27 Aralık 2024, Cuma
spot_img

Deprem sonrası sigorta hasarı 40-50 milyar liraya ulaşabilir

Kahramanmaraş merkezli deprem felaketi sonrası sigorta sektörünün konut ve ticari tarafta çok ağır bir hasar tablosuyla karşı karşıya olduğunu belirten AXA Sigorta Satış ve Pazarlama Başkanı Firuzan İşcan, “Sigorta sektörü DASK’ın üstleneceği hasar tazminatı haricinde tahmini 40-50 milyar lira aralığında bir hasar ödemesi ile karşılaşacak gibi duruyor. Ama sektörümüz bu tür süreçleri yönetebilecek deneyimde. Bu konuda hiç kimsenin de tereddüttü olmasın” dedi. 

SİGORTAMEDYA ÖZEL

Yüzyılın afeti olarak nitelendirilen Kahramanmaraş merkezli depremlerin bilançosu gün geçtikçe ağırlaşıyor. 30 binden fazla can kaybının olduğu depremde maddi hasarlar da ciddi boyutta. Türkiye, depremin ilk gününden itibaren bölge halkına destek verebilmek tek yürek oldu. Sigorta sektörü de büyük bir dayanışma içinde depremzedelere yardım edebilmek için büyük bir çaba içinde.

Sigorta Ekranı’nda Sigortamedya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar ve Damla Özafşar’a konuk olan AXA Sigorta Satış ve Pazarlama Başkanı Firuzan İşcan ve Axa Sigorta Hukuk Uyum ve Kurumsal Sorumluluk Başkanı Onur Koçkar, deprem bölgesine ilişkin izlenimlerini aktararak sektör genelinde ve AXA Sigorta özelinde yapılan çalışmalar hakkında bilgiler verdi.

OHAL ilan edildikten sonra bölgeye giriş çıkışların kontrollü bir şekilde gerçekleştirildiğini aktaran AXA Sigorta Satış ve Pazarlama Başkanı Firuzan İşcan, “Burada şu anda sigorta şirketleri ve eksperler için bir istisna yok. Sadece DASK eksperleri için izinler var. Bu konuda gerekli izinlerin alınması için girişimlerde bulunduk. Oradaki çalışmalar devam ederken sorun çıkmadan bir an önce bu hizmetlerin yerine getirilmesine ihtiyaç var. Sanayi tesislerinde çok büyük çaplı zararlar nispeten daha az. Ancak konut ve ticari tarafta çok ağır bir hasar tablosuyla karşı karşıyayız. Sigorta sektörü DASK‘ın üstleneceği hasar tazminatı haricinde tahmini 40-50 milyar lira aralığında bir hasar ödemesi ile karşılaşacak gibi duruyor. Bizim ilk gördüğümüz resim bu ama sektörümüzün bu tür süreçleri yönetebilecek deneyimde olduğunu unutmamak gerekiyor. Bu konuda hiç kimsenin de tereddüttü olmasın. DASK tarafından da açıklama yapılmıştı. Yükümlülükleri karşılamak için 117 milyar liralık bir havuz var. Sektörümüz sıkıntı çekecek durumda değil. AXA açısından da 2-2,5 milyar lira civarında tazminat ödemesi var. Sigortalılarımızın yaralarını sarabileceğimiz bir hasar ödemesi olacak gibi duruyor. Bizim bölgede 100 milyar TL’nin üzerinde verdiğimiz teminat ve 14 bin civarında oto dışı poliçemiz var” değerlendirmesinde bulundu.

AXA Sigorta Satış ve Pazarlama Başkanı Firuzan İşcan

İlk günden itibaren destek sağlamaya odaklandık

Deprem felaketinin ardından şirket, kurum ve vatandaş olarak herkese sorumluluk düştüğüne dikkat çeken İşçan, çok geniş bir alanda etkili olan deprem sonrası herkesin elinden geleni yapma gayretinde olduğunu söyledi.

Depremin ilk gününden itibaren deprem koordinasyon komitelerini oluşturduklarını aktaran İşcan, şunları söyledi: “Pazartesi sabahından itibaren nasıl destek sağlayabileceğimize odaklandık. Bölgedeki acentelerimizle hızla temas kurmaya çalıştık ve sağlık durumlarını takip ettik. Çok şükür hayatını kaybeden acentemiz olmadı. Maalesef yakınlarından ve çalışanlarından kaybımız var. Sektörümüzdeki acentelerimizden kayıplar var. Hepsine rahmet, ailelerine sabır diliyorum.  Biz cuma günü CEO’muz Yavuz Ölken, Hasardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcımız Eray Kangal ve Teknikten ve Ticari Kurumsal Sigortalardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Barış Altın‘la birlikte Adana’ya gittik. Bölgedeki arkadaşlarımızla görüştükten sonra İskenderun üzerinden Hatay’a geçtik. İnsan çıplak gözle durumu görünce çok etkileniyor. Televizyondan gördüğümüz, yıkılmamış ayakta duruyor dediğimiz binaların da aslında çok ciddi hasar aldığını gözlemledik. Hiç zarar görmemiş binalar da var, tamamen çökmüş, yok olmuş binalar da. Arasında farklı şiddette zarar görmüş olanlar da var. Hasarlar özellikle konut ve iş yerlerinde. Sanayi tarafında büyük bir zayiat yok. Yollar tıkalı. Yardım araçları, bölgeye gidenler ve çıkanlar nedeniyle çok yoğun bir trafik var. Şehrin merkezine kadar gitme imkânı bulamasak da şehrin dışındaki bölgeleri görebildik. Orada zarar gören aynı zamanda acentemiz olan otomotiv bayilerini gördük. Bir tanesi tamamen yıkılmış, bir tanesi kısmi zarar görmüş. Maalesef kaybedilen çalışanları var. Hepsi canla başla bölgede birer yardım merkezi gibi çalışıyorlar. Hatay çok ciddi anlamda zarar görmüş ve herhalde yeni baştan inşa edilecek.”

Koordinasyon konusunda alınacak çok yol var

İşcan, deprem bölgelerinde koordinasyon konusunda alınacak çok yol olduğunun altını çizerek, “Düzenli bir yardım iletimi ve bunun dağıtımına ihtiyaç var. Bir karmaşa söz konusu. Ulaşım anlamında bir tek yoldan gidiş geliş var. Yardım araçları çok fazla ve bu araçların taşıdığı yardımların şehir içerisinde indirilip muntazam bir şekilde ihtiyaç sahiplerine dağıtılması konusunda hala tam bir düzen sağlanabilmiş değil. Havaalanı daha yeni hizmete açıldı. Bu, şu andan sonrası için düzen kurmak konusunda fayda sağlayacaktır” diye konuştu. 

Bugünler için hazırlanan şirketleriz

Bölgeyi ziyaret eden yöneticilerin izlenimleri ve deprem koordinasyon ekipleri aracılığıyla bölge çalışanları ve acentelerinden aldıkları bilgilerle çalışmalarını sürdürdüklerini belirten AXA Sigorta Hukuk Uyum ve Kurumsal Sorumluluk Başkanı Onur Koçkar, “Ben bugün sektörümüzün, toplumumuzun, şirketlerin ve hatta uluslararası bağlantılarımızın da içinde yer aldığı bir dayanışma ortamının altını çizmek istiyorum. Biz sigortacılar olarak çok şanslıyız. Bugünler için hazırlanan, çalışan şirketleriz ve yaptığımız iş, insanların zararlarını gidermek. Önce tabii ki mümkünse zararlarını, risklerini minimize etmek. Fakat zararla karşılaştıklarında da bunu gideren bir sektörün parçası olmak çok mutluluk verici” ifadelerini kullandı.

AXA, birçok ülkede yardım kampanyası başlattı

AXA Sigorta Hukuk Uyum ve Kurumsal Sorumluluk Başkanı Onur Koçkar, sigortacılar için bugünlerin hem dayanışma hem de daha çok çalışma zamanı olduğunu ifade ederek şöyle devam etti: ”Herkes de bunun farkında. Tüm şirketler gibi biz de ayni ve nakdi yardımlarımızı bu kampanya kapsamında bölgeye hızlıca ilettik. Grubumuz da Fransa’dan Kore’ye, Meksika’dan İspanya’ya kadar birçok ülkede çalışanlar aracılığıyla bir yardım ve dayanışma kampanyası başlattı. Grubumuzun kendi kaynaklarından aktardığı nakdi yardımların yanında çalışanların tüm dünyada toplamakta olduğu yardımlar da ülkemize ulaştırılacak. Bu dayanışmanın bir parçası olarak çalışanlarımız geçen hafta şirketimizde, genel müdürlüğümüzde ve dokuz bölge müdürlüğümüzde acentelerimiz, çalışanlar ve kendi yakınlarının katkılarıyla yardım çalışmaları başlattı. Toplanan ayni ve nakdi yardımları değerler ortağımız Türkiye Voleybol Federasyonu ve önceden beri iş birliği yaptığımız (GEA) Arama Kurtarma Ekibi’nin destekleriyle bölgeye ulaştırmaya gayret ettik. Şimdi de Hatay, Malatya ve Maraş olmak üzere üç ayrı bölgeye üç tır yardım gönderme hazırlığındayız. Ağırlıklı olarak çadır, gıda ve ilaçtan oluşan yardımlarımızı topluyoruz ve onları da bölgeye hafta içinde ulaştıracağız.”

AXA Sigorta Hukuk Uyum ve Kurumsal Sorumluluk Başkanı Onur Koçkar

AXA Sigorta olarak dayanışmayı sürekli kılmayı hedefliyoruz

Bir sigorta şirketi ve sigortacı olarak zarar tespit ve giderim yükümlülükleri yanında kurum olarak üzerlerine düşen sorumluluk faaliyetleri tüm çalışanları, iş ortakları ve grup desteğiyle birlikte yürütmeye çalıştıklarını dile getiren Koçkar, “Tüm sektörün aynı şekilde güç birliği halinde hareket edip yol alması çok mutluluk verici. Ülke olarak bu dayanışmaya daha uzun süre ihtiyacımız olacak, çünkü işler yeni başlıyor. Bu dayanışma duygusunun ve faaliyetlerinin sürdürülebilir olması, zamana yayılması ve uzun vadeli olması bundan sonraki hedefimiz olacak” dedi.

Tüm ofislerimizi bölge acentelerimize açtık

Deprem sonrası acentelere yönelik destek çalışmalarıyla ilgili bilgiler veren Firuzan İşcan, “Salı günü acentelerimize esneklik getiren duyurumuzu çıktık. Sektörümüzdeki tavsiye kararlarından yayınladık. Depremden etkilenen 10 ilimizde müşterilerimize ödeyeceğimiz kampanya ödemelerini yaptık. Tahsilâtla ilgili olacak rücu taleplerini hemen erteledik. Yine etkilenen 6 ilimizde acentelerimize destek olabilmek için avans komisyon ödemesi yaptık. Geçen yıl Şubat ayı üretimlerinden hareketle şimdilik hemen hızlı bir aylık bir komisyon ödemesini cari hesaplarına yansıttık. Bizim bu illerde 200’ün üzerinde çalıştığımız acentemiz var. Bölgedeki arkadaşlarımızın konut ve binalara girmeleri mümkün olmadığı için operasyonları genel müdürlüğümüzdeki arkadaşlarımız üstlendi. Bu sayede bölgede operasyonu yürütebilen acentelerimiz işlerini devam ettirebildiler. Sadece Adana’da değil tüm bölgelerimiz ve diğer illerdeki genel müdürlüğümüz bütün acentelerimize açık. Bütün acentelerimiz fiziki olarak ofislerimizi kullanabilirler” şeklinde konuştu.

DASK beklenildiği gibi hızla harekete geçti

DASK’ın bu süreçte bütün yönetimi ve kaynakları ile çok önemli bir görev üstlenerek çok hızlı bir şekilde aksiyon aldığının altını çizen İşcan, “Eksperleri sahada 30 binden fazla dosya açtı ve ilk günden itibaren bu dosyalara ödeme yapılmaya başlandı. Bu kurumlar bugünler için kurulmuştu ve şu anda da bu güzide kurumumuz beklendiği gibi çok hızlı bir şekilde çalışıyor. AXA olarak biz de bu konuda kendilerine teşekkür ediyoruz. Kurum ve sektör şirketleri arasında hızlı bir şekilde günlük bilgi alışverişi sağlanmaya başladı” dedi.

