2 Kasım 2024, Cumartesi
spot_img

1 ay erteleme, TEK fiyat! Trafikte yüzde 40 komisyon geliyor!

‘Sektörde aksiyon bitmiyor’ diye kaç kere yazı yazmaya başladığımı hatırlamıyorum. Önümüzde iki konu var, poliçe vadelerinin 1 ay uzatılması ve Trafik Sigortalarında tek fiyat uygulanması.

CAN KANTAR / YORUM

Yönetmelikte Değişiklik

Önce şunu belirteyim. Ben serbest piyasa koşullarının her zaman savunurum. Ama diğer taraftan da Kamu Otoritesi‘nin kurallarına tam anlamıyla uyulmasını da beklerim. Ve bir beklentim daha var ; Kamu Otoritesi’nin tam anlamıyla piyasayı denetlemesi. Aynen Demokrasiyi savunmak gibi. Demokrasiyi savunanlar, kafasına göre her şeyi yapabiliyor mu? Tabii ki hayır. Sigorta sektöründe de durum aynı. Kamu Otoritesi tam denetim yapıyor mu ? Bence orada büyük sıkıntı var. Öncelikle şu vade uzatma işine bakalım.

YENİ DÜZENLEME TAM BİR KAOS YARATIR!

Bankalar vade farkını almadan uzatma yapıyor mu? Hayır… Salgın sebebi ile evden çıkmayın deniliyor. Sonuna kadar tamam. Ama elektrik faturam geliyor, su faturam geliyor, GSM operatörleri katlanarak fatura gönderiyor. Hiç birinin “bu ayda bizden” dediğini duymadım. İşin bir tarafı bu. Sağlık sigortalarındaki gibi bir jest yapılabilir elbet. Bunun bu kargaşaya izin verilmeden yapılması mümkün değil miydi? Bence mümkündü. Sigorta Ekranı’na New York‘tan bağlanan Alp Ozaman arkadaşım ABD’de sigorta şirketleri ya prim iadesi yaptı (bizde bunun yapılması daha büyük bir kaos) ya da yenilenen poliçelerde bu bir iki ayı telafi edecek bir indirimin sağlanması. Böyle yapılsa iş bitmişti. Ama böyle yapılarak tam bir kaos yaratıldığı düşüncesindeyim. Şimdi önü arkası belli poliçeler, ihale bitimi poliçeler gibi gibi birçok sorun ortada. Ne olacak biliyor musunuz ? Burada ki belirsizlik, gri alanlar nedeniyle tüketici ile sektör birbirine girecek. Başvuru izni çıktığında bunlarla ilgili Tahkime dosya yağacak. Tahkimde halen dosya bakan hakemlerin bu düzenlemeleri yapanlar olduğu da bana şeytanın dürttüğü bir sorudur. Zaten SEDDK kanunu çıktı atamalar yapılmazken, diğer tarafta yeni yapıda bulunmaması muhtemel bürokratların yaptığı düzenlemeler bunlar. Şeytanın avukatlığını yapacak olursak. Tahkime dosya sayısı bedeni hasar nedeniyle azalması muhtemelken al sana bir kaos konusu daha denilmiş olabilir mi? Vallahi ben inanmak istemiyorum. Sektörden bir dostum ile konuşurken bu akıllara gelmedi değil.

SADECE BU AY DEĞİL 2021 MAYIS’TA DA TATİLİZ!

Şimdi bir ay Trafik poliçesi kesilemeyecek. Şirketlerin en büyük gelir kalemi gitti. Hadi onlar bir şekilde idare ederler.. Ya acenteler? Dolayısıyla asıl işlerini Trafik sigortasından gelen üç kuruşla döndüren acenteler tam anlamıyla bitik. Bitmedi daha bu ay bittik diye üzülen acentelere söylüyorum 2021 Mayıs ayında da dükkanınız kapalı haberiniz olsun. O zaman bir daha biteceksiniz. Yenilemeniz olmayacak çünkü. ‘Şimdi böyle atıp tutmak kolay Can bey‘ diyebilirsiniz. Ne yapılabilirdi bu kaosa sebep olmadan… Bırakacaksın su yolunu bulacaktı. İsteyen şirket yenileyeceği poliçelerden iki aylık tutarı indirim yapardı olur biterdi. Bu işin kime yaradığını zaman gösterecek. Ama düzenlemede de belirtilen bu salgın nedeniyle araçlarını hiç kullanamayacak olan şehirlerarası otobüs, minibüs neyse ya da 65 yaş üstü araç sahiplerine bir TAVSİYE kararı çıkarırdın olur biterdi. Bu arada poliçesi uzayan 65 yaş üstü araçlar üçüncü şahıslar tarafından kullanıldığında kaza yaptığında şirket ben ödemiyorum derse ne olacak. Al sana Tahkim’e bir dosya daha… Neyse bu TAVSİYE KARARI :)) Tavsiye ediyorum ama sıkıysa uyma?

