Balıkçılarımızın “Vira Bismillah” demesiyle birlikte ‘Balıkçı Teknesi Sigortası’ gündeme geldi. Türk P&I Teknik Müdür Yardımcısı Umut Can, bu sigortanın balıkçılığımızın olmazsa olmazı olduğunu vurguladı.
EDİP OZAN ÜÇOK / ŞEMSİYE DERGİSİ
Balık av yasağının 1 Eylül’de kalkmasıyla birlikte, balıkçı tekneleri de “Vira bismillah” dedi. Balıkçılarımızın avlanmak için Karadeniz, Marmara, Ege ve Akdeniz’e açılmasıyla birlikte ‘Balıkçı Tekne Sigortası’ gündeme geldi. Türk P&I Teknik Müdür Yardımcısı Umut Can, ülkemizde doğrudan balıkçı teknelerini hedefleyen bir sigorta zorunluluğu olmadığını söyledi. Can, “Hem yerel, hem de ülkemizin taraf olduğu yabancı mevzuatlar yedeniyle 300 gros ton üzerindeki su araçları için P&I sigortası yaptırmak zorunludur. Dolayısı ile 300 gros ton üzerindeki balıkçı tekneleri de bu kapsamda değerlendirilmekte ve liman başkanlıklarından sefer müsaadesi alabilmek için P&I sigortası yaptırmaları gerekmektedir” dedi. “Yaptırılan bu sigortanın balıkçı teknesi sahiplerini ekmek teknelerini kaybedecek derecede ağır maddi yaptırımlardan koruyabileceği göz önüne alınınca, konunun sadece idari bir zorunluluk olarak değil, balıkçılık sektörü için olmazsa olmaz bir ihtiyaç olarak değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyoruz” diyen Can, “Bu konuda daha alınacak çok yol olmasına rağmen, balıkçılık sektörünün sağlıklı işlemesi için hayati bir saç ayağı olan P&I sigortasının öneminin piyasada her gün daha iyi anlaşıldığını gözlemlemekteyiz” şeklinde konuştu.
BALIKÇI TEKNESİ SİGORTASI NELERİ KAPSIYOR?
- Balıkçı Teknesi Sigortası poliçesiyle olası bir hasar durumunda teknede meydana gelen hasarlar korumaya alınıyor.
- Sigortasız veya sigorta teminatı kısıtlı olan teknelerin verdiği zararlara karşı da teminat sağlayabiliyor.
- Çatma, balık ağları, yüzer veya sabit cisim hasarlarına, çeki sorumluluklarına, enkaz kaldırmaya, kirlilik ve çevresel yükümlülüklere, telsiz, radar, sonar, uydu anten hasarlarına karşı sigortalısını güvence altına alınıyor.
- Sapma masraflarını, cezaları, karantina masraflarını da temin ediyor.
- Balıkçılık ağ ve donanımlarının yangın, yıldırım veya gemi dışından kişilerin şiddet içeren hırsızlığı nedeniyle ziya veya hasara uğraması, geminin sigortalı tehlikelerden tam ziya sonucu balıkçılık donanımının tamamen ziya olması riskleri de söz konusu sigorta teminatında bulunuyor.
- Balıkçıların av esnasında başına bir kaza gelmesi durumunda sigorta, vefat eden ya da sakat kalan balıkçılara da güvence sunuyor.
18 bin tekne denize açıldı
Su ürünleri avcılığı yapmak üzere Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından ruhsat tezkeresi düzenlenmiş 18 bin 062 balıkçı teknesi bulunmaktadır. Bu teknelerin 15 bin 680`i denizlerde avcılık faaliyeti yürütüyor. Denizlerde avcılık faaliyetinde bulunan balıkçı teknelerinin yüzde 86’sı 10 metreden küçük.
Birçok farklı teminatı kapsıyor
Balıkçı tekneleri için sundukları P&I sigortası hakkında bilgi veren Can, şunları söyledi: “Tekne sahibinin; gemi mürettebatının başına gelebilecek yaralanma, ülkesine iade, ölüm hali gibi durumlarda üstleneceği maddi tazminatları, çevreye verebileceği kirlilik zararlarının tazminini, denizdeki sabit veya gemi gibi diğer yüzer cisimler ile çatışma halinde sigortalı teknenin sorumluluğunu üstlenmektedir. Bunlar belli başlı teminat kalemleri olmasına rağmen balıkçıklara sunduğumuz P&I poliçesi birçok farklı teminatı kapsayan kombine bir poliçe olduğu için, bunların tek bir başlıkta kısaca özetlenmesi pek de mümkün olamamaktadır. Bu konuda kapsamlı bilgi almak isteyen ilgililerin web sitemizdeki teminat kapsamına dair kural ve broşürleri okuması, arzu ederler ise de sigorta brokerleri veya sigortalama ekibimiz ile irtibata geçmesi, en sağlıklı çözüm olacaktır.”
Yerli ve milli
Türk P&I’ın Türk denizciliğine hizmet eden tek “yerli ve milli” sigorta şirketi olduğuna dikkat çeken Can açıklamasını şöyle sürdürdü: “Balıkçıların sorumluluk sigorta ihtiyaçları için vergisini Türkiye’de ödeyen yegâne sigorta şirketi olmamızın yanı sıra, hizmet verdiğimiz Türk balıkçılar ile aynı yasal sisteme tabi olmamız, balıkçıların karşılaşabileceği yasal yükümlülüklerde en hızlı ve en etkin değerlendirmeyi yapmamızı sağlamaktadır. Sigorta şartlarımızın yanı sıra hem poliçelerimizin Türkçe ve kolaylıkla anlaşılabilir dilde olması, sigortalılarımızın tam olarak ne satın aldıklarını bilebilmeleri için büyük bir kolaylıktır. Yine Türkiye’de mukim, yerel bir deniz sigortası şirketi olmamız, tüm sigortalılarımızın bizlere en kısa yoldan ulaşabilmeleri için büyük bir rahatlık getirmektedir. Tüm mali raporlarımızın mevzuata uygun şekilde halka açık olmasının yanı sıra, hem Hazine hem de muteber bağımsız denetim şirketleri tarafından denetleniyor olmamız tüm sigortalılarımız için en büyük mali güvencedir.”
TEKNENİZİ NEDEN SİGORTALATMALISINIZ?
- Her an teknenize yüzer ya da sabit bir cisim çarpabilir.
- Kaptan, personel veya yolcunun başına bir şey gelebilir.
- Rotadan sapma ya da karantina masrafları doğabilir.
- Kirlilik ve çevresel yükümlülükler tarafından bir sıkıntı yaşayabilirsiniz.
- İstemeyeceğiniz bir korsanlık faaliyeti ile karşılaşabilirsiniz.
“SEZONLA BİRLİKTE TALEP ARTIYOR”
Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Levent Sönmez, balıkçılık sezonunun başlamasıyla birlikte Balıkçı Teknesi Sigortası yaptıranların arttığını söyledi.
Balıkçı Teknesi Sigortası’nın zorunlu olmadığını belirten Sönmez, “Balık sezonu açıldığında ürüne olan talebin arttığını görüyoruz. Ürün bilinirliğini ve penetrasyonunu arttırmak için satış kanallarımıza yönelik bilgilendirme çalışmalarımız kesintisiz devam ediyor. Bu çalışmalar kapsamında, teknelerin kullanılmadığı dönemde dahi; denizde, karada, limanda, tersanede veya marinada iken birçok rizikoya açık olduğunu özellikle vurguluyoruz. Sigortalılarımıza tekne ile birlikte tam ziya olması durumunda balıkçılık ağları için de teminat sağlıyor, kaptan ve mürettebat için ferdi kaza teminatı, müşterek avarya, kurtarma hizmeti gibi teminatları da kapsama dâhil edebilme seçeneği sunuyoruz” dedi.
“KESEMİZE UYGUN OLURSA YAPTIRIRIZ”
Anadolu Kavağı Su Ürünleri Kooperatifi Başkanı Mahmut Poyraz, teknelerini sigortalamak istediklerini ancak istenilen paranın yüksek poliçe şartlarının da ağır olduğunu söyledi. Anadolu Kavağı’nda 3. kuşak balıkçı olduğunu belirten Poyraz, “33 metrelik teknemde, 20 tayfa çalışıyor. Tayfalarımın canı bize emanet… Nasıl ki insan arabasını kasko yaptırırsa, bu ekmek teknesi de hepimizin. Sigortalatmak istiyoruz ama poliçe tutarı çok fazla olduğu için yaptıramıyoruz. İstenilen şartlar da bizi yoruyor” diye konuştu. Kooperatiflerine bağlı olan teknelerin hiçbirinde Balıkçı Teknesi Sigortası bulunmadığına dikkat çeken Poyraz şunları söyledi: “Sigorta dediğiniz insanının mağduriyetini giderir. Yardımcı olur. Denizde karşılaştığımız riskler çok fazla. Aslında hepimiz sigorta yaptırmak işitiyoruz ama poliçenin kesemize uygun olması lazım.”