SEDDK açıklamasındaki bazı durumların netleştirilmesi gerekiyor

SEDDK’nın geçen hafta yaptığı basın açıklamasıyla ilgili görüşlerini de programda aktaran İşcan, şöyle devam etti: “Açıklamaya konu olan ve acentelerimizi ve müşterilerimizi etkileyen hususların uygulama esasları üzerinde görüş alışverişi yapılıyor. 6 Şubat’tan 1 Mayıs’a kadar poliçelerin uzatılması, tahsilât ve benzeri durumların detaylarının netleşmesi ve bunların nasıl uygulayacağının açıklığa kavuşturulması gerekiyor. Poliçelerin uzaması ilk bakışta tedirginliğe yol açıyor. Hiçbirimiz acenteler tarafında bir gelir kaybı olmasını istemeyiz ama bir yandan da vatandaşların mevcut durumlarını dikkate alarak onları korumasız bırakmayacak çözümleri üretmek de bizim yükümlülüğümüz. Burada eminim ki sektörümüz ilgili kurumlarla birlikte en uygun yöntemi bulup uygulamaya alacaktır. Biz bunlar olmadan şubat ayındaki poliçelerimizi otomatik yenilemek ve tahsilâtsız bir şekilde başlatmak üzere hazırlıklarımızı yapmıştık. Acentelerimizin operasyonlarını yürütmeleri konusunda da merkezi olarak ve bölgemiz üzerinden her türlü desteği vermek için hazırız. Geçtiğimiz hafta çarşamba gününden itibaren eksperlerimiz bölgede temin ettiğimiz karavanlarla sahadalar ve zararların giderilmesi için hızla aksiyon alabilelim diye sigortalılarımız ve bölgedeki genel görüntüyle ilgili bize sürekli bilgi sağlıyorlar. Hızla yaralara merhem olmaya çalışıyoruz.”

Şirketler DASK verileri ile hemen hasar ödemesi yapabilecek

DASK’ın elinde çok ciddi bir veri bütünü olduğunu aktaran Koçkar, “Kurum, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan elde ettiği verilerle herhangi bir ihbar beklemeksizin diğer kamu kurumlarından aldığı verileri de değerlendirerek 24 saat içinde ödeme yapmaya başladı. Bu gerçekten inanılmaz bir hız. Şimdi kamudan elde edilen bu verileri şirketler de kullanıyor, kullanacak. Özellikle DASK’a tabi konut hasarlarında DASK’ın yaptığı ilk değerlendirme esas alınarak herhangi bir ekspertiz incelemesine gerek duymadan DASK’ın ödeme yaptığı bir tam hasarlı binaya sigorta şirketleri de poliçelerden kaynaklı ödemeleri derhal gerçekleştirecek. Dolayısıyla ekspertiz ve ihbar süreciyle bile uğraşılmasına gerek kalmayacak” diye konuştu.

Hak sahiplerine ulaşmak önemli bir sorun

Sigortalıların hak sahiplerine ulaşmanın önemli bir sorun olduğunu da söyleyen Koçkar, “Hak sahiplerine ulaşmak için ihbar hatları şirketlerde ve DASK’ta 7/24 açık tutuluyor ve çok çeşitli kanallardan ihbar alınabiliyor. İletişim kanallarını açık tutmak çok önemli. Bu nedenle acentelerimizi bir an önce en azından bir iletişim kanalı olarak kendi müşterilerine hizmet sağlayabilmeleri ve işlemlere devam edebilmeleri açısından ayağa kaldırmamız gerekiyor. DASK hâlihazırda 600 civarında eksperi bölgeye mobilize etmiş durumda. Dolayısıyla bu eksperlerin yapacağı hasar incelemelerine ek olarak bunların bu adedin nasıl geliştirilebileceği, şirketlerin hasar incelemesi konusunda deneyimli personelinin ekspertiz faaliyetlerinde nasıl kullanılabileceği de sektörde şu anda tartışılıyor. Bunlar da genel olarak iletişim kanallarını artırarak, sürekli açık tutarak ve iletişim kanallarında belge, bilgi edinimi konusunda sigortalılara ve acentelere her türlü kolaylığı göstererek mümkün olabilir. MASAK da ödemeleri kolaylaştırmak adına yükümlülüklerinin hafifletilmesi konusunda destek veriyor. Dolayısıyla ihbardan ödemeye kadar tüm sektör sigortalılara her türlü kolaylığı göstermek için ilk adımlarını attı ve atmaya devam edecek” diye konuştu.

Hasar sürecinde nüfus ve trafik kayıtları önem taşıyor

Olası suiistimalleri önleyebilmek için kamu kayıtlarını takip etmek zorunda olduklarını belirten Koçkar, “Kamu burada çok hızlı çalışıyor. Vefat kaydının nüfus kayıtlarına düşmesi bizim için yeterlidir. Kasko zararlarında ağır hasarlı bir araca tazminat ödemesi yapılabilmesi için de o aracın trafikten düşürülmesi gerekiyor. Bu konuda da TSB, Emniyet Genel Müdürlüğü ile hemen iletişime geçti. Trafikten çekilme işlemlerinin hızlandırılması ve bu şekilde tazminat ödemelerinin hemen yapılabilmesi için çalışmalar başlatıldı. Dolayısıyla hasar dosyalarımızı nüfus ve trafik kayıtlarında meydana gelen gelişmeleri esas alarak inşa edip hızlıca sonuçlandırmaya çalışacağız” ifadelerini kullandı.

Doğru ödemeyi hızlı bir şekilde yapmak en büyük amacımız

Doğru kişiye doğru ödeme yapmanın kendileri için yine en önemli çalışma şekli olacağının altını çizen İşcan, “Süreçleri kolaylaştırıp hızlandıracağız. Önümüzde çok yoğun bir dönem var. İşimizi layığıyla yapacağız ama doğru kişiye, doğru ödemeyi hızlı bir şekilde yapmak en büyük amacımız olacak. Sadece sigorta şirketleri değil asistans şirketleri de şu anda var güçleriyle bölgede destek vermeye çalışıyorlar. Herkes seferber olmuş durumda. Burada manen ve madden çok ciddi boyutta zarar görmüş geniş bir kesim var. Burayı mümkün olduğu kadar çabuk ayağa kaldırmak ve mağduriyetleri gidermek için birlikte çaba gösteriyoruz ama uzun bir süreç ve kaynaklarımızı çok verimli kullanmak zorundayız” şeklinde konuştu.

Kaynaklarımızı bölgede oluşacak ihtiyaçlar için ayırdık

Yardımların sürekliliği sağlamak adına örgütlü bir şekilde yapılması gerektiğini söyleyen İşcan, “Önümüzdeki dönemde burada eğitim ve sağlık ihtiyaçları olacak. Bunlarla ilgili kaynak ayırmaya çalışıyoruz. Bu sene acentelerimize yapacağımız tüm etkinlikleri iptal ettik ve bunun için ayırdığımız kaynakları da burada oluşacak ihtiyaçlarda yararlanmak için ayırdık. Bölgeyi ayağa kaldırmak vakit alacak ama imkânlarımız el verdiğince buna katkı sağlamak için çalışıyoruz, çalışacağız” dedi.

Bu sınavı da sektör olarak başarıyla atlatacağız

Başta zorunlu sigortalar olmak üzere hemen hemen tüm branşlarda SEDDK ve DASK’ın yenileme ve ödeme kolaylıkları ile ilgili ilk tedbirlerini açıkladığını hatırlatan Koçkar, “Bunun tüm dağıtım kanallarını kapsayacak şekilde uygulanacağına eminim. Dolayısıyla acentelerimiz ve sigortalılarımızın bu anlamda bir sıkıntı yaşayacaklarını düşünmüyorum. Şirketlerimizin sistemleri de çalışır durumda. Üretim anlamında bir sıkıntı olmayacaktır. Sektörümüzün bu felaketten yüzünün akıyla çıkacağına inanıyorum, çünkü en hazır ve en deneyimli sektörlerden biriyiz. Bence bu sınavı da sektör olarak başarıyla atlatacağız. Herkes yükümlülerini yerine getirmeye hazır” diye konuştu.

Yayının tamamını izlemek için tıklayınız

1 Yorum

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER