22 Kasım 2024, Cuma
spot_img

Her 3 motosikletten sadece biri sigortalı

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2020 itibariyle ülke genelindeki üç milyon 350 bin kayıtlı motosikletten sadece bir milyon 84 bin adedinin sigortası bulunuyor.

Türkiye’de motosiklet sayısı son 10 yılda iki milyondan üç milyon 350 bine yükselirken, yaşanan kaza sayısının yüzde 100’den fazla artış göstermesi sigorta yaptırmayı kaçınılmaz kılıyor. Kısacası güvenli sürüş için doğru sigorta poliçesini seçmek, doğru motosikleti seçmek kadar önemli.

2050 yılına kadar dünya nüfusunun yüzde 66’sının kentlerde yaşayacağı tahmin ediliyor. Şehirlerin her geçen gün kalabalıklaşması ile beraberinde gelen trafik yoğunluğu ve park sıkıntısı nedeniyle; motosiklet kullanımı da dünya genelinde artış gösteriyor. Gelecek yıl dünyadaki motosiklet sayısının 160 milyona çıkması beklenirken; güvenlik ve sigorta unsurları da bu artışla doğru orantılı olarak ön plana çıkıyor.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre trafiğe kayıtlı toplam araç sayısı 23 milyon 157 bin, bu araçların yüzde 14.4’ünü motosikletler oluşturuyor. 2020 itibariyle ülke genelindeki üç milyon 350 bin kayıtlı motosikletten sadece bir milyon 84 bin adedinin sigortası bulunuyor. Geri kalan iki milyon 25 bin motosikletin ise sigortası yok. Bu oranın yüksek olmasının en büyük nedeni; zamanında sigortasız ya da muayenesi bulunmayan araçların ilk denetimde ciddi cezalar yiyerek yedieminlerde bağlanması ve bu araçların çürümeye terk edilmesi. Ayrıca trafikte olan, ancak çeşitli sebeplerle sigorta yaptırmamış araç sahipleri de var, ancak bu sürücülerin toplam içindeki payının az olduğu tahmin ediliyor.

Kazaların yüzde 15’ini motosiklet sürücüleri yapıyor

TÜİK’in son 10 yılı kapsayan kaza raporları, motosiklet kullanımındaki artışla birlikte trafikteki motosiklet kazalarındaki artışı da çarpıcı bir biçimde gözler önüne seriyor. Trafikte ortalama iki milyon motosikletin bulunduğu 2009 yılında yaşanan kaza sayısı 20 bin iken, 2018-2019 yıllarında motosiklet kullanıcısı sayısının üç milyona, kaza sayısının ise 45 bine yaklaştığını görüyoruz.

Motobike İstanbul

2009 yılı trafik kazalarına karışan motorlu kara taşıtları sayısına bakıldığında yüzde 52.40 otomobillerden yüzde 13.68’i Motosikletlerden yüzde 6.91’i kamyonlardan oluşmakta iken 2018 yılında yüzde 53.23 otomobillerden yüzde 15.48’i motosikletlerden yüzde 4.78’i kamyonlardan oluşmakta.

ABD’deki motosiklet kaza oranı Türkiye ile benzer

Öte yandan sekiz milyondan fazla motosikletin trafiğe kayıtlı olduğu ABD’de yapılan araştırmalara göre kazalar en çok gündüz saatlerinde meydana geliyor. Kazaların en sık yaşandığı saatler 15.00 ve 18.00 arası. ABD Yol Güvenliği Sigorta Enstitüsü verilerine göre 2018’de yaşanan kazalarda dört bin 985 motosiklet sürücüsü hayatını kaybetti. Ölümlü motosiklet kazalarının oranı 1980’lerin başından beri düşüyordu, ancak 1998’de tekrar artmaya başladı. 2018’de motosiklet kazaları, ABD’de 2018’deki tüm motorlu taşıt kazalarının yüzde 14’ünü oluşturdu. Motosiklet kazalarının yüzde 37’si tek araç çarpışması ve yüzde 63’ü ise çoklu araç çarpışmaları sonucu meydana geldi. Kazaya karışan motosikletlerin yüzde 34’ünün motor boyutunun 1.400 cc’den büyük olduğu görüldü.

Genellikle hava koşullarının da kazalarda etkili olduğu düşünülse de bu da yanlış bir bilgi çünkü motosiklet kazalarının sadece yüzde 3’ü sert hava koşullarında yaşanıyor. Motosiklet sürücülerinin otomobillerin kör noktalarında seyretmesi ve otomobil sürücülerinin motosikletleri yok sayması kazaların birinci sebebi olarak öne çıkıyor.

500 ile 1.000 cc arasında risk çok fazla

ABD Karayolu Güvenliği Sigorta Enstitüsü‘ne göre yarış motoru kullanan sürücülerinin kaza riski diğer sürücülere oranla 4 kat daha fazla. Motor gücü 500 ile 1.000 cc arasındaki motosikletler güç kapasitesi açısından daha popüler olsa da kaza oranının en yüksek olduğu grupta yer alıyor.

Buna karşılık ölümcül motosiklet kazalarının sadece yüzde 33’ü hız nedeniyle yaşanıyor. Kazaların yüzde 77’si olumsuz yol koşulları, alkol tüketimi ve otomobil sürücülerinin trafikteki dikkatsizliği sebebiyle meydana geliyor. Kazaların yüzde 50’si ise 40 yaş üstü sürücüler tarafından yapılıyor.

Boyutu ve ağırlıkları göz önüne alındığında, motosikletlerin araç ve kamyonlara göre çalınma tehlikesi de daha fazla. ABD Ulusal Sigorta Suç Bürosu verilerine göre, motosiklet hırsızlığı olayları 2017-2018 arasında yüzde altı azalarak 41 bine indi. 2006 yılından bu yana ise motosiklet hırsızlığının yüzde 38 azaldığı tahmin ediliyor.

Motosikletlerin yüzde 67’si sigortasız…

Türkiye’de trafik poliçesi yaptırmayanların oranı yüzde 67, yaptıranların ise yüzde 33. Başka bir deyişle üç milyon motosiklet sahibinin bir milyonu düzenli olarak trafik poliçesi yaptırıyor.

Motosiklet trafik sigortası lideri Quick Sigorta…

Motosiklet trafik sigortası konusunda bilgi veren Quick Sigorta Risk Yönetimi Direktörü Seyda Köksal; motosiklet kullanıcıları için tasarlanan trafik sigortası ürünlerinin pazarda bir ihtiyacı karşıladığını ve kısa sürede pazar lideri olduklarını belirterek; “Kayıtlara göre 2017 yılında bir milyon 230 bin motosiklet sigortası yapıldı. Motosiklet sigortası pazar payına bakıldığında 2017’nin son yedi ayında sektörde olan Quick; 237 bin sigorta poliçesi hazırlayarak bu payın 19’una ulaştı. 2018 yılında ise Quick Sigorta’nın pazar payı yüzde 31’e yükseldi. Sigortalanan bir milyon 262 bin motosikletin 395 bini Quick tarafından güvence altına alındı. 2019 yılında ise bir milyon 295 bin motosikletin yüzde 38’i yani 491 bini Quick tarafından sigortanladı. Son olarak 2020 yılı ocak ayı sonu verilerine bakılacak olursak Türkiye’de toplamda  47 bin 775 motosiklet sigorta poliçesi imzalandı. Quick Sigorta 23 binin üzerinde sigorta ile pazardaki payını yüzde 50’ye yükseltmiş durumda”

Trafik kaza yaşanmaması için karşılıklı saygı şart

Quick Sigorta Genel Müdürü Ahmet Yaşar

Quick Sigorta Genel Müdürü Ahmet Yaşar, kurulduğu günden beri motosikletçiler ve motosikletlerin Quick Sigorta’nın ilgi alanında olduğunu belirterek; Şubat ayı içinde Motobike İstanbul Fuarı’nda  motosiklet camiasıyla tekrar bir araya geleceklerini söyledi.

Sigorta sektörünün motosiklet sigortalarına ilgi göstermemesi nedeniyle motosikletçilerin poliçe bulmakta zorlandığını ifade eden Yaşar; “Biz hem ticari faaliyet olarak motosikletçilere destek olduk; hem de sosyal sorumluluk projesi olarak motosikletçilerin trafikte fark edilmemesi konusuna ağırlık verdik. Bu konuda kampanyalar düzenledik. Bundan sonra da bu camia için ‘sürdürülebilir fayda’ prensibi ile çalışmalarımıza devam edeceğiz” dedi.

Bazı otomobil kullanıcılarının motosikletlerin trafikte bir araç olarak bulunduğunu unuttuğunu belirten Quick Sigorta Genel Müdürü Ahmet Yaşar; “Bir sigorta şirketi olarak aynı zamanda toplumsal bir sorumluluğumuz var. Trafik ortak bir alan ve bu alanda tüm tarafların birbirine saygılı ve ilgili kurallara uyma durumları var. Maddi hasarlarını karşılayabiliyoruz. Bozulanı, kırılanı yerine koyuyoruz. Ancak insan hayatı yerine koyabileceğimiz bir şey değil” diye konuştu.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER