Sigorta sektöründe poliçe satışının yüzde 65’i acenteler kanalıyla gerçekleştiriliyor. Onu sırasıyla broker, banka, internet ve kurumsal taraf izliyor. Acenteler tüketicinin öncelikle ayağına gidiyor, sonra ücretsiz danışmanlık hizmeti veriyor. Sigortayı acenteden almanın birçok avantajı var. Acenteler, bir sorun ile karşılaştığınızda size yol gösterebilir, hatta hakkınızı aramanızda yardımcı olabilir. 17 bin acente, teknolojideki hızlı gelişme ve dijitalleşme ile birlikte zorluklar yaşasa da tüketici alışkanlıkları ve acentelerin iş yapış şekilleri kısa ve orta vadede değişime uğrayacak gibi…
Acente sadakati sürüyor ama…
Sigorta acenteleri birkaç sigorta şirketinin acenteliğini yapabiliyor. Ama meslektaşlarıyla aralarında yaptıkları iş paylaşımı sayesinde onlarca sigorta şirketinden poliçe kesebiliyorlar. Ben 12 yıldır sigorta sektörünü yakından takip ediyorum. Gerek TRT için yaptığım çekimlerde, gerekse Anadolu’daki ziyaretlerimde gördüm ki sigorta müşterisi için varsa yoksa acente… Yani sigortalılar ‘Ali Abi Sigorta’ ya da ‘Nuran Abla Sigorta’yı biliyordu ve poliçesinin hangi şirketten kesilebileceği ile ilgili hiç bilgileri yoktu… Ta ki trafik sigortalarındaki hızlı prim artışına kadar. Sigortalının acentesine güveni devam ediyor, ama son uygulama olan sbm.org.tr’den fiyat sorgulama ekranı ile fiyatlar karşılaştırılabildiği için sigortalının acentesini yönlendirme durumu ortaya çıktı. Artık sigortalı, trafik sigortası fiyatına internetten bakıyor sonra acentesine dönüp ‘bana X şirketten poliçe yap’ diyor.
Yeni kuşak, acenteyi mi tercih edecek?
Yeni kuşağın, önümüzdeki 10-20 yılda bir değere sahip olduğunda ve bunu sigortalamak istediğinde hangi satış kanalını tercih edeceğini şimdiden kestirmek mümkün değil. Ama bu kişiler teknoloji ile birlikte doğdukları için bir acenteye, brokere veya banka şubesine gidip sigorta yaptırırlar mı? Zor. Banka uygulamaları ile 10 binlerce TL’yi bir tuşla oradan oraya gönderen, buzdolabını hatta evini internetten araştırıp alan bir müşteri profilinin gelecekte ‘sigortasını neden internetten almasın’ dediğinizi duyar gibiyim. Sigorta şirketleri sadece bizim ülkemizde değil, dünyada dijitalizasyon modelleri üzerinde çalışıyor. Acenteler de ofislerinde oturup sosyal medyada ‘o poliçe kesmesin, burada da poliçe satılmasın’ demek yerine kendileri de bildiklerini unutmadan, yeni iş yapış şekilleri ve dijital gelişime ayak uyduracak yatırımlar yapmalı. Evet, her ne olursa olsun, tembel, daha bir internet sitesi bile olmayan, şirketine ait bir mail uzantısı olmayan acenteler silinip gidecekler bu piyasadan.
CAN KANTAR / POSTA GAZETESİ
Sigortanızı nereden alıyorsunuz?
- Acente (82%, 721 Oy)
- Banka (8%, 70 Oy)
- Dijital kanallar (7%, 62 Oy)
- Broker (3%, 25 Oy)
Toplam oy veren: 878