23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

Can Kantar: Çıkma, çakma, eşdeğer, orijinal parça!

can kantar postaTrafik sigortaları veya kasko sigortasında hasar sonrası takılacak yedek parçalar tartışma konusudur. Konuya objektif bakmam gerekiyor. Benim aracımda bir hasar oluşsa ve parça değişecek olsa ben de orijinal takılsın isterim.

Sigorta şirketleri bu konudaki sıkıntıları kaskoda fiyat olarak çözmüş görünüyor. Fakat trafik sigortalarında tartışma devam ediyor.

Trafik sigortasında bedeni hasar tazminatları ve ödenen maddi hasarlar neredeyse kafa kafaya denebilir. Maddi hasarlarda kullanılan parçalarla ilgili çıkan kanun sonrası bazı maddeler için Danıştay’da dava açıldı. Danıştay yürütmeyi durdurma kararı verdi. Ama açılmış birçok dava olması sebebiyle Danıştay aynı konuda iki farklı karar verdi. Daha doğrusu iki farklı ifade geçiyor. Biri çıkma parça, diğeri eşdeğer ve orijinal parça. Danıştay kararını yetkili kişiler kamuoyunda paylaşmadığından vatandaş, “Sigortacılar orijinal yerine çıkma, yıpranmış parça kullanıyorlarmış” diye düşünmüş olabilir. Sigortacılar eski model parçaları bulunmayan araçların ya da perte çıkmış aracın hasar görmemiş parçalarının kurumlarca sertifikalandırılmış çıkma parçalarını kullanıyor olabilir. Bu da yüzde 1 gibi bir oranla ifade ediliyor. Fakat yeni araçlar için böyle bir şey söz konusu değil.

esdeger-parcaYedek parçaları anlatayım

Şimdi piyasada yer alan yedek parçaları size anlatacağım. ÇIKMA, SÖKME PARÇA: Eski model araçların veya perte çıkmış araçların kullanılabilecek parçaları demek. Bu da artık sertifikalandırılıyor. Kanunda var. ÇAKMA PARÇA: Yurtdışından gelen özellikle Çin malı kötü taklitler. Bunlar piyasada ve bunların gelmesine nasıl izin veriliyor, sorulmalı. Bunlara sigorta şirketleri pek itibar etmiyor. LOGOSUZ EŞDEĞER PARÇA: Bu parçalar ise orijinalinin aynısı, otomotiv şirketleri için aynı bantta üretilen fakat sadece üzerinde marka kaşesi vurulmamış olanı. Sigorta şirketleri ağırlıklı bunu kullanıyor. ORİJİNAL ve SERTİFİKALI EŞDEĞER PARÇA: İthal araçların parçalarının yurtdışından getirilmişi denilebilir. Bu arada sertifikasyon için TSE’nin yeterli ekipman ve bilgi birikiminin olmadığı da bir başka iddia. Bu nedenle TSE’nin topa girmek istemediğini duyuyoruz. Özet geçiyorum çünkü yerim dar!

tbmm

Üç önemli sonuç…

Danıştay kararı kesinleşir ve zorunlu olursa ilk olarak trafik sigortası primleri iki kat artabilir. İkinci olarak Türkiye’nin otomotiv yan sanayii büyük krize girer. Üçüncü olarak da cari açığımız hemen 2 milyar TL artar. İşte bu üç sonuç göz önünde bulundurularak hemen TBMM’de bulunan Torba Yasa Tasarısı’nda “Sigorta sözleşmelerinde, hasarın giderilmesine ve tazminatın ödenmesine yönelik olarak ilgili mevzuat çerçevesinde orijinal eşdeğerliği belgelendirilen parçaların kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar, ilgili sigorta genel şartlarında belirlenecek” denildi ve iş bitti, tabii tasarı kanunlaşırsa. İşin özeti sigorta sektörünün özel hastanelerin çoğalmasında, özel servislerin, plazaların kurulmasında büyük emeği var!.. Şimdi de illaki orijinal veya sertifikalı eşdeğer parça ithali yapalım diye ısrar edersek bu zor günlerimizde yabancı otomotiv şirketlerini zengin etmiş olacağız.

[scrolling_box title=”Can Kantar Köşe Yazıları” display=”category” format=”” category=”85″ count=”3″ rows=”1″ autoplay=”yes” header_text_color=”#0f1335″ hide_dots=”yes”]

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER