Teknolojik dönüşümün hız kazandığı bir dönemden geçiyoruz. Sigortacılık sektörü de dijitalleşmenin avantajlarını kullanarak müşteri deneyimini iyileştirmeye çalışsa da bu dönüşüm bazı riskleri de beraberinde getiriyor. Bilgi güvenliği açıklarından kaynaklı sahtekarlık vakaları maalesef yaygınlaşıyor. Sigorta sahteciliklerine ilişkin raporlar yayınlayan Insurancefraud.org araştırmalarına göre, ABD’de her yıl sigorta sahtekarlığından kaynaklı zarar miktarı 40 milyar doların üzerindedir. Sahte zarar bildirimleri, poliçe sahteciliği, kimlik avı vb. yöntemlerle gerçekleşen bu suçlar hem sigorta şirketlerini hem de masum sigortalıları olumsuz etkiliyor.
Akıllı telefonlar yaygınlaştı, siber suçlar artış gösterdi
Akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla birlikte siber suçlar da artış gösteriyor. Bilgilerimizin saklandığı cihazlar ve veri depolama sistemlerine yönelik sızmalardan kaynaklı sahte talep ve ödemeler maalesef yaygınlaşıyor. Sigorta şirketleri, müşteri verilerini korumanın yanı sıra sahte talepleri tespit edebilmek için gelişmiş analitik çözümlere ve süreci otomatize etmeye yönelik yatırımlarını artırmalıdır. Aynı zamanda müşteriler de aldıkları hizmetler karşılığında güvenlik ve mahremiyet konusunda daha duyarlı olmalıdır.
Cihazlarda ve online hesaplarda güçlü parola kullanımı, verilerin yedeklendiği alanların güvenliği, şüpheli e-postalar ve bağlantılardan uzak durmak gibi basit önlemler bile riskleri önemli ölçüde azaltabilir. Teknolojinin bir yandan hayatımızı kolaylaştırırken diğer yandan getirdiği risklere karşı bilinçli davranmakta fayda var. Sigorta sektörünün dijital dönüşümünü desteklerken, sahtekârlıktan kaynaklı zararları en aza indirmek için tarafların işbirliği yapması gerekiyor.
Sigorta şirketleri sahtekârlık risklerini azaltmak için farklı güvenlik önlemleri alabilmektedir:
– Güçlü kimlik doğrulama sistemleri kullanılarak, müşterilerin ve çalışanların kimlikleri sıkı bir şekilde kontrol edilir.
– Bildirim ve ödeme süreçleri otomatize edilerek, manuel müdahaleler en aza indirgenir. Böylece sahte talep ve ödemeler engellenmiş olur.
– Siber saldırılara karşı sürekli güncellenen güvenlik yazılımları kullanılır. Ağ, veri merkezi ve uç noktalar sürekli gözetim altındadır.
– Anormal takip ve risk analizi yapan sistemler sayesinde şüpheli müşteri davranışları ve sinyalleri yakalanır.
– Çalışanlar sık eğitimden geçirilerek, sahtekârlığa karşı bilinçlendirilir ve hazır olurlar.
– Müşteri verileri sıkı şifreleme ve erişim kontrolü ile korunur. Veri sızıntılarına karşı önlem alınır.
– Yetkisiz erişimlere, sahte kimlik kullanımlarına karşı kayıtlar incelenerek hızlıca tespit edilir.
– Güvenilir doğrulama sistemleri ve ileri analiz süreçleri sayesinde sigorta şirketleri sahtekarlığa karşı korunmaktadırlar.,
Sigortalılar ne gibi önlemler almalı?
Sigortalılar da sigorta sahtekârlığı risklerini azaltmak için bazı önlemler alabilir:
– Bilgilerinin gizliliğini sağlamak için online hesap şifrelerini sık değiştirmek, güçlü parolalar kullanmak,
– Cihazların güvenliğini sağlamak için virüs programları kullanmak, güncellemeleri yapmak, kötü amaçlı yazılımlardan korunmak,
– Şüpheli mailleri, linkleri tıklamamak, hiç tanımadıkları kişilerden gelen talep ve ödeme bilgilerine itibar etmemek,
– Varlıkları hakkında başkalarına detaylı bilgi vermemek, sadece gerekli olan bilgileri paylaşmak,
– Poliçelerin şartları hakkında sık sık kontrol yapıp, değişiklik olup olmadığını takip etmek,
– Sigorta şirketlerinin sunduğu müşteri portalı üzerinden poliçe durumunu, hareketleri izlemek,
– Sigortalılar fiziki ve dijital varlıklarının güvenliğine dikkat ederek, şüpheli durumlarda sigorta şirketleriyle iletişime geçerek sahtekârlık riskini aza indirebilirler.