Vizyon Sigorta Genel Müdürü Hasan Ekmen, illegal poliçe düzenleyerek tüketiciyi kandıran dolandırıcıların en fazla trafik sigortasında sahtekarlık yaptığını belirterek, “Elinde çantayla poliçe kesen kişilerden sigorta almayın” diye uyarıda bulundu.
HAYATIMIZ SİGORTALI / ŞERİFE KAYA
İllegal sigorta poliçesi düzenleyerek tüketiciyi kandıran dolandırıcılar etrafta kol geziyor. Sigortalıların daha dikkatli olması gerektiğini söyleyen Vizyon Sigorta Genel Müdürü Hasan Ekmen, “Güvendiğiniz yerden sigortanızı alın” diyor. Günümüzde birçok yerden teklif alınıp poliçe yaptırıldığını belirten Ekmen, tüketicinin teklifler arasında uçuk fiyat farkı oluşmuşsa bunu sorgulaması gerektiğinin altını çizdi.
Dolandırıcıların daha çok trafik sigortası üzerinden sahte poliçe düzenlediğini ifade eden Ekmen, “Toplumumuzda trafik sigortası maalesef trafik polisinden ceza yememek için bir evrak gibi görülüyor. Oysa trafik sigortası, kişiyi hem maddi hem bedeni koruyan bir poliçe. Formalite diye bakılan trafik poliçesine de dikkat edilmiyor ve dolandırıcılık en çok bu alanda oluyor” dedi.
“İnsanlar her zaman güvendiği bildiği insanların yanında rahat eder. Sigorta acenteleri de güvenilir yerlerdir” diye sözlerine devam eden Ekmen, sigorta alacak kişilerin mutlaka yetkili acentelerden poliçe işlemini tamamlaması gerektiğini, elinde bir çanta, bir kartvizit olan ancak ofisi dahi olmayan veya iş takibi yapan, sigorta şirketlerini temsil etmeyen kişilerden kesinlikle poliçe almamak gerektiğini söyledi.
Gerekirse sigortalının, poliçesini yaptırdığı acenteden Yetki Belgesi’ni isteyebileceğini belirten Ekmen, şöyle devam etti: “Acenteler de güveni sağlamak adına kurumsallaşmalıdır. Acente, yapılan işlemlerle ilgili müşterisine bilgi vermeli, iletişimi doğru kurmalı ve sürdürmelidir. Sigortalı sadece fiyata değil kişiye de firmaya da bakmalıdır. Unutmamak gerekir ki en ucuz en pahalı olabilir. Bir örnekle açıklamam gerekirse; bir gün bir dostumuz elinde konut, kasko ve trafik poliçeleriyle acenteliğimize geldi. Poliçelerini kontrol ettiğimizde yürürlükte böyle bir poliçe olmadığını, acentenin 2 yıl önce kapandığını tespit ettik. Poliçelerin sahte olduğunu belirttiğimizde dostumuzun söylediği ilk söz “Bu kadar indirim yaptığından anlamalıydım” oldu. Maliyeti olmayan bir acente poliçeye tabii ki indirim yapar.”
Poliçenin illegal olduğunu nasıl anlarız?
‘Sigortalı poliçesinin sahte olduğunu nasıl anlayabilir?’ ya da ‘Poliçesinin sahte olduğunu anlayan bir vatandaş ne yapmalıdır?’ Öncelikle şunu söylemeliyiz ki sigorta şirketleri internet sitelerinde tüm dağıtım kanallarını yayınlıyor. Sigortalı, poliçe satın almak istediğinde, işlem yapacağı ilgili aracı kurumunun gerçekte var olup olmadığını buradan kontrol edebiliyor. Sigorta satın almaya karar veren bir kişi, aracı kurumun gerçekliğini kontrol etmesinin yanı sıra çok dikkatli bir göz ile poliçenin kâğıt kalitesi, baskı kalitesi, poliçe içeriğindeki karakter farklılıkları, poliçe numarası, tanzim tarihi ve yerini de dikkatle inceleyebilir. Eğer aracı kurum size güvenilir geldiyse ve sigorta poliçesi düzenlenmişse, ödeme sonrası sigortacınızdan mutlaka makbuz isteyin.
Sorgulamada poliçe kaydına ulaşılamıyorsa…
Her sigortalının satın aldığı sigorta poliçesini e-Devlet’ten (www.turkiye.gov.tr), Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin (SBM) internet sitesi üzerinden ya da sigorta şirketinin internet sitesinden sorgulaması gerekiyor. Sigorta yaptıran kişiler e-Devlet veya SBM’nin internet sitesi üzerinden trafik, kasko, sağlık, hayat, ferdi kaza, tehlikeli madde ve tüpgaz zorunlu mali sorumluluk, tıbbi kötü uygulamaya ilişkin zorunlu mali sorumluluk, taşımacılık ve koltuk, yeşil kart, mesleki sorumluluk poliçelerini kontrol edebiliyorlar.
Doğal Afet Sigortaları Kurumu (DASK) internet sitesi (www.dask.gov.tr) üzerinden de zorunlu deprem sigortası poliçeleri sorgulanabiliyor. Sorgulama yapıldığında eğer bir poliçe kaydına ulaşılamıyorsa, bilin ki o sigorta poliçesi orijinal değil!
Poliçe sahteyse ne yapmalıyız?
Poliçesinin sahte olduğunu öğrenen ya da şüphelenen bir vatandaşın ise derhal poliçenin yaptırıldığı sigorta şirketi veya SBM ile iletişime geçmesi gerekiyor. Mağdur sigortalının aynı zamanda elindeki poliçeye ilişkin tüm detayları iletmesi ve poliçenin satın alındığı kişi/aracı kuruma ait bilgileri ilgili kuruma aktarması şart.