Sigorta Ekspertizi Ali İhsan Balta, dijitalleşmenin sigorta sektörü için önemine dikkat çekti. Yazısında dijitalleşmenin tüm paydaşlar için daha hızlı, şeffaf ve güvenilir süreçler sunacağına dikkat çeken Balta, şu değerlendirmeyi yapıyor: “Entegre Hasar Yönetim Zinciri ile hem eksperler hem de sigorta şirketleri daha kolay izlenebilir, hatasız ve düzenli işleyen bir sisteme kavuşacaktır. Bu sayede müşteri memnuniyeti artacak, sektörün güvenilirliği güçlenecek ve uzun vadede sürdürülebilir bir sigortacılık yapısı inşa edilecektir.”
Dijitalleşmenin, yapay zekânın ve mobil teknolojilerin henüz hayatımıza girmediği dönemlerde; ekspertiz süreci ve hasar dosyasının kapanışı ortalama 7 gün içerisinde tamamlanmaktaydı.
O yıllarda cep telefonu, dijital kamera, internet ya da dosya yükleme sistemleri yoktu. Sürecin en fazla zaman alan aşaması ise hasar fotoğraflarının manuel olarak fotoğrafçıda tab edilmesiydi. Yalnızca bu işlem dahi tek başına 3 günü bulabiliyordu.
Emek, zaman ve sabırla yürütülen bu süreç tüm imkânsızlıklara rağmen ortalama 7 günde tamamlanabiliyordu.
Bugünün Dijital Süreçleri
Hasar fotoğrafları dijital olarak anında çekiliyor. Belgeler mobil uygulamalarla anında paylaşılıyor. SBM, DYS ve online sistemlerle süreç takibi saniyelerle ölçülüyor.
Uzaktan ekspertiz ile saha ihtiyacı minimuma inmiş durumda. Peki bunca teknolojiye rağmen, dosya kapanış süresi nasıl oluyor da ortalama 20 günü aşıyor?
Hasar İhbarı ve Ön Ekspertiz
Sigorta eksperi, ihbarın ulaştığı gün veya ertesi iş günü ön ekspertize başlar. Ortalama 12 – 24 saat içinde teknik değerlendirme ve raporlama tamamlanır.
SBM ve TRAMER Süreci
Ön ekspertiz sonrası kusur tespiti yapılır.
İtiraz yoksa sonuç 3 iş gününde çıkar.
İtiraz varsa 6 iş gününe kadar uzar.
Eksiklik ve ek belge talepleri süreci uzatabilir.
Mobil Onarım
Kusur tespiti sonrası mobil onarım başlar.
Parçalar sökülür, onarılır ve teslim edilir.
Ortalama süre 3–4 gündür.
Yedek Parça Tedariki
Parça siparişi referansla verilir.
2 iş gününde fiyat teklifi alınır.
Ortalama tedarik süresi 5 gün, toplam 7 iş günüdür.
Onarım ve Dosya Kapanış Süreci
Standart bir ekspertiz sürecinde; ihbar alımı, ekspertiz işlemleri, TRAMER kusur tespiti, mobil onarım süreci ve yedek parça tedarik süreci sorunsuz ilerlese dahi, yukarıda belirtilen süreler doğrultusunda ortalama 20 gün içerisinde tamamlanabilmektedir.
Özellikle servise bırakılmayan, onarımı tamamlanmamış veya ek parça ihtiyacı doğabilecek dosyalar, eksperin daha yoğun takibini gerektirir ve bu tür durumlar dosya kapanış süresini uzatır. Trafik dosyaları ile kasko dosyaları arasındaki süre farkı ise, TRAMER kusur tespiti beklenmeden onarıma başlanmasından kaynaklanmaktadır.
Bugün dijital ekspertiz sürecinde zamanın uzamasındaki en önemli etken; bir eksper için her biri ayrı bir ek personel, ek zaman ve bağımsız teknik çalışma gerektiren süreçlerin devrede olmasıdır.
Dijital hizmet sağlayıcı entegrasyonları, referans tanımlamaları, TRAMER kusur tespit adımları, mobil onarım operasyonları ve yedek parça tedarik zincirlerinin artık ekspertiz sürecinin ayrılmaz bir parçası haline gelmesidir.
Ekspertiz raporunun zamanında tamamlanması; yalnızca eksperin performansına değil, sürece dâhil olan tüm paydaşların (sigorta şirketi, servis, sigortalı, SBM vb.) eşgüdümüne ve zamanında veri akışına doğrudan bağlıdır.
Sonuç Olarak
Sistemsel aksaklıklar, belge eksiklikleri, kusur tespiti uyuşmazlıkları, parça tedarik gecikmeleri veya servis yoğunluğu eksperin süreci tamamlamasını doğrudan etkiler. Buna rağmen, sistemsel kayıtlarda bu gecikmelerin tamamı “eksper raporunu geç kapattı” şeklinde görünmekte, bu da sorumluluk dağılımını gerçeğe aykırı yansıtmaktadır.
Sigorta Sektörüne Ortak Dijitalleşme Çağrısı
Ekspertiz raporlarının zamanında kapatılması, yalnızca eksperin gayretiyle açıklanamaz. Süreç; şeffaf bilgi paylaşımı, hızlı iletişim ve entegre yönetim modeli ile mümkün olabilir. Sigorta sektörünün artık vakit kaybetmeden Ortak Dijital Sisteme geçmesi gerekmektedir.
Sistem, başvuru anından hasar ödeme sürecine kadar tüm işlemleri zaman damgalı olarak kayıt altına alır, şeffaflığı ve denetlenebilirliği sağlar. TRAMER kusur analizi, mobil onarım süreci ve yedek parça tedarik zinciri gibi alt süreçler, bağımsız erişim ve merkezi denetim ilkesiyle yürütüldüğünde sektör, gerçek anlamda dijital dönüşümü yakalayacaktır.
Kurulacak Entegre Hasar Yönetim Zinciri modeli, süreci yalnızca hızlandırmakla kalmaz; rol bazlı erişim, veri güvenliği, tahkim süreci olan dosyalarda bilgi, belge, onarım süreci tahkimde kullanılabilir hukuki deliller ve şeffaf süreç yönetimi sağlayarak sektörel verimliliği en üst seviyeye çıkarır.
Entegre Hasar Yönetim Sistemi, rücu işlemleri kapsamında yetki tanımlaması ile şeffaf denetlenir olması nedeniyle hatalı olarak kaza ile alakası olmayan hasarların, yedek parça ve anlaşmalı servis iskontosuz taleplerin önüne geçilmesini sağlayacaktır. Bu yapı sayesinde, hem eksperler hem de sigorta şirketleri için süreçler daha şeffaf, kontrol edilebilir ve denetlenebilir bir zemine oturtulmuş olacaktır.
Sonuç olarak
Sigorta sektöründe ortak dijitalleşme, tüm paydaşlar için daha hızlı, şeffaf ve güvenilir süreçler sunacaktır. Entegre Hasar Yönetim Zinciri ile hem eksperler hem de sigorta şirketleri daha kolay izlenebilir , hatasız ve düzenli işleyen bir sisteme kavuşacaktır. Bu sayede müşteri memnuniyeti artacak, sektörün güvenilirliği güçlenecek ve uzun vadede sürdürülebilir bir sigortacılık yapısı inşa edilecektir.


