Allianz Trade’in otomotiv sektöründeki çip sıkıntısna yönelik yaptığı araştırma sonuçlarına göre küresel yarı iletken krizinden en fazla zarar gören sektör otomotiv endüstrisi oldu. Küresel otomotiv üretiminde 18 milyon adetten fazla kayba neden olduğu tahmin edilen çip krizinin 2021 ve 2022 genelinde Avrupa’ya 100 milyar euroluk maliyeti olması bekleniyor.
Otomotiv sektöründeki çip sıkıntısına yönelik yaptığı araştırma çıktılarını paylaşan Allianz Trade, küresel yarı iletken krizinden en çok otomotiv üretiminin etkilendiğini kaydetti. Araştırmada, 2020 yılının ikinci yarısında otomobillere olan talebin beklenenden daha hızlı toparlandığına buna karşın, çip krizi nedeniyle otomotiv üretiminde 18 milyondan fazla araç açığının yaşandığına dikkat çekilirken çip krizinin Avrupa otomotiv sektörüne maliyetinin 2021 ve 2022genelinde 100 milyar euroyu bulabileceği aktarıldı.
Araştırmaya göre, çip krizinin en fazla otomotiv sektörünü etkilemesinin bir diğer nedeni çip üreticilerinin üretim kapasitelerini bilgisayarlar ve veri merkezleri gibi talebin hızla artışa geçtiği nihai pazarlara kaydırması gösterilirken çip sıkıntısı nedeniyle otomobil üretiminin 2019 seviyesinin çok altında kaldığı vurgulandı. Sektörün küresel olarak toplam üretim kaybının 18 milyon adedin üzerinde olduğu belirtilen araştırmada, araç üretiminin 2021 yılında 13 milyonla benzeri görülmemiş seviyelere gerilediği Avrupa’da durumun daha kötü olduğu, Çin’deki karantina kapanmaları ve Rusya’nın Ukrayna‘yı işgal etmesiyle ortaya çıkan ek tedarik zinciri aksaklıkları nedeniyle üretimdeki toparlanmanın yeniden sekteye uğradığı ifade edildi.
Yavaşlayan üretim en çok Almanya’yı vurdu
Allianz Trade Türkiye CEO’su Ahmet Ali Bugay, çip sıkıntısının yol açtığı üretim yavaşlamasının Avrupa ekonomisine maliyetini hesaplamak için 2021 ve 2022 üretiminin 2019 seviyeleriyle karşılaştırıldığını söyleyerek “Hesaplamalarımıza göre 2021 yılında 50 milyar euronun üzerinde bir kayıp var; bu da bölge GSYH’sinin yüzde 0,4’üne eşit bir rakam. Avrupa’da otomotiv üretiminin 2022 yılında bir kez daha yüzde 1 azalacağını varsayarsak 47 milyar euroluk bir kayıp daha yaşanabilir ve toplam kayıp 98 milyar euroya ulaşabilir. Otomotiv sektörü toplam katma değerin daha büyük bir payını temsil ettiği için Almanya, 2021 ve 2022’de 47,5 milyar euro katma değer kaybıyla en büyük darbeyi aldı. İşin iyi yönünden bakılırsa perakendecilerdeki tarihi düşük stok seviyeleri göz önüne alındığında, üretimin 2023 yılında yeniden hareketlenmesi yukarı yönlü büyük bir potansiyel yaratabilir.” dedi.
Çözüm için Avrupa’daki desteklerin acil ve makul hedeflere odaklanması gerektiğini belirten Bugay, “2021 yılında dediğimiz gibi, Avrupa’nın yarı iletkenler konusunda özerklik kazanması düşük bir ihtimal. Ancak politika yapıcılar, teşvikleri tüketici elektroniğinden ziyade otomotive odaklayarak, yerli üretimi teşvik ederek ve ortak girişimler başlatarak krizin çözümü için doğru yönde adım atabilirler.” ifadelerini kullandı.