Yaptığımız konuşmalarda dinleyenlerin veya satış görüşmelerinizde bazen müşterinin sizi dinlemediği, ilgisinin azaldığını, dikkatinin dağıldığını gözlemliyor musunuz?
Mesaj iletiminin belki de en önemli noktası, verilen mesajların anlaşılır ve kalıcı olmasıdır. Bunun kanıtlanmış ve en etkili yolu hikaye anlatmaktır. Konuşma ya da satış sunumumuza eklediğimiz hikayeler anlatımımızın daha dramatik olmasına ve akılda kalıcılığına yardım eder. Bazı küçük noktalara dikkat ederek iyi bir hikaye anlatıcısı olabilirsiniz.
Hikaye kurgusundan önce şu sorulara yanıt bulmaya çalışın.
- Daha önce dinlediğiniz hikayelerden hangileri aklınızda kaldı?
- Bunların sizi etkileyen en önemli özelliği neydi?
- Üzerinizde etki bırakan farklı hikayelerin ortak özelliklerini nasıl tanımlarsınız? Şimdi iyi bir hikaye yazmak için sizlerle bazı ipuçları paylaşayım…
- Hikaye anlatmadaki birinci aşama anlatım yapacağımız kişiyi ya da kitleyi iyi tanımak ve profiline uygun bir tasarım yapmaktır. Hedef kitlenin net tür bir hikayeden etkilenebileceğini tayin etmek mesajın amacına ulaşmasında önemlidir. Karşımızdaki kişilerin yaşı, kültürü, inançları, sosyal statüleri seçilecek hikayeyi belirleyecektir.
- Kurgulanacak hikayenin içinde mutlaka bir mesaj olmalı ve bu mesaj yaptığınız iş veya anlatmak istediğiniz ana konuyla bir bağlantı içermelidir. En güzel hikayeler dinleyenleri bir konuda düşünmeye ya da harekete geçmeye motive edenlerdir.
- Hikayeden çıkarılacak ders ya da sonucu dinleyiciye bırakmak işin diğer bir can alıcı kısmıdır. Yani hikayenin sonunda herhangi bir yorum yapmamanız kendi anladığınız sonucu söylememeniz tavsiye edilir.
- Anlattığınız hikayenin kişisel olması da etkisini artıracak diğer bir özelliktir. İçinde kendinize dair olayların ya da yaşanmışlıkların olduğu bir hikayenin gerçeklik düzeyi uydurulmuş bir hikayeden daha yüksek olacaktır. Bu gerçeklik de herkesin yaşayabileceği bir deneyimi akılda kalacak bir şekilde ayrıntılı olarak anlattığınızda anlam kazanacaktır. Bunu yapabilmenin en kolay yolu anlatımınızın içine biraz mizah ya da sıra dışılık katmaktır. Ancak çok etkileyici olsun diye hikayenize uydurma şeyler eklemeyin. Gerçekte olanı anlatın.
- Ayrıntılara gömülü kalmak da sıkıntı yaratabilir. Hikaye olabildiğince kısa tutulmalıdır. En fazla üç fıkra anlatma süresi kadar bir zamanı ayarlamanızı önerebilirim.
- İyi bir hikayenin içinde duygu barındırması gerekir. Duygusallık akılda kalıcılığı arttırır. Duygusal etki bırakabilmek için seçilmiş kelimelerle hikayeye hayat katın. Sesleri, kokuları, tatları, dokuları betimleyin.
- Hikaye anlatma deneyiminizi güçlendirmek için sık sık anlatmayı deneyin. Hatta sesinizi kaydedip dinlemeniz faydalı olabilir. Böylelikle ortalama anlatım süresini de ölçmüş olursunuz.
- Hikayenizi öncelikle yakın çevrenize anlatın. Aldığınız tepkileri, uyandırdığı duyguları değerlendirmeye çalışın. İyi hikaye anlatıcılarını dinlemek de kendinizi bu konuda geliştirmek konusunda yararlı olacaktır. Ben sevgili Sunay Akın’ın hikayelerine bayılırım.
- Hikayenizin en az bir (ya da birkaç) kahramanı olmalıdır. Eğer hikayenin kahramanı siz olursanız bu daha etkileyici olabilir. Başınızdan geçen bir olayı anlatmak olayları yaşayan kişi sizi olduğunuz için gerçeklik düzeyini artırır. Kahramanın duygularını tam olarak yansıtmaya çalışın. Dinleyen kişinin hikayenin kahramanına karşı bir duygu beslemesini sağlayın. Ona kızsın, onu sevsin, onunla aynı ya da farklı düşünsün, onun için üzülsün ya da sevinsin. Bu duyguyu yaratabildiğiniz oranda başarı sağlayabilirsiniz.
- Hikayenizde sürpriz bir son ya da şaşırtıcı bir mesaj olmasına dikkat edin.
- Hikayenin sonunu en baştan söylemek de başka bir tekniktir. Böylelikle enteresan sonuca ulaştıracak sürecin nasıl geliştiğine ilişkin bir merak uyandırabilirsiniz. Güzel hikayelerle başarılı satışlara imza atmanız dileğiyle…