Acente tarafında artan maliyetlerin zorlayıcı bir döneme işaret ettiğini söyleyen Sompo Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Hasan Bayata, “İçinde bulunduğumuz belirsizlik ortamında müşteriye değer yaratmak, acente olarak müşterinin önünde yalnızca ucuz fiyat sunan ve trafik sarmalına takılmış bir acente profilinden çıkmak lazım. Bunu başarabilen acentelerin işlerini büyüterek ayakta kalacaklarına inanıyorum” dedi.
SİGORTAMEDYA
2021 yalnızca Türkiye’de değil tüm dünyada hem sağlık hem de ekonomi anlamında belirsizliğin hüküm sürdüğü bir yıldı. Hızlı değişen koşullarda pek çok alanda olduğu gibi sigorta sektöründe de hem şirketler hem de acenteler mevcut durumlarını koruma ve yılsonu hedeflerini gerçekleştirme konusunda zorlanırken ileriye dönük karar almada da sıkıntılar yaşadı. Sigortamedya’nın YouTube kanalı Sigorta Ekranı’nda Sigortamedya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’a konuk olan Sompo Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Hasan Bayata, 2021 yılında sigorta sektöründe yaşanan gelişmeleri değerlendirdi. Bayata, acentelere mevcut koşullarda ayakta kalabilmeleri için tavsiyelerde bulunurken Sompo Sigorta özelinde projeleri ve hedefleri hakkında da bilgiler verdi.
Acenteler trafik sarmalından çıkmalı
Acente tarafında artan maliyetlerin daha zorlayıcı bir döneme işaret ettiğini ifade eden Bayata, “Bizim yapabileceğimiz işimize odaklanarak verimliliği arttıracak yeni fikirler bulmak. Maliyet optimizasyonu, müşteri sayısı, bir müşteriye satılan ürün sayısında büyüme gibi kritik performans indikatörlerini acente yöneticilerimizin mutlaka takip etmesi gerektiğine inanıyorum. Bunu yaptıklarında tedbir alma şansları olacaktır. İçinde bulunduğumuz belirsizlik ortamında müşteriye değer yaratmak, acente olarak müşterinin önünde yalnızca ucuz fiyat sunan ve trafik sarmalına takılmış bir acente profilinden çıkmak lazım. Bunu başarabilen acentelerin işlerini büyüterek ayakta kalacaklarına inanıyorum. Acentelerin iş modellerini değişen şartlara uyumlamaları çok kritik. Biz burada Sompo sigorta olarak acentelere birebir iş modelleri de dâhil kendi tecrübelerimizden ve sektörde iyi gördüğümüz örneklerden faydalanarak destek olmaya ve yol göstermeye hazırız” diye konuştu.
Acente konusunda etkin bir şirketiz
Ekonomik gelişmeler ekseninde sigorta sektörünün reel olarak daraldığını belirten Bayata, acente kanalının ise 49 milyar prim üretimiyle %58’lik bir pazar payına sahip olduğunu aktardı. Hasan Bayata, acente kanalının %73’lük pazar payıyla sektörün hala en güçlü ve dinamik kanalı olduğunu söyleyerek, “Sompo Sigorta özelinde acente kanalının ağırlığı brokerlerle birlikte değerlendirdiğimizde %84 oranında. Dolayısıyla acente konusunda etkin bir şirketiz” diye konuştu.
Hedefimiz acenteler için en cazip şirket olmak
Bayata, 2022 yılının kendileri için çok özel bir yıl olduğunu dile getirerek, “Bu yıl 20. yılımızı kutlayacağız. Tüm yıl boyunca bunu farklı organizasyonlar, acentelerimize yönelik kampanyalar ve çeşitli faaliyetlerle tüm bölge müdürlüklerimiz ve acentelerimizin olduğu her yerde bunu kutlamak istiyoruz” dedi.
Sompo Sigorta olarak acenteler için en cazip şirket olmayı hedeflediklerini aktaran Bayata, “Bu çerçevede arkadaşlarımız son derece motive şekilde çalışıyorlar. 2021 yılı tüm departmanlar arasında birlikteliği ve hizalanmayı sağlamak adına çok önemli gelişmeler yaşadığımız bir yıl oldu. 2021 yılında attığımız akıllı adımların 2022 ve sonrasında rekabetçiliğimize önemli katkıları olacağını görüyoruz. Bunlar Sompo Sigorta’yı bir acente için cazibe merkezi yapmaya devam edecek” şeklinde konuştu.
Bayata, 2021’in ortasından beri aktif olarak sahada olduklarını ifade ederek, “Tüm bölge müdürlüklerimiz açık, satış ekiplerimiz ve biz de üst yönetim olarak da sahadayız. Yılın son 4 ayında 10 bölge müdürlüğümüzün tamamını ziyaret ederek üst yönetim olarak 300’e yakın acenteye birebir dokunduk. Onları dinledik, onlarla öngörülerimizi paylaştık. İş modelleriyle ilgili terzi dikimi önerilerde bulunduk ve onlara direkt iletişim imkânı tanıyacak kanallar açtık. 2022 yılında da acentelerin yanında olan ve onların en yakın hissettikleri şirket olma vizyonuyla hareket etmeyi sürdüreceğiz” diye konuştu.
“Gelir modeli” ile acentelerimiz kazanıyor
Sompo Sigorta olarak tüm acenteleri için ulaşılabilir rakamlarda, hemen devreye giren ve acentelerin taahhüdüne göre bazen peşin olarak vermeyi önerdiğimiz komisyon uygulamaları olduğunu belirten Bayata, “Biz adına gelir modeli diyoruz. 3’er aylık dönemlerde bir acenteye belli ürünlerde son derece gerçekleştirilebilir üretim hedefleri veriyoruz. Acentelerimiz bu hedefleri gerçekleştirdiğinde hemen o çeyreğin sonunda bu ek komisyonları alıyor. Sompo Sigorta’nın gelir modelinden faydalanan acenteler, sektör ortalamasının üzerinde bir gelir kazanabiliyorlar. İşyeri sigortalarında %55’e varan bir komisyon kazanma imkânı veriyor bu gelir modeli. Konut sigortalarında, tamamlayıcı sağlıkta ve diğer oto dışı branşlarda da ödüllendirme yapıyoruz. Bunu yayarak sürdüreceğiz” açıklamalarında bulundu. Bayata, kampanya konusunu da bu yıl, bugüne kadar olduğundan farklı ele almayı hedeflediklerini ifade ederek “Sektörde birbirini kopyalayan, birbirine çok benzeyen ama fark yaratmayan birçok üründe kampanyalar yapılıyor. Bu yıl daha farklı, bol gezmeli, bol kazançlı, bol hediyeli güzel sürprizlerimiz olacak” dedi.
Acente Akademisi fark yaratmayı sürdürecek
2021 yılında sektörde bir ilki gerçekleştirerek acente akademisi platformunu hayata geçirdiklerini belirten Bayata, şunları söyledi: “Acente akademisi platformumuz sektörde ilk olmasının dışında sektörde fark yaratan en önemli eğitim platformu olarak konumlanmaya devam edecek. Buradaki birçok modülü sektöre de açmayı hedefliyoruz. Bütün şirketlerin yaptığından farklı olarak her bir acentemizin her bir çalışanı bazında kişiselleştirmiş eğitimler organize edip bir kişinin aldığı eğitimleri ve eğitimlerden sağladığı faydayı ölçebiliyoruz. Hedefimiz Sompo’nun bu akademisinden yeterlilik sertifikası almış sektörde geçerliliği olan bir pilot proje yaratmak. Bir acente çalışanı için Sompo akademisinden sertifikasyonu varsa çok iyi seviyededir dedirtmek istiyoruz. Bu alanda çok yatırım yapıyoruz ve acentelere değer katma adına bunu çok önemsiyoruz.”
TSS sektörün önünde büyüyebilir
Sağlık sigortasının, özellikle de tamamlayıcı sağlık sigortasının sektörün önünde büyüyeceğini ve ileride trafik sigortalarına alternatif olacak büyüklüğe gelebileceğine inandıklarını kaydeden Bayata, “Bu ürünün stratejik öneminin son derece farkındayız. O nedenle Sompo Sigorta olarak sağlık sigortasını yeniden ele aldık. Tasarımından pazarlamasına, müşteri deneyiminden operasyonele kadar üzerinde çalışıyoruz. Çalışmalarımızı tamamladıktan sonra da sektörün önemli bir oyuncusu olmayı sürdüreceğiz” dedi.
Kurumsal sigortalarda büyüme hedefliyoruz
Bayata, 2021 yılında özellikle kurumsal sigortalarda yapısal reformlarımızı gerçekleştirdiklerini belirterek, “2022 yılı kurumsal sigortaları çeşitli kampanyalarla destekleyerek karlılığı göz ardı etmeden sektörün üzerinde hızlı bir büyüme hedeflediğimiz bir alan olacak. Sompo sigorta acentelerin raflarına koyduğu her üründe sektörden farklılaşarak yalnızca sürdürülemeyen fiyat rekabetiyle değil, ürününde ve hizmetinde farklılaşarak, acentelerine değer katarak, müşteri için değer yaratarak rekabetçi ve konumunu daha da kuvvetlendiren bir şirket olacak” şeklinde konuştu.
Hasarı hızlı ve doğru ödeyebilmek önemli
Bayata, hasar hizmetine çok önem verdiklerini vurgulayarak sigorta şirketinin müşteriyi alırken gösterdiği performansın daha fazlasını hasar olduğunda da mutlaka göstermesi gerektiğine inandıklarını belirtti. Hasar konusunda temel hedeflerinin hızlı bir şekilde doğru hasarı ödeyebilmek olduğunu dile getiren Bayata, “Önümüzdeki dönemde biraz daha kendimizi anlatacağımız etkinliklerimiz olacak. Hasar tarafında çok reklamını yapmadığımız öncü uygulamalarımız var. Bunların müşteri ve acente nezdinde biraz daha gündem yapılması gibi bir ajandamız var” dedi.
Dijitalleşme dijital platformdan poliçe satmak değil
Ekranda dijitalleşmeyle ilgili görüşlerini de paylaşan Bayata, “Sompo Sigorta olarak teknolojiyi bütün süreçlerimizde kullanma hedefindeyiz. Her daim de bunun için çabalıyoruz. Çünkü teknolojiyi etkin kullanmanın rekabette fark yaratabilmek adına önemli bir anahtar olduğunu düşünüyoruz. Bizim dijitalleşmeden anladığımız, müşteriye dijital platformdan poliçe satmak değil. Toplam üretiminin yüzde 84’ü acente artı broker kanalı bir şirketiz. Bizim hiçbir hareketimizin bu dağıtım kanallarını dışlaması söz konusu olamaz” dedi.
Bayata, müşteri beklentilerinin dijital tarafta şekillenip değiştiğini söyleyerek, “Acentelerimizin bu beklentileri dijital tarafta karşılayabilecekleri altyapıyı hazırlamak, onlara bu anlamda bir vizyon kazandırmak, bunun gerekliliklerini yerine getirmek için destek olmak adına artan faaliyetlerimiz olacak” şeklinde konuştu.
Ana sermayedarları Sompo’nun Japonya ve Amerika’da teknoloji üzerine 10 milyarlarca dolar yatırımları olduğuna dikkat çeken Bayata, “Önümüzdeki dönemde bu teknoloji ve süreçler bizim faydalanabileceğimiz ortam sağladığında bunlar acentelerimize rekabette fark yaratacak ayrıcalıklar olarak mutlaka gelecektir” ifadelerini kullandı.
Acentelerin hayatını kolaylaştırmayı sürdüreceğiz
IT tarafındaki en büyük projelerinin tek bir yazılımla, tek bir ekranla, tek bir kapıdan acentelerin tüm Sompo Sigorta nezdinde kullandıkları her şeye ulaşabilecekleri bir yapıya geçmek olduğunu söyleyen Bayata, “Bununla ilgili büyük bir projemiz var, son derece başarılı bir şekilde yürüyor ama çok kolay değil bu tür geçişler. Ama böyle bir imkân sağlanana kadar da biz sıklıkla acentelerin hayatını kolaylaştıracak, en kolay çalışılabilir şirket olma mottosuna uygun yenilikleri her ay hayata geçiriyoruz” dedi.
Bayata, makine öğrenmesi ile ilgili de bazı projeleri olduğunu belirterek şunları söyledi: “Teminatlar, muafiyetler ve şartlar poliçenin üzerinde zaten var. Bunun dışında acente tarafından yazılarak yapılan her türlü genişletme mutlaka bir teknik göz tarafından şirketlerin risk kabul politikalarına uygunluğu anlamında değerlendirilmeli. Burada bu boşluğa yazılan metinleri makineye okumasıyla değerlendirebilmek adına yürüyen projelerimiz var. Bu projeler hayata geçtiğinde çok hızlanıyor olacağız. Bir acente açıklamaya herhangi bir şey yazdığında burada fiziki okumaya gerek kalmayacak.”
Sigorta Ekranı’nda: