Türk P&I, Bodrum’da ‘Türk Denizciliği’ne Bakış’ paneli düzenledi. Türk P&I Genel Müdürü Ufuk
Teker; “Denize yatırım yapmak, özel amaçlı ve ticari amaçlı tekne almak isteyenler doğal afetlere karşı sigorta teminatı altında korkmadan yatırım yapabilir” dedi.
Su araçlarının gövde ve sorumluluk sigortalarını tek bir çatıda toplayan Türk P&I öncülüğünde düzenlenen ‘Türk Denizciliği’ne Bakış’ paneli; deniz turizmi ve yatçılığın cazibe merkezi Bodrum’da gerçekleşti. Sektörün uzman isimleri ve denizcilerini bir araya getiren panelin konuşmacıları arasında Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Selim Dursun, Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker, Deniz Ticaret Odası Bodrum Şubesi Başkanı Orhan Dinç yer aldı.
Deniz turizminden taşımacılığa, denizlerde güvenlikten su araçları sorumluluk sigortalarına kadar birçok konunun ve sektördeki sorunların masaya yatırıldığı paneller; geçtiğimiz yıl Antalya, Fethiye, Marmaris gibi deniz turizminin önemli duraklarında yüzlerce denizciyle buluştu. Sektörün gelişmesine destek olan organizasyon; 2019’da da Türkiye’nin önemli limanlarında denizcilerle buluşmaya devam edecek.
Bodrum Marina Yatch Club’te gerçekleşen ve ilginin yoğun olduğu panelde; turizm mevsimi açılırken, toplam turizm gelirlerinin yüzde 25’ini karşılayan deniz turizminin merkezi Bodrum’dan hareketle tüm bölgeler mercek altına alındı. “Denizciler yeni sezona nasıl hazırlanıyor?”, “Türkiye’nin deniz turizmi ve taşımacılığı açısından öne çıkan bölgelerinde emniyet ne durumda?”, ”Riskler karşılanıyor mu?” gibi merak edilen tüm sorular masaya yatırıldı.
İklim değişiklikleri sebebiyle Ege ve Akdeniz’de çok sert fırtınalar ve hortumların yaşandığından bahseden Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker; “Antalya bölgesinde peş peşe 2 defa fırtına yaşandı. İki ay önce Bodrum’da şiddetli yağış ve lodos nedeniyle Gümbet ve Bitez’de alabora olan, batan yatlar, tekneler oldu. Sigorta teminatı amatör denizciler için de oldukça önemli. Denize yatırım yapmak, özel amaçlı ve ticari amaçlı tekne almak isteyenler doğal afetlere karşı sigorta teminatı altında korkmadan yatırım yapabilir” dedi.
Teknelerin yüzde 95’i teminatsız dolaşıyor.
61 marina, 25 bin yat bağlama kapasitesine sahip Türkiye’nin; turizm başkentleri sayılan Antalya, Bodrum, Marmaris gibi önemli merkezlerde; faaliyet gösteren yaklaşık 2 bin 500 gezi teknesi ve guletin yüzde 95’i denizlerde teminatsız yol alıyor. Yaklaşık 3.5 milyon turist sigortasız koşullarda denizlere açılıyor. Bodrum özellikle turizm taşımacılığının, yatçılık ve guletçiliğin büyük gelişme gösterdiği turizm merkezi. Özellikle Bodrum gibi dünya turizminin ilgisini çeken lokasyonlarda gerek risklerin ortadan kaldırılması gerekse güvenli denizcilik ve yolcu güvenliği, uluslararası platformlarda ciddi bir öneme sahip.
Trafik Yat Sigortası
Türkiye’de yat sigortacılığı konusunda da uzman marka olan Türk P&I hem yerli hem yabancı bayrakta risk kabul ediyor. Türk P&I özel amaçlı tekne ve yatlar için çıkardığı ‘Trafik Yat Sigortası’ ürünü ile geçtiğimiz yıl önemli bir ivme sağladı. Özellikle lüks ve mega yatlar tarafından tercih edilen sigortanın prim tutarı yıllık 300-400 dolardan başlayıp teknelerin gross ton büyüklüklerine göre fiyatlandırılırken, her tekneye uygun paketler hazırlanabiliyor. Sektörde ‘denizin trafik sigortası olarak adlandırılan bu ürünün yanı sıra ‘Tekne ve Makine sigortası’ ile başarı yakalayan Türk P&I bu branşta Türkiye’de ilk 5 şirket arasına girdi. Önümüzdeki yıl ise ilk 3 şirket içerisinde yerini almayı hedefliyor.
Yolcular P&I sigortasını sorgulamalı!
Türkiye’de riske en açık araçlar arasında günübirlik tur yapan tekneler geliyor. Bu araçların çalışma müsaadeleri Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından veriliyor. Bu teknelerin her yıl yenilemek zorunda oldukları denize elverişlilik belgelerinde Kültür ve Turizm Bakanlığı sigorta zorunluluğu isterken 3. şahıslara karşı teminat limitleri belirtilmiyor. Seferlere katılan yolcular sigortalı görünse de ne yazık ki tazminat limitleri yok. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ve Liman Başkanlıklarının gezi teknelerinin sigortasız denize açılmalarına müsaade etmemesi gerektiğini ifade eden Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker; “Denizde kazalar kara ulaşımına göre az olsa da hasarları ne yazık ki büyük oluyor. Burada yolculara da büyük görev düşüyor. Tavsiyemiz sigortasız araçlara binmemeli ve sigortayı sorgulamalıdır. Aksi takdirde herhangi bir olumsuz durumda hiçbir şekilde yasal haklarını temin edemezler. Türk P&I gezi tekneleri için sunduğu sigorta ürünlerinde; yolcular, çevre, mürettebata karşı tüm sorumluluklar sigortalanıyor” diyor.
Yabancı gemilere de P&I sigortası satmaya başladı
Türkiye’de deniz turizmi ve taşımacılığının ülke ekonomisindeki katkısı çok büyük olmasına rağmen, sigortalı deniz aracı sayısının oranı bugün yüzde 5’in altında… Karasularımızda hem deniz aracı sahipleri, yolcular ve deniz çalışanları herhangi bir kaza riskine karşı korumasız… Su Araçları Sorumluluk Sigortası alanında uluslararası standartlarda hizmet veren ve yaklaşık 2 bin 200 sigortalı deniz aracını portföyünde bulunduran tek kurum olan Türk P&I; bu oranın yükselmesi için çeşitli projelerle çalışmalar yürütüyor. Kurulduğu günden bugüne geçen 5 yılda Türkiye’de sigortalanma oranının yükselmesi için gayret sarf eden Türk P&I; Türk bayraklı gemiler arasındaki pazarda yüzde 90 paya sahip ve son 3 yılı kârlılıkla kapatıyor.
1 Ocak’tan itibaren uluslararası arenada sahibinin Türk olmasına bakılmadan P&I sigortası satmaya başladıklarını belirten Teker “Önceden Türk sahipli olma şartımız vardı. Sadece Türk bayraklı, Türk sahipli gemileri sigortalayabiliyorduk, şimdi onu genişlettik. Beş yılda iç pazarda belli bir payı oluşturduk, şimdi yurtdışına açılma zamanı. Bunu yapabilmek için öncelikle reasürans yapımızın üzerinde değişiklik yapmamız gerekiyordu. Bunun ilk aşamasını hazırladık, artık yabancı pazarlardan pay almamamız için sebep kalmadı. Dünya şirketi olma yolunda ilerliyoruz” dedi.
Çevresel riskler de teminat altında
İşletme sahiplerinin çevreye karşı verebilecekleri zararı da sigorta kapsamına alan Türk P&I; çevre kirliliği risklerini; gemi kaynaklı ve kıyı tesisi olarak 2 kısma ayırıyor. Gemi kaynaklı risklerin teminatını P&I sigortacıları sağlarken; gerçekleşen kazalar sonucu 1 milyar dolar limite kadar teminat sağlanıyor. Teminatın içeriği temizlik masrafları, ekolojik etkilerin giderilmesi, kaza neticesinde yerel otoritenin uygulayacağı cezalar; enkaz, varsa enkazın işaretlenmesi ve kaldırılması; dolaylı olarak etkilenmelerin (balıkçılık, turizm gibi ana sektörlerin) tazmin edilmesi ve ölüm- yaralanma neticesinde tedavi masraflarını karşılıyor.