TEK TİP ELBİSE!

Gelelim ikinci konuya… çok mesaj alıyorum bu konu ile ilgili… Trafik sigortasında TEK FİYAT! 1990’lara geri dönüş.. Ortalıkta bu konu ile ilgili gerçeğe yakın söylentiler dolaşıyor. Bunu SAİK Başkanı Sayın Levent Korkut önermiş. Bakıyorum birçok acente dostum da konuyu alkışlıyor. Şaşıyorum arkadaşlar…. siz yaklaşan trenin ışığını, hala tünelin sonu olarak görüyor olmalısınız. Şaşkınım…

HAKSIZ REKABET Mİ… HANGİSİ?

Diğer taraftan Kamu tarafına Kanun yapıcıya bakıyorum, şaşkınım… bir taraftan vadesini uzatıp kamu yararını düşünen Kamu, diğer taraftan düşük fiyata satılan Trafik poliçesinin önünü kapatmaya çalışıyor. Hani nerede kamu yararı ? Tavan fiyat uygulaması yapmışsınız kamu yararı için, altına satabilirsiniz demişsiniz, kamu yararı için, şimdi de altına satamazsınız diyorsunuz. Çıkmış SAİK Başkanımız Bakana öneri sunarken HAKSIZ REKABET‘ten bahsetiyor. Arkadaş sana demezler mi ? Yüz milyon ödenmiş sermayesi olan şirketler varken, bu alanda fiyat indiren 5-10 milyon sermayesi bile olmayan şirketler bu rekabete girişirken ortadaki haksızlığı neden gündeme getirmediniz ?

TRAFİK SİGORTASI İLE EKMEK ALMAK ARASINDA NE FARK KALDI!

Bu iş kime yarar. Öncelikle tüketiciye yaramayacağı ortada. Onu geçtik. Kamu yararı altüst üstelik böyle bir dönemde. TEK FİYAT denildiğinde nereden alırsan bir önemi yok demek değil mi ? Şimdi adamın aracı var, çalıştığı bankada deniliyor ki “poliçeni benden yap”… sen diyebilecek misin ‘Ben acenteden alacağım’ diye.. diyemeyecek. Fiyat karşılaştırma falan olmayacağı için ya da internetten alacak sigortasını.. Acenteler şimdi alkışlıyorlar bunu ama, bu poliçenin internetten, bankadan, bakkaldan almış ne fark edecek. Her yerde satılmasına nasıl karşı çıkılacak. Trafik Sigortası almanın, ekmek almaktan ne farkı kaldı. Fiyat aynı ise fırından da alırım, bakkaldan da, benzin istasyonunda satılıyorsa oradan da alırım. Geçiniz fiziki şartları, mesleğin itibarını. Bana kimse anlatmasın.

ACENTELER “BİTTİK” DEMEYİN

Sigorta şirketi tarafından bakıldığında da 2000 tane acente ile organizasyon yapacağıma, iş yapan büyük acenteler veya şube organizasyonları ile çalışırım olur biter. Bu ne demektir ?  Orta ve küçük boy acenteler bitti. Bunu Kamu otoritesine öneren SAİK Başkanı Sayın Levent Korkut’un kime hizmet ettiği zamanla ortaya çıkacaktır. Şimdi bu olası kararı alkışlayan acente dostlarım yarın kapanma tehlikesi ile karşı karşıya kaldığında, ya da sigorta şirketlerinin internet üzerinden komisyon ceplerine kalarak trafik satmaya hız verdiklerinde “Can bey, biz bittik” deyip bana sigorta şirketlerini şikayet etmesinler. Şimdiden söylüyorum.

SGM İŞİN KOLAYINA KAÇTI !

Sevgili sektör paydaşlarımız… Bu düzenlemenin neden çıkarıldığını biliyorum. Açık konuşalım. Bir şirket bir süredir Trafik Sigortalarında indirime gidip hem kendisi hem acentesine kazandırdığını biliyoruz. O şirketin başında tecrübeli bir yönetici var. Gelecek yıllarda ne olacak hep birlikte tanık olacağız. Bir hesaplarının olduğu ayrı bir gerçek. Ya diğerlerine ne demeli, 5-10 milyon sermayeli birkaç şirket ise etine buduna bakmadan bu trene atlamaya çalıştı son aylarda. Bunu görenler de Bakanlığa dolaylı baskı yapmış olmalı ve Sigortacılık Genel Müdürlüğü de bu fiyat rekabetine giren şirketlerin sermaye yeterliliğini denetleyeceğine (Sayın SAİK Başkanı burası önemli! Asıl haksız rekabet kaç yıldır burada) TEK FİYATA geçmeye çalışıyor. İşin kolayına kaçıyor. Sermaye yeterliliği konusunda sıkıntılar yıllardır var, siz bunları denetleyeceğinize yaptırım uygulayacağınıza TEK FİYAT ile işten sıyrılıyorsunuz, Sayın Sigortacılık Genel Müdürlüğü yetkilileri ! Kooperatif sigortacılığındaki tutarsız kararlarınız sonucu sizin mi SEDDK‘nın mı kucağına gelecek zamanla onu da göreceğiz.

Şimdi TEK FİYATI savunan ekranda en ucuzu bulmaktan yorulup sadece trafikten gelecek komisyona razı, ya da diğer şirketin acentesini kıskanarak bu olası kararı alkışlayan acente dostlarıma acı bir şey söyleyeyim. ;

ŞİRKETLER İNTERNETTEN SATIŞI HIZLANDIRACAKLAR

O kıskandığınız şirketin acenteleri yinede sizden çok daha fazla kazanacak. Çünkü ben olsam o şirketin yöneticisi, fiyat arttı mı , evet acentelere komisyonlarını yüzde 30-40’a çıkarırım “sat kardeşim istersen aradaki komisyon farkını müşterine indirim olarak ver” derim. İş biter. Diğer taraftan küçük acenteler teker teker kapanacağı kesin. Fiyat aynı ise ben internetten alırım diyen bir müşteri kitlesi olacak, bu da kesin. Ve de sigorta şirketleri de internetten trafik sigortası satmaya açık açık hız verecekleri de açık. Tüm dünyada bu böyle zaten. Bu alınacak karar sadece bu süreci hızlandırır o kadar. Haydi hakkımızda hayırlısı…

5 YORUMLAR

  1. İster tek fiyat ister serbest, amacınız acenteleri korumak ise, ikinci işleri olan bankalar, araç bayileri, İnternet yazılımcı ve araç satış sitesi gibi keçi lere SİGORTA satımı nı ezbere satmalarının yasaklanması, yada acentelere ikinci bir iş yapma yasağının kaldırılması nı sağlayın. Acente fiziksel sigorta yaparak müşteriyle bilgilendirme hasar anında yanında olma şirketle müşteri arasında köprü olma mücadelesi vererek tüm benliğiyle çalışsın, diğerleri de müşteriyi sigortalanacak yeri yada aracı görmeden bilgilendirme yapmadan oturduğu yerden para kazansın. ADALET bunun neresinde sayın yetkililer önemli olan sorun bu. Bunu çözerseniz hem adil düzen sağlanır hem sigortacılık ta güven oluşur. Şu an düzende adalet de yok güvende. Saygılarımla

  2. Can Kantar, hiç düşünmedin mi ben bu yazıyı yazarken biri de çıkıp bana dese senin Sigorta tecrüben nedir, Sigorta da ağırlığın ne kadar deseler. Ben helyum gazıyla uçan bir baloncuk bile değilim mi diyecen.. SAİK Başkanı ömrünü vermiş Sektöre ama senin kadar bilmiyor düşünemiyor.. Yani yılda bir defa araba Sigortası yapmakla köşe yazısı yazılmaz bil istedim…

    • katılıyorum… ister tek fiyat olsun ister serbest olsun kurumlar biz acentelere göre hep önde bu işi bilen yapsın kurumda çalışan memur veya telefonun ucundaki kişiler bu işi ne kadar biliyor hasar anında biz acenteler kadar ilgileniyorlar mı hiç bir tecrübesi olmayanlarla bu iş olmaz ilk önce buna bir çare bulmak gerek sayın can beye sormak istiyorum neden serbest tarifeyi savunuyorsunuzki? açıklamalarınız serbest tarife için yeterli gelmedi bana….. sebebi zaten keçiler kredi satanlar bizim ekmeğimize hep mani oldular bence yazmanız gereken yazı bunlar kim tarafından kollanıyor….

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER