Evrim Sigortacılık Hizmetleri Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Hakkı Çelebi, hasar riski çok düşük C2 belgeli araçların çifte sigorta ile mağdur edildiğini dile getirerek, “Bu araçlar uluslararası nakliyat yapıyorlar. Türkiye içinde bulundukları sürece de parkta duruyorlar. Bu nedenle artan Zorunlu Trafik Sigortası primleri bu nakliyat firmalarını mağdur ediyor” diyor. 2013 yılı başlarında Zorunlu Trafik Sigortaları’ndaki fiyat artışları kamuoyunda büyük tepki görmüştü. Bu artışlar birçok kesimi etkilerken, bu kesime uluslar arası nakliyat firmaları da katıldı. Zorunlu Trafik Sigortası’ndaki fiyat artışlarından duydukları rahatsızlıkları her platformda dile getiren uluslararası nakliyat firmaları, kendilerine haksızlık edildiğini düşünüyor. Türkiye ihracatında çok önemli rol üstlenen uluslararası nakliyat firmaları bu konuda özellikle Hazine yetkililerinin bir adım atmasını bekliyor. Uluslararası nakliyat firmaları araçlarının Türkiye’de bulunduğu sürenin az olduğunu, fakat yılın 365 günü karayollarında sefer halindeymiş gibi Zorunlu Trafik Sigortası primi ödediklerini ifade ediyor. Bu araç ve çekicilerin çoğunlukla yurtdışında bulunduğunu dile getiren yetkililer, “Biz zaten sınırlarımız dışına çıktığımızda uluslar arası Zorunlu Trafik Sigortası olan Yeşil Kart Sigortası’nı yaptırmak zorundayız. Aynı zamanda Türkiye için de ayrıca bir sigorta yaptırma zorunluluğumuz da var. Biz uluslararası nakliyat firmaları, araçlarımız için çifte sigorta yaptırmış oluyoruz. Geçmişte Yeşil Kart Sigortası fiyatları belimizi büküyordu, şimdi de Türkiye’de artan Zorunlu Trafik Sigortası’ndaki fiyat artışları bizler için çok önemli maliyet oluşturmaya başladı” diyor.
110 gün yurt dışındalar
Türkiye’nin uluslararası nakliyat sigortaları konusundaki uzman sigorta acentesi Evrim Sigortacılık Hizmetleri Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Hakkı Çelebi de, “Bu konuda hizmet verdiğimiz uluslararası nakliyat firmalarından çok sayıda şikayet almaya başladık” diyor. Yapılan araştırmaya göre uluslararası nakliyat firma araç ve çekicilerinin Türkiye sınırları içerisinde bulunmadıkları süre içerisinde sigorta primi ödemelerinin haksızlık olduğunu belirten Çelebi, sözlerine şöyle devam ediyor: “Evrim Sigortacılık Hizmetleri, özellikle Nakliyat Sigortaları konusunda uzman bir acente. Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ile yapılan anlaşma paralelinde birçok konuda uluslararası nakliyat firmalarına hizmet veriyoruz. Bu araçların verileri incelendiğinde ortalama yılın 110 günü yurtdışında bulundukları ortaya çıkıyor. Bu araçlar çok değerli araçlar, Türkiye sınırları içerisinde bulundukları sürece de zaten park halinde bulunuyorlar. Herhangi bir yükü, boş kalmasın diye Türkiye’de taşıması da mümkün değil. Bu nedenle parklarda ekliyorlar. Geçmişte Yeşil Kart Sigortası fiyatlarının yüksek olmasından şikayet edilirken sigorta şirketlerinin yeni fiyat politikaları nedeniyle Zorunlu Trafik Sigortası daha pahalı hale geldi.”
C2’lerin riski düşük
İsmail Hakkı Çelebi zorunlu trafik sigortası fiyatlarının belirlenirken tüm nakliyat araçlarının bir tutulmasının da çeşitli haksızlıkları beraberinde getirdiğini vurguluyor. Çelebi, sözlerine şöyle devam ediyor: “Belirli bir zaman tarifesine göre ve/veya belirli bir zaman tarifesine uymaksızın eşya durumuna göre sefer düzenleyerek taşıma yapan C2 belgeli araçların hasar frekansı çok düşük. Genelde yurtdışında bulunduğu ve Türkiye’de bulunduğu süreçte parka çekilmesi nedeni ile bu araçlar için kaza riskinin minimumlarda olduğu söylenebilir. Fakat yurt içinde trafiğe çıkan diğer nakliyat firma araçlarının çok doğaldır ki, hasar frekansı yüksek oluyor. Bu sonuca baktığımızda C2 Belgeli araçların Zorunlu Trafik Sigortası primlerinin çok yüksek olduğunu ve bu firmalara haksızlık yapıldığını belirtmek isterim. Hazine yetkilileri ve sigorta şirketleri bir ortak noktada buluşarak hazırlanacakları bir mevzuat değişikliği ile C2 belgeli araçları bulunan nakliyat firmalarının mağduriyetlerini önleyebilirler” diyor. SİGORTALI