5 Mayıs 2024, Pazar
spot_img

Bu riskler KOBİ’leri endişelendiriyor

kobi 1Zurich Sigorta Grubu’nun, 19 ülkede 3 bin 800 şirketin katılımıyla gerçekleştirdiği “2014 KOBİ Araştırması’na göre damping, doğal afet, bilişim suçları, hırsızlık gibi riskler işletmeleri endişelendiriyor.

Zurich Sigorta Grubu’nun 2014 KOBİ Araştırması, KOBİ’lerin son 12 aydaki iş koşulları ve arayışlarıyla ilgili çarpıcı sonuçlar ortaya çıkardı. 19 ülkede 3 bin 800 şirketin katıldığı araştırmada Türkiye’den firmalar da yer aldı.

Araştırmaya göre bölgesel bazı farklılıklara karşın tüm dünyadaki KOBİ’ler, 2013 yılında olduğu gibi bu yıl da yeni müşteri segmentleri oluşturarak ve maliyet/gider azaltarak çalışmalarını sürdürüyorlar. Olumsuz ekonomik koşullar ve dünya ekonomisindeki durgunluğun etkisiyle küçülmeye giden KOBİ’ler için ürün ve hizmet çeşitliliğini artırmak da bir çözüm olarak öne çıkıyor.

Türkiye, Malezya, Tayvan, Hong Kong, Fas gibi ülkeler hem ürün ve hizmet çeşitliliğini artırmak hem de dış pazarı geliştirmek konusunda 2013’teki kadar olmasa da gayret göstermeye devam ediyorlar. Avrupa ve Güney Amerika’daki KOBİ’ler ise kendi ülkelerinin dışındaki yeni pazarları keşfetmek konusunda daha az hevesliler.

Cazip kredi ve şirket satın alma koşulları İtalya ve Brezilya için büyük fırsat olarak görülürken, Asya Pasifik için aynı durum geçerli değil. Tayvan, Malezya, İngiltere, Avustralya, BAE, Brezilya ve İrlanda için ise bu fırsatlar KOBİ’lerin kendi belirledikleri ilk üç fırsat içinde yer almıyor.

Bu arada, regülasyonlar/yasal değişiklikler Almanya, İtalya ve Avusturya için önemli fırsatlar arasında sayılırken İsviçre, İrlanda, BAE, Meksika ve Güney Afrika için en az bahsi geçen başlıklar arasında yer alıyor.

mike kernerBütünsel bir bakış açısı geliştirme
Araştırma sonuçlarını değerlendiren Zurich Sigorta Grubu Elementer Sigortacılık CEO’su Mike Kerner, “Dünyadaki küçük ve