Özgünkaya Sigorta’nın kurucu ortakları Halit Gündoğdu ve Okan Özbillik, sektörün ve acentelerin yaşadığı sorunlara dikkat çekerek, “Sektörde her kesim karamsarlığa kapılıyor. Ancak, bugün iflas etmiş Yunanistan’da bile sigorta tutarı Türkiye’nin üç katı. Önümüzde gidilecek çok yol var” diyor.
SİGORTAMEDYA
Sigorta sektöründe dağıtım kanalı olarak acentelerin önemi yadsınamaz. Sigortalı bireylerin bir hasar olduğunda, dara düştüklerinde güvenecekleri dostların başında gelen acenteler, sektörde de büyümeyi ve yatırım yapmayı sürdürüyor. Bunun en güzel örneklerinden birisi de Özgünkaya Sigorta. 2002 yılında kurulan Özgünkaya’nın, 8 Eylül’de İzmir’de hem 15’inci yılı kutlaması hem de yeni Genel Müdürlük merkezinin açılışını gerçekleştirildi. Açılış dolayısıyla SigortaMedya’nın sorularını yanıtlayan şirketin iki kurucu ortağı, Halit Gündoğdu ve Okan Özbillik, sektörün ve acentelerin yaşadığı sorunlarla ilgili olarak, “Karamsarlığa kapılmayalım. Önümüzde gidilecek yol çok” diyor.
Nereden geldiğimizi unutmayalım
Sektörün bugünkü durumuna bakıldığında çok fazla sıkıntı olduğu ve sektördeki her kesimin karamsarlığa kapıldığını belirten Gündoğdu, “Ancak nereden geldiğimizi hangi konumda olduğumuzu unutmamak gerekiyor. Swiss Re’nin Sigma araştırmasına göre, Türkiye sigortada 88 ülke arasında kişi başına düşen 153 dolarlık prim ile 63’üncü sırada bulunuyor. İsviçre’de kişi başına düşen sigorta primi 7 bin 934 dolara ulaşırken iflas etmiş Yunanistan’da sigorta tutarı Türkiye’nin üç katı. Bulgaristan da Türkiye’nin önünde bulunuyor. Bu açıdan bakınca daha çok yolumuz olduğu görülüyor” diyor.
İzmir’de yeni iş yerine yatırım yapmalarının, iki temel nedeni olduğunu belirten Gündoğdu, “Birincisi mesai arkadaşlarımızın rahat modern ve sağlıklı bir ortamda huzurlu ve mutlu bir şekilde çalışmasını sağlamak. İkincisi, sigorta sektörünün geleceğinin parlak olduğuna inanmamız ve acenteliğini yaptığımız sigorta şirketlerini en iyi şekilde temsil etmek, sigortalılarımıza en iyi hizmeti sunmak” diye konuşuyor.
Kurumsallaşma kaçınılmaz
Özgünkaya Sigorta’nın her iki ortağı da kurumsallaşmaya büyük önem veriyor. “Kurumsallaşma, ticaretin olmazsa olmaz kuralı” diyen Gündoğdu, “Şirketinizi ve geleceğinizi ayakta tutmak istiyorsanız kurumsallaşmak kaçınılmaz. Bugün, Özgünkaya Sigorta Aracılık Hizmetleri, kısaca Özgünkaya ismi bizim isimlerimizin önüne geçti. Bizi tanımayan kişileri ilk ziyarete gittiğimizde bize “Acente Satış Temsilcisi misiniz?” diye soruyorlar; bu bizim için en büyük ödül. Hedefimiz, şirketimizin uzun yıllar ülkemize, sektörümüze ve insanlarımıza hizmet vermesi. İlham kaynağımız, rol modellerimiz de ülkemizde ve yurt dışında birkaç insan ömrü kadar zamandır yaşamını sürdüren şirketler ve onların yapıları” diyor.
“Bu şirket hepimizin” dedik
Özgünkaya Sigorta’nın kuruluş hikayesi de ilginç. Şirketin kurucu ortağı Okan Özbillik, Özgünkaya Sigorta’nın, 3 Aralık 2002’de satış temsilcisi olarak çalıştıkları sigorta şirketinin sektörden çekilmesinden sonra kendi işlerini yapmaya karar vermesi ile kurulduğunu söylüyor. Şirketi kurarken temel hedeflerinin, sağlıklı ve yavaş büyümek ve beraber çalıştıkları arkadaşları ile patron-personel ilişkisi dışında ‘bu şirket hepimizin’ mantığı ile çalışmak olduğunu belirten Özbilik, ilk günkü heyecanlarını, bugünde devam ettirdiklerini söylüyor.
Şube yapılanması tehdit değil yeter ki etik kurallara uyulsun
Halit Gündoğdu, “Şube yapılanmaları acenteler için tehdit oluşturuyor mu?” sorusuna şu yanıtı veriyor: “Sigorta Acenteleri İcra Komitesi tarafından bir ‘Acente Etik Kuralları’ yayımlanmıştı. Şube organizasyonu yapan arkadaşlarımız etik kurallara uyarsa bırakın tehdit olmayı, tam tersi know-how ve sigortalıya ulaşmak açısından faydalı olacak. Burada en önemli onu etik kurallara uymak. Örnek olarak eğer bir ilçede bir iş hanında üç adet acente varsa ve siz bu iş hanının girişine şube açarsanız elbette bu acentelerin rekabet şansı azalacaktır. Ancak etik kurallara uyar bir sokak arkası veya biraz ilerisinde açarsanız sigortalıların yolunu kesmediğiniz gibi ilçede bulunan acentelere acentelikleri olmayan şirketlerden destek olabilirsiniz.”
Sektöre zarar veren kişiler, yanlış anlaşılmaya yol açtı
Özbillik’e göre de şube organizasyonlarının sorunları içinde en büyük sıkıntı yanlış anlaşılmak. Söz konusu yanlış anlaşılmanın da 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu çıkmadan önce ‘bildiği gibi çalışan’ sektöre zarar veren ancak, şu anda sektörde olmayan kişilerden kaynaklandığını ifade eden Özbillik, “Oysaki doğru ve yasal bir şube yapısı, sigortanın yaygınlaşmasına, istihdama, ve vergi gelirlerinin artmasına kısaca ülke ve sektörde çalışan kişilere katkı sağlayacak bir yapı” diyor.
İki kişi başladı, 104 kişilik ekip oldu
Okan Özbillik’in verdiği bilgilere göre, şirket kuruluşunda iki kişi başlanan iş yerinde şu anda 30 kişi şirket merkezinde, diğerleri şubelerde olmak üzere 104 kişi çalışıyor. Şirket, şubeleri ile İzmir Merkez (Genel Müdürlük), Bursa (Gemlik, İnegöl, Mustafa Kemal Paşa) Denizli (Acıpayam, Tavas), Balıkesir (Gönen, Bandırma), Aydın (Merkez, Söke, Efeler) Muğla (Ortaca, Fethiye, Seydikemer), Manisa (Demirci, Köprübaşı, Salihli), İzmir’de (Menderes, Torbalı, Buca) sigortalılara hizmet veriyor.