22 Kasım 2024, Cuma
spot_img

Teknik data sigorta şirketlerine rekabet avantajı sağlıyor

Türk sigorta sektörünün dünyadaki birçok ülkenin sigorta sektöründen daha ileride olduğuna dikkat çeken Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Sigorta sektörü datanın önemini anlayan çok önemli bir sektör. Son 10 yılda sigorta sektörüne ürün ve hizmetlerimizle katkı sağlıyoruz. Özellikle teknik data sigorta şirketlerine rekabet avantajı sağlıyor” dedi.

SİGORTAMEDYA

Günümüzde bilgiye ulaşmak her ne kadar çok kolay hale geldiyse de edinilen veriler her zaman doğru olmayabiliyor. Özellikle veri kullanımının yoğun olduğu sektörler için iş süreçlerinde güncel, doğru ve güvenilir bilgi edinimi ile data setleri önem arz ediyor. Bunlardan en fazla yararlanan sektörlerden biri de sigorta sektörü. Bu kapsamda sigorta sektörü yaklaşık 10 senedir tarifelendirme, fiyatlandırma ve risk yönetimi tarafında hizmet veren Cardata, data denilince ilk akla gelen şirketler arasında yer alıyor. Sigorta Ekranı’nda Damla Özafşar’ın konuğu olan Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, sigorta sektöründe data kullanımının önemine ilişkin açıklamalarda bulundu. Sigorta sektörüne özellikle güncel ikinci el araç fiyat datası verme konusunda önemli bir standart haline geldiklerini vurgulayan Yalçın, “Maalesef şu an sigorta sektörünün kullandığı fiyatlandırma listeleri güncel piyasayı takip etmiyor. Bu listeler gerçeği yansıtmıyor. Hem çok eksik var hem de bu listeyi hazırlayanlar otomotivci değil. Piyasayı bilmiyorlar. Dolayısıyla sigorta sektörü de bu listelerden kasko yapmaya, başka ürünler satmaya çalışıyor ve yanılıyor. Çünkü bu listelerde ki fiyatlar günceli yansıtmıyor. Bizim tüm sigorta şirketlerine sağladığımız en önemli ürünlerden bir tanesi bu ikinci el araç değerleri. Güncel, real time ve gerçekleşme datasını sigorta şirketlerinin kendi sistemlerine web servisle de entegre edebiliyoruz. Yine sigorta sektörünün kullandığı listelerde 2008 yılı öncesi araçlar yok. Şimdi ekonomik sorunlar nedeniyle 15-25 yaş araçlar da rağbet görüyor. Bu nedenle tüm sigorta şirketlerine 15-25 yaş arasındaki araçların da güncel ikinci el değerlerini veriyoruz. Türkiye’nin çok büyük sigorta şirketleriyle çalışıyoruz. Şuan 24 sigorta şirketi tüm ürün ve hizmetlerimizi kullanıyor. Sigorta sektörü yaklaşık 10 senedir tarifelendirme, fiyatlandırma ve risk yönetimi tarafında Cardata’nın teknik datasını kullanıyor. Bugün kasko ve zorunlu trafik sigortası fiyatlarını belirlerken sigorta şirketlerinin bazı parametrelere bakması lazım. Sunmuş olduğumuz teknik data sigorta şirketlerine doğru fiyatlandırma, riski minimize etme ve en önemlisi rekabet avantajı sağlıyor” diye konuştu.

Programda Türk sigorta sektörünün dünyadaki birçok ülkenin sigorta sektöründen daha ileride olduğuna dikkat çeken Yalçın, özellikle IT ve web tarafındaki entegrasyonlarda çok iyi olunduğunu aktararak, “Son 10 yılda sigorta sektörüne ürün ve hizmetlerimizle katkı sağladığımızı ve sigorta şirketlerinin karlılığına olumlu yönde etki ettiğimizi düşünüyorum. Data sigorta sektöründe kullanılır hale geldi. Sigorta sektörü datanın önemini anlayan çok önemli bir sektör” yorumunu yaptı.

Türkiye’nin ilk yerli ve milli otomotiv datası şirketiyiz

Yalçın, Cardata hakkında bilgi verirken şirketin 2012 yılından beri Türkiye otomotiv pazarında hizmet eden Türkiye’nin ilk yerli ve milli otomotiv datası şirketi olduğunu söyleyerek, “Cardata otomotiv üzerinde çalışan bir şirket ama otomotiv datasının kullanıldığı tüm sektör ve şirketler de Cardata’yı hizmet olarak kullanabiliyorlar. Bunların başında da sigorta sektörü var. Otomotiv şirketleri, otomobil markaları, bayileri, galerileri, bankalar, finans kuruluşları, filo kiralama, uzun dönem kiralama şirketlerine hizmet sağlıyoruz. Bizim omurgamız tamamıyla data. Türkiye’de satılan 32.171 adet model tipinin birbirinden ayrışması için teknik, ekipman, donanım, fiyat datası gibi tüm data setlerini ilgili tüm sektörlere sağlayan bir şirketiz. Bunu yaparken de otomotiv sektörü özelinde uzmanlaşmış bir kadro ve bunu destekleyen bir IT mekanizması var. Burada otomotiv sektörüne ve otomotiv datasının kullanıldığı tüm sektörlere sağladığımız katma değerler de çok önemli. Türkiye pazarı için özel bir ekibimiz var. Bugün herhangi bir ikinci el otomobilin sıfır kilometreden 400 bin kilometreye kadar güncel ikinci el değerini 10 sanayide verebilen bir şirketiz” açıklamalarında bulundu.

Sıfır araç fiyatları düşmeyecek

Pandeminin başlangıcından itibaren global olarak çip, tedarik, ham madde ve transportasyon krizlerinin yaşandığını hatırlatan Yalçın, dünya çapında 0 kilometre araç üretiminin sekteye uğradığını belirterek, “Bu durum 2. ele olan talebi arttırdı ve 2. el araç fiyatları olağanüstü derecede yükseldi. 0 kilometre araç fiyatlarını geçen 2. el araç fiyatlarıyla karşılaştık. Bunların hepsi artık yavaş yavaş yerine oturmaya başladı ancak araç fiyatları yükselmeye devam edecek. Çünkü enerji, ham madde ve çip krizinin etkileri sürüyor. Dövize bağlı bir sektör olduğu için Türkiye otomotiv sektöründe de 0 kilometre araç fiyatlarının düşeceğini öngörmüyoruz. 2. el aracın fiyatını belirleyen temel unsur o aracın 0 fiyatıdır. Araçların fiyatı arttıkça da ikinci el araç fiyatları her zaman artar. 2. el araç satışları daha iyi olacak diye düşünüyoruz” diye konuştu.

Otomotiv sektörü çipe muhtaç

Çip krizi özelinde de programda açıklamalarda bulunan Yalçın, otomotiv sektörünün çipe muhtaç olduğuna dikkat çekerek, “Tüm elektronik aksamdaki o iletken madde olarak çip olması lazım. Hatta bazı otomobil fabrikaları Uzakdoğu’da çip fabrikası kurdu. Özellikle elektrikli araçlarda çipler çok önemli. Ne var ki çip krizi düzelse bile enerji krizi kapımızda ve ham madde tedarikinde sıkıntılar var. Ama diğer taraftan da Türkiye otomotiv pazarında aylık ortalama 65 bin 0 kilometre araç satılıyor. Bunun yaklaşık 5 katı da aylık tekil 2. el araç satılıyor. 2. el araç satışlarına tekil olarak baktığınızda yaklaşık 4-4,5 milyonluk bir pazar söz konusu. Yaklaşık 750 bin adetlik de 0 kilometre satışları söz konusu” şeklinde konuştu.  

Otomobil satışları artık yatırım amaçlı da yapılıyor

Otomotiv sektöründe aracın satın alınmasının ardından 5 yıl içinde servisi, bakımı, lastikleri, sigortası ve kaskosunu içeren ve toplamda bir otomobil parası eden toplam sahiplik maliyeti diye bir olgu olduğunu dile getiren Yalçın, “Yapılan araştırmalar 5 senelik sahiplik süresince bu maliyetin 1 araba parasına geldiğini gösteriyor. Minareyi çalan kılıfını da hazırlıyor bir şekilde. Bir senede yüzde yüz getiren başka herhangi bir enstrüman yok. İkinci el araç fiyatlarında yüzde 100 getiri sağlayan ikinci el araçlar var. 2022 Ocak-Aralık ayları arasında 0 araçlarda yüzde 35’ler civarında bir artış var. Dolayısıyla sizin bir paranız var bunu korumak istiyorsunuz. Artık Türkiye’de de yatırım amaçlı otomobil satışları gerçekleşmeye başladı ve bu maalesef çok da iyi bir durum değil” dedi.

İkinci el araç ithalatında uygun bir zemin yok

İkinci el araç ithalatının olmaması gerektiğini söyleyen Yalçın, Türkiye’nin o durumda Avrupa’da satılmayan ikinci el araçların çöplüğüne döneceğine dikkat çekerek, “Buna servis, bakım verme gibi zorunluluklar da eklenirse o iş çok sorunlu bir hal alır ama devletimiz bunu bir kanun şeklinde belli regülasyonlara tabi tutarsa bu iş sağlıklı bir şekilde gerçekleşebilir. Fakat şu an için ikinci el araç ithalatında uygun bir zemin yok” açıklamasını yaptı.

Türkiye’de gerçekleşme fiyatıyla çalışan tek şirketiz

Araçların güncel ikinci el piyasa değerine Cardata internet sitesinden veya Cardata mobil aplikasyonundan ulaşılabileceğini hatırlatan Yalçın, “Bireysel kullanıcılara 5 adet ücretsiz kullanım hakkı veriyoruz. Araç alıp satarken fiyat araştırma sürecinde internet sitelerinin içerisinde kaybolup sağlıklı bilgi alamıyorsunuz. Biz ise bağımsız bir kuruluş olarak bir aracın 0 kilometreden 400 bin kilometreye kadar olan fiyatını 10 saniyede verebiliyoruz. Araç alacaksanız bayiye veya galeriye gitmeden aracın ikinci el fiyatını Cardata’dan öğrenebiliyorsunuz. Veya aracınızı satmak istiyor ama piyasa ve fiyatlar hakkında bir bilginiz yoksa Cardata internet sitesinden ortalama bir fiyat belirleyebiliyorsunuz. Fakat internet siteleri bir dilek kutusu. Herkes kendi fiyatını yazıyor ve o fiyatlara bakıp oradan bilgi almaya çalışmak yanlış. Biz ise gerçekleşme fiyatıyla çalışıyoruz. Bir aracın gerçekten pazarda satan bir araç olduğunu taleplenme oranından görüyoruz. Arattığınız aracın son bir aydaki satış performansına göre yapılan bir rasyo veriyoruz. Aracın kaç günde satılacağından stok maliyetine kadar söylüyoruz” açıklamalarında bulundu.

Çoklu sorgulama menüsü ile sonsuz adette araç sorgusu

Türkiye’de satılan 1317 adet sıfır kilometre binek otomobil ve hafif ticari aracın fiyat datasını da topladıklarını aktaran Yalçın, şunları söyledi: “Aracın kasko değeri de TSB listesinden otomatik geliyor. Kullanılabilir maksimum kredi tutarını veriyoruz. İkinci el değer oranı var. Arattığınız aracın 0 kilometre fiyatına göre ikinci el fiyatının oranının ne olduğunu ile diğer benzer araçların 0 kilometre fiyatlarını da verebiliyoruz. Aynı zamanda aracın alış fiyatını satıcı bayi veya galeri kendi kar marjına göre belirleyebiliyor. Aracın tüm teknik özellikleri ve donanımları görünüyor. Çoklu sorgulama menüsü ile sonsuz adette araç sorgusu yapabiliyorsunuz. Özellikle filo işi yapan ve büyük miktarlarda araç alım satımı yapan kurumsal ikinci el şirketler bu çoklu sorgulamayı kullanabiliyor.”

Hizmetlerimiz sigorta sektörüne katma değer yaratıyor

Türkiye’de satılan yaklaşık 32 bin aracın tüm model tiplerinin donanım datasını sunduklarını belirten Yalçın, “Donanım datası da teknik data gibi bir parametre ve oradan da çok anlamlı ve doğru analizler çıkıyor aktüerya departmanlarında. Sigorta sektörüne sunduğumuz hizmetler çok önemli katma değerler sağlıyor. Katalog datamız da yine sigorta sektörünün kullandığı bir data haline geldi. Elektrikli ve hibrit araçların her türlü teknik donanım ve fiyat datası mevcut. Sigorta sektöründe oluşan farklı ihtiyaçlara memnuniyetle karşılık verebiliyoruz. Bir aracın gelecekteki değerini verebilen bir sistem kurduk. Bireysel olarak acenteler ve brokerler de tüm ürün ve hizmetlerimize sahip olabilirler. Acenteler ve brokerlere özel çok çeşitli entegrasyon ürünlerimiz var” dedi.

Değer kaybıyla ilgili yeni bir ürün çıkaracağız

Değer kaybına ilişkin yeni bir ürün hazırladıklarını açıklayan Yalçın, “Araçların gerçek değerini hesaplama noktasında tüketici tarafındaki kafa karışıklığını gidermek üzere bir çalışmamız olacak. Otomotiv sektörüne yönelik hemen sat uygulamamız var. Bayi ve galeriler tarafında bu ürünler kullanılmaya başlandı. Onu daha farklı ve mobil hale getiriyoruz. 2. el araçta tedarik sorununa büyük katkı sağlayacağını söyleyebiliriz” şeklinde konuştu.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER