Yılın ilk yarısında çok yükselen ikinci el araç fiyatlarının yaz aylarıyla birlikte devletin almış olduğu üç önemli karar sonrası düşmeye başladığını söyleyen Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Bu düşüş halen devam ediyor. 6 ay 6.000 km, ikinci el araç ilanı verirken 0 km fiyatının üstünde araç ilanı verilemeyecek olması ve ikinci el araç ilanı verirken kimlik doğrulaması zorunluluğu ile ikinci el araç fiyatlarındaki köpük eridi” dedi.
SİGORTAMEDYA-ÖZEL
Türkiye’de 2023 yılı ikinci el araç piyasası çeşitli dinamiklerin de etkisiyle dikkate değer bir döneme tanıklık etti. Bu yılın öne çıkan belirleyici unsurları, sıfır araç fiyatlarındaki yükseliş, döviz kuru dalgalanmaları, pandeminin etkileri ve devletin getirdiği düzenlemeler oldu. 0 km araçlarda yaşanan tedarik sıkıntısı nedeniyle ikinci el araçlara olan yüksek talep fiyatlara da yansıdı. Ancak, yılın ikinci yarısında devletin getirdiği düzenlemeler, özellikle 6 ay 6.000 km kuralı, 0 km fiyatının üzerinde ilan verilememesi ve kimlik doğrulama zorunluluğu gibi adımlar fiyatlardaki hızlı yükselişi bir miktar frenledi. 2023 yılını ikinci el otomotiv sektörü özelinde değerlendiren Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, sektörde yaşanan gelişmeleri aktararak yılın ana özelliklerini ve gelecek beklentilerini paylaştı.
2023’te sektörde dikkate değer değişimler yaşandı
2023 yılında otomotiv sektörünün dikkate değer değişimlere sahne olduğunu belirten Yalçın, “Yüksek sıfır araç fiyatları ve döviz kuru dalgalanmaları gibi faktörler, tüketicilerin ikinci el araçlara yönelmesine sebep oldu. Pandemi sürecindeki 0 km araç tedarik problemleri de bu yönelimi güçlendiren etkenler arasında yer aldı. Yılın ilk yarısında ikinci el araç fiyatları önemli ölçüde yükselirken yaz aylarında devletin getirdiği üç kritik kararla beraber fiyatlarda düşüş gözlendi. Yapılan düzenlemeler arasında 6 ay 6.000 km kuralı, ilanlarda 0 km fiyatının üzerinde belirleme yapılamaması ve kimlik doğrulama zorunluluğu gibi unsurlar sektördeki fiyat istikrarını sağladı. Bu düzenlemelerin yanı sıra, ikinci el araçlara olan talebin azalması da fiyatlardaki hızlı artışı dengeledi. Yılın ilk 6 ayı sonunda 2.el pazarının yaklaşık yüzde 30’un üzerinde büyümesi öngörülüyordu. Ancak, yılın ikinci yarısında bu durum oluşmadı” dedi.
Pazar ekonomik ve politik gelişmelere duyarlı
2023 yılında fiyatlarda gerçekleşen düşüşlere de değinen Yalçın, “Bu düşüş marka, model ve koşullara bağlı olarak Temmuz ayından bu yana yüzde 25’lere varan bir oranda gerçekleşti. Bu düşüşün süresi, ekonomik ve politik faktörlere bağlı olacak. 2023 sonunda beklenen ÖTV matrah düzenlemeleri ve seçim ekonomisinin getireceği canlanma, 2024 başında fiyatlar üzerinde etkili olabilir. Dolayısıyla, pazarın geleceği, süregelen ekonomik ve politik gelişmelere duyarlı olacak şekilde şekillenecek” açıklamalarında bulundu.
