Son birkaç yıl içinde sektörde belirgin değişiklikler olduğunu belirten Sigorta Eksperi ve Hayatımız Sigortalı Yazarı Mustafa Nazlıer, sektörü 2015’e hazırlayan belirgin değişiklikleri kaleme aldı.
Son birkaç yıl içinde sektörde belirgin değişikliklere tanık olunduğunu ifade eden Sigorta Eksperi ve Hayatımız Sigortalı Dergisi Yazarı Mustafa Nazlıer, sektörü 2015’e hazırlayan belirgin değişiklikleri ve yeni yılda teknoloji ile birlikte tüm uygulamalar ve alışkanlıkların değişeceğini kaleme aldı. Mustafa Nazlıer’in Hayatımız Sigortalı Dergisi’ndeki yazısı şöyle:
“Sektör zor bir yılı geride bırakırken 2015 için çok daha zor ve gergin bir çalışma dönemine girileceğini işaret ediyor. Son birkaç yıl içinde belirgin değişikliklere tanık olduk.
- Koasüranslı poliçelere alışıldı ancak hasar yönetimine alışılamadığını görüyoruz. Sektör kendi çalışma karakteristiğini tanımaz ve tanınmaz duruma getirdi. Koasürör şirket veya şirketlerden biri Jeran ne demek sanırım anlayamıyor, kabullenemiyor… Ve/veya bazı şirketler bilerek veya bilmeyerek kural tanımazlık içinde. Sektörün koasürans ile tanışıklığı 2015’te uyumlu çalışmaya dönmez ise sektörün kusurları ortaya çıkabilir.
- 7397 Sayılı efsane Sigorta Murakabe Kanunu değişirken 5684 Sayılı Kanun şimdiden 7397 Sayılı Kanun’u devirmeye aday olduğunu kanıtladı. Yeni bir alışkanlığımız var:
‘Yasa, yönetmelik, genelge, tebliğ… Şu an bu şekilde, doğrusu bu ama haftaya daha doğrusu çıkabilir.’ Bu durumu kanıksayınız. Her an her şey olabilir… Artık joker etkin kullanılıyor: ‘TORBA VE ÇORBA YASALAR’
- Sektörün insan kaynaklarındaki geçmiş yıllarda bilinen istikrarlı kadro yapıları artık hatıra olarak maziye gömüldü. Aylık ve haftalık personel değişim tablosu olsa yine takip edilemez. Yaşanan olağanüstü hareketlilik de devam ediyor. Şirket, broker, acente gibi personellerinin birbiri ile olan çalışan değişimini izlemek olanaklı değil. Bu durum, sektörün yapısal değişim sürecinde olduğunu, henüz arayışını tamamlamadığını gösteriyor. Bu arayış 2015’te de artarak devam edecektir. Acaba neden? Personel politikaları hatalı olanlar kim? Acaba personeli en çok değişen şirketin ücret ve diğer politikaları sorunlu olabilir mi? Personel maliyetlerinden şirketler kar edebilir mi?
- Sigorta aracıları için iyi bir yıl olduğu söylenemez. 2015 yılı ise beklenen kötü sonun hızlandığı bir dönem olacak. 2014 yılında aracıların yüzde 50’sinin fazla olduğu açıkça dile getirildiğine göre 2015’te sonucu ortaya çıkacaktır. Yeni satış yöntemleri de bu durumu işaret ediyor.
- Sigorta eksperleri için 2002 yılından bu yana yaşanan hiçbir pozitif gelişme yok. Olmadı, olmayacak… Asıl sorun eksperlerin farkındalık içinde olmayışı. Acentelerdeki çok seslilik ve işbirliği eksperler için söz konusu dahi olamaz. 2015, sigorta eksperleri için yüzleşme ve hesaplaşma yılı olabilir. İyi de olur. Oto ve oto dışının ayrılmasının şart olduğunu bilmeyen, söylemeyen kalmadı. Umarım 2015’te bu ayrım yapılır.
- Her yıl geçmiş yıllara nazaran çok daha büyük hasarlar olduğuna tanık oluyoruz. 2013 yılında sektörün en büyük sigortalı yangın hasarı yaşandı denirken 2014 yılı çıtayı yükseltti. Yangın branşı için yılın ikinci yarısından itibaren oldukça fazla yangın hasarı yaşanması, risk analizinin önemini fazlasıyla ortaya koyuyor. Sektör çok profesyonelce olmasa da yaptığı risk analizlerinin karşılığını görmeye başladı.
- Katastrofik hasarlar ve küresel ısınma etkileşimi günlük yaşantımız içinde yer buluyor. Öngörülemeyen durumun mutlak gerçekleşeceği bilinse de önlem alınamaz olduğu acı bir gerçek. 2015 yılında artarak devam edecek hadise ve hasarlar için risk analizleri ağır sonuçların azaltılmasını sağlayabilir. Risk önlenemez etkileri azalır.
- 2012 yılında ‘profesyonel risk analizi’ gündeme geldi. Bilen bilmeyen birçok kurum, kuruluş sektöre iş öğretmeye, yol göstermeye talip oldu. Sigorta sektörü bu konuda kendi yolunu çiziyor ancak mevcut yasalar ile ilerlemek zor. 2015 yılı risk analizinde etkin ve profesyonel çalışmaları gündeme getirerek sektörü bu konuda geliştirecek.
- Oto kaza Doğrudan Tazmin Sistemi ile yeni bir döneme giriyor. Hasar yönetimi etkinleştiği gibi maliyet yönetimi sonuçlar açısından daha belirgin izlenebilir hale gelecek. Hasarların tespit yöntemi ve hasar giderme yöntemi tartışmaya açılarak maliyetin sonuçlara olan etkileri izlenebilir olacak. Bu durumda sigorta eksperliği yeni bir döneme daha girecek. Sonucu belirleyecek mesleki bilgi yok ise lojistik elemanı olarak görev yapabilir, sigorta eksperi olarak değil… Eksperler ‘marka eksperliğini’ tartışmakta geç kaldı. Aynı zamanda teknolojiye olan uzaklık sonu hazırlıyor.
- Ülkemizin küresel dizayna olan hassasiyeti doğrudan etkileşime dönüştü. Yabancı sermayenin etkinliği belirginleştikçe çok daha profesyonel sigortacılık üzerine yoğunlaşıldığı gözleniyor. Reasürans pazarlarının Ortadoğu ve ülkemize olan yakın ilgisi, sektörü doğrudan ve olumlu etkiliyor. Özellikle inşaat ve enerji sektörü 2015 yılının belirleyicisi olabilir.
- Direk zararlar için sigortacılığın tıkandığı dönemde dolaylı zararlar ön planda olacak. Kar kaybı, iş durması, itibar kaybı, sorumluluk gibi yeni etkin alanlar olabilir.
- Hızla gelişen ve yayılan teknolojinin konforu kadar sorunlarının artarak daha kalıcı sorunlara yol açtığı dönemdeyiz. Beraberinde taşıdığı riskler ile sigorta sektörünün 2015 yılında yeni ve heyecan veren iş alanı ‘Syber Dünya’ diyebiliriz.
- Ortadoğu şekillenmeden Türkiye pazarlarında iyileşmeler beklemek zor. Pasta payının büyümesi için yeni jenerasyon toplum bilincinin ve eğitim düzeyinin yükselmesi gerek. Y kuşağının belirleyici olacağını dikkate almadan payı büyütmek olanaklı görünmüyor.
- 2015 yılında teknolojinin sektöre girme derinliği, etkileme oranını belirleyecek. Bu yıl, sektör paydaşları, çözüm ortakları ve tüketicinin teknoloji ile olan işbirliği sonucu çok önemli oranda değiştirdiği gibi tüm uygulamalar ve alışkanlıkların değişeceği yıl olarak görünüyor.
2011 yılından itibaren Van Depremi ile başlayan değişimin, sektör depreminin artçılarıyla devam ettiğini, henüz şekillenmesini tamamlamadığını görmek mümkün. Sektör depremine otoritenin fazla müdahaleci yapısının ne kadar fayda ve zarar verdiğini görmek gerek. Mikro düzenleme ve müdahaleler yerine, mikro ve sahiplenici yaklaşımları doğru bulmak olanaklı değil. Saha ve realite ile hiç uyumlu olmayan yaklaşımlar sektörü zora sokuyor. Bu durum sonuçları daha iyi yapmaz.
Bir gelişme olarak Sayın Ahmet Genç Müsteşar Yardımcısı olurken Sayın Gökhan Karasu Sigortacılık Genel Müdürü olarak atandı. Umarım bu değişiklik sigorta sektörüne 2015 yılında fayda sağlar.
Her şeyden önce 2015 ülkemize barış ve huzur getirsin. Sağlık, mutluluk ve huzur dolu bir yıl diliyorum.”