Tankerler ile ilgili önemli vakalarla karşılaştıklarını belirten Teker “Oluşan zararları hızlıca tazmin ediyoruz. P&I sigorta teminatı bulunmayan hadiselerde hem müdahalede gecikmeler yaşanıyor hem de tazmin noktasında finansman sorunları ortaya çıkıyor. Çevreye verilen ve geri dönüşü olmayan zararlar da cabası… Türkiye’ye yıllık 37 bin gemi geliyor, bunların P&I kalitesi sorgulanmıyor. Bu da olası kazalarda enkaz kalıntıları ve çevre kirliliğine sebep oluyor. Türkiye’de 160 adet kaldırılmamış enkaz gemi, 50 adet sigorta teminatı olmayan hayalet gemi olarak nitelendirdiğimiz ve süreç içerisinde batmaya mahkûm gemi mevcut” diyerek tamamlıyor.
Pazarda yüzde 90 paya sahip…
Türk Ticaret Kanunu’na göre deniz araçlarının tonajı 300 Grosston ve üzerinde ise veya 12’nin üzerinde yolcu taşıyor ise P&I (Su Araçları Sorumluluk Sigortası) kullanımı zorunlu. Bu alanda uluslararası standartlarda hizmet veren ve yaklaşık 2 bin 200 sigortalı deniz aracını portföyünde bulunduran tek Türk firma Türk P&I. Türk armatörün ihtiyaçlarını, global standartlarında ama Türk kanunlarını sağlayarak hizmet veren şirket her zaman hızlı ve etkin çözümler üretiyor. Türk P&I Türk bayraklı gemiler arasındaki pazarda yüzde 90 paya sahip iken yolcu taşımacılığında, römorkörde, barç ve yüzer kreynler gibi ünitelerde, deniz inşaat araçlarında ve çeki sigortalarında pazar payı yaklaşık yüzde 50’nin üzerinde. Bazı gemi tiplerinde ise yüzde 100’e varan pazar paylarına erişmiş durumda. Su araçlarının gövde ve sorumluluk sigortalarını tek bir çatıda toplayan Türk P&I, 1 Milyar dolara kadar sorumluluk teminatı verebiliyor. Türk P&I, 145 ülkede 370’in üzerinde temsilciden oluşan ekibiyle dünyanın dört bir yanında sigortalılarına hizmet veriyor.
Denizcilik çalışanları da teminat altında
Denizcilik istihdamı konusunda Türkiye 180 bin civarında lisanslı gemi adamı ile Çin’den sonra dünyada ikinci sırada. Net bir rakam olmamasına rağmen aktif deniz adamı sayısının ise 130 bin civarında olduğu düşünülüyor. Geçtiğimiz yıl hükümetin başlattığı istihdam seferberliği kapsamında, 2023’te 1 milyon amatör denizci hedefi ile çeşitli çalışmaların devam ettiğini belirten Teker “Son 6 ayda 180 bin amatör denizci belgesi verildi, bu önemli bir gelişme. Denizcilerimizin can güvenliği için Türk P&I çeşitli teminatlar sağlıyor. Türk P&I gemi adamı ile ilgili teminatında; personel ölüm, yaralanma, tedavi giderleri, ülkeye iade masrafları ve hatta ödenmemiş personel maaşları ile ilgili teminatlar yer alıyor” diyor.
Denizciler ve yolcular videolarla bilinçlendiriliyor.
Denizlerde emniyeti artırmak ve denizcileri bilinçlendirmek amacıyla, sektör için ilk olan bir uygulamaya da imza atan Türk P&I hazırladığı videolar aracılığı ile denizcilik ile ilgili önemli bilgileri; denizlerdeki riskleri önceden görerek ortadan kaldırmayı sağlayacak verileri denizciler ve yolcularla paylaşıyor. Bu videolarda tersaneye girerken ve çıkarken yapılması gerekenler, teknede güvenli yaşam, tekneyi terk ederken nelere dikkat etmek gerekir, tekne nasıl boyanır; nasıl cilalanır ve personel seçimi gibi deniz insanının ve yolcusunun bilmesi gereken önemli bilgiler aktarılıyor. Videoların Türk P&I sosyal medya hesaplarından paylaşıldığını belirten Teker: “Biz mümkün olduğunca ilgilileri bilgilendirmek ve bu konuda toplumu bilinçlendirme görevini misyon edindik. Hatta bu teminatın kanuni zorunluluk olduğunun altını çizerek tüm ilgilileri her platformda bilgilendirmekteyiz. Bu misyonumuzu devam ettirmeye devam edeceğiz” dedi.