İkinci el sektörü 2024’te de dinamizmini koruyacak
2024 yılında sektörün hem yerel hem de global ekonomik ve politik faktörlere bağlı olarak şekilleneceğinin öngörüldüğünü de belirten Yalçın, şunları söyledi: “Özellikle, ÖTV matrah düzenlemeleri, ekonomik istikrar ve pandemi sonrası araç tedarik sorunlarının azalması sektörün geleceğini belirleyecek kritik unsurlar olarak göze çarpıyor. İkinci el otomotiv sektörü, 2023’ün etkileriyle şekillenirken 2024’te de dinamik bir sürece girecek gibi görünüyor. Bunun yanı sıra Türkiye’nin genel ekonomik durumu da önemli bir etken. Eğer ekonomi 2024’te istikrarlı bir büyüme gösterirse, bu, tüketicilerin alım gücünü artırarak ikinci el araç piyasasına olumlu yansıyabilir. Ancak, döviz kurlarındaki dalgalanmalar ve enflasyon gibi makroekonomik faktörler hala bir belirsizlik unsuru olarak kalıyor ve bu da piyasa üzerinde baskı oluşturabilir. Pandemi sonrası dünya genelinde yaşanan araç tedarik sıkıntılarının azalması da 2024 yılında ikinci el araç piyasasını etkileyebilir. Yeni araç üretiminin artması ve tedarik zincirlerindeki iyileşmeler, yeni araç fiyatlarını düşürebilir ve bu durum ikinci el pazarına dolaylı olarak yansıyabilir” şeklinde konuştu.
Teknolojik gelişmeler ve çevre bilinci pazarı etkiliyor
Teknolojik gelişmeler ve çevre bilincinin de pazarda önemli rol oynamaya devam ettiğini aktaran Yalçın, “Elektrikli ve hibrit araçlara olan ilgi artarken, bu araçların ikinci el piyasasındaki varlığı ve fiyatlandırması önemli bir faktör haline gelebilir. Tüketicilerin çevre dostu araçlara yönelmesi, ikinci el pazarındaki araç tercihlerini ve dolayısıyla fiyatları etkileyebilir. Öte yandan devlet politikaları ve düzenlemeler, ikinci el araç piyasasındaki fiyat hareketlerini belirleyen önemli etkenler olmaya devam edecek. Özellikle, araç alım-satımı ve tescil işlemleriyle ilgili mevzuatlar, piyasanın şeffaflığı ve düzeni üzerinde etkili olacak” dedi.
İkinci elde en çok satan 10 model
Model Yılı Marka Model Model Tipi Donanım Tipi Yakıt Vites PS Gövde Tipi 2.El Fiyatı (TL)
2018 RENAULT Megane 1.5 DCI Touch Dizel Otomatik 110 Sedan 835300
2020 FIAT Egea 1.3 MultiJet Easy Dizel Manuel 95 Sedan 635700
2015 FIAT Linea 1.3 MultiJet Pop Dizel Manuel 95 Sedan 491800
2016 VOLKSWAGEN Passat 1.6 TDI BMT Comfortline Dizel Otomatik 120 Sedan 1194700
2016 RENAULT Symbol 1.5 DCI Joy Dizel Manuel 90 Sedan 522800
2015 RENAULT Fluence 1.5 DCI Touch Dizel Otomatik 110 Sedan 653700
2022 RENAULT Clio 1.0 TCe Joy Benzin Otomatik 90 Hatchback 743000
2021 HONDA Civic 1.6 i-VTEC Eco Elegance Gaz/Benzin Otomatik 125 Sedan 1129400
2017 PEUGEOT 301 1.6 HDI Active Dizel Manuel 92 Sedan 568100
2016 VOLKSWAGEN Polo 1.4 TDI BMT Comfortline Dizel Otomatik 90 Hatchback 706200
2017 FORD Focus 1.5 TDCI Trend X Dizel Otomatik 120 Sedan 811500
2012 FORD Fiesta 1.4 TDCI Trend Dizel Manuel 70 Hatchback 477600
2016 SKODA Superb 1.6 TDI GreenTec Prestige Dizel Otomatik 120 Sedan 1234700
2017 SEAT Leon 1.6 TDI Start&Stop Style Dizel Otomatik 115 Hatchback 911200
2017 TOYOTA Corolla 1.33 Life Benzin Manuel 99 Sedan 712400
2017 DACIA Sandero 1.5 DCI Stepway Dizel Manuel 90 Hatchback 644000
2016 VOLKSWAGEN Golf 1.6 TDI BMT Comfortline Dizel Otomatik 110 Hatchback 893200
2017 OPEL Astra 1.6 Edition Plus Benzin Manuel 115 Sedan 700700