 6.94 |
Temmuz | 7.60 | – 3.73 |
Ağustos | 9.07 | – 2.41 |
Eylül | 10.92 | – 0.74 |
Ekim | 12.44 | 0.49 |
Kaynak:
TSB.