Hayat dışı sektör teknik kârını, 2019’da yüzde 54 artışla 5 milyar 26.8 milyon TL’ye yükseltti. Kârlılıktaki artışta teknik olmayan bölümden aktarılan yatırım gelirleri etkili olurken, geçen yıl en karlı branş ‘kasko’ oldu.
SİGORTAMEDYA / ALP SÜER
2020 yılına büyüme performansı olarak iyi bir başlangıç yapan Türk sigorta sektöründe kârlı tablo da sürüyor. Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) açıkladığı verilere göre, hayat dışı (elementer) sektör 2019 yılında, önceki yıla göre yüzde 54 artışla 5 milyar 26.8 milyon TL teknik kâr elde etti. Kârlılıktaki artışta, teknik olmayan bölümden aktarılan yatırım gelirleri etkili olurken, kasko en kârlı branş olarak dikkat çekti. En son 2015 yılında zarar eden hayat dışı sektör, son 4 yıldır karlı olarak faaliyetlerini sürdürüyor. Sektör, 2018 yılında da 3.2 milyar TL teknik kâr etmişti.
Yatırım gelirleri artıyor
Geçen yıl, hayat dışında kârlılıktaki artışta birkaç faktörün altını çizmek gerekiyor. Sektörün prim üretimini reel olarak artırması yanında, sigorta şirketlerinin son yıllarda teknik kâra önem vermeleri ve risk seçiminde titiz davranmaları kuşkusuz kârlılığı da olumlu etkiliyor. Ancak, bunlar dışında teknik olmayan bölümden aktarılan yatırım gelirleri de çok önemli bir kalem olarak karşımıza çıkıyor. Bu da şirketlerin, topladıkları fonları finans piyasalarında yüksek getirili finansal varlıklarda değerlendirmeleri ile ilgili. Teknik olmayan bölümden aktarılan yatırım gelirleri 2019’da önceki yıla göre yüzde 18 artışla 6 milyar 650.5 milyon TL’ye yükselirken, söz konusu kalemdeki son yıllarda hızlı artış da dikkat çekiyor.
Hayat dışında 2019’da en kârlı 5 branş (TL)
Kasko | 1.866.525.196 |
Kaza | 1.231.678.1 |
Hastalık/sağlık | 1.028.330.212 |
Yangın ve doğal afetler | 835.172.842 |
Genel zararlar | 523.085.776 |
Hayat dışı sektörde 2019 yılında en fazla kâr eden branş 1 milyar 866.6 milyon TL teknik kârla, kasko oldu. Kasko’yu 1 milyar 231.6 milyon TL kârla kaza ve 1 milyar 28.3 milyon TL kârla hastalık/sağlık branşları izledi. Oto sigortalarında kaskodaki kârlı seyir sürerken, tavan fiyat uygulamasının devam ettiği ‘trafik’ branşı ise zarar ediyor. 2018’de 808.7 milyon TL zarar eden trafik, geçen yıl da 903.3 milyon TL zarar etti.
Sektörün Korona talihsizliği
Çin’de başlayıp, tüm dünyaya yayılan ve mart ayında Türkiye’de de etkili olmaya başlayan Koronavirüs, pek çok sektör yanında sigorta sektörünü de olumsuz etkilemeye başladı. Bir çok branşta mart ayında yeni satışlar da bir azalma söz konusu. Salgın’ın sektörde büyüme hızını yavaşlatması beklenmekle birlikte, trafiğe çıkan araç sayısındaki ve buna bağlı olarak da kazalarda azalma sigorta şirketlerinin oto sigortalarında hasarlarını azaltarak, teknik kârda prim üretimindeki azalıştan kaynaklanan negatif etkiyi dengelemesi bekleniyor.
Hayat dışı son 4 yıldır kârlı
Yıl | Teknik kâr (TL) |
2015 | -417.919.288 |
2016 | 1.829.537.172 |
2017 | 2.268.317.299 |
2018 | 3.272.665.372 |
2019 | 5.026.841.571 |
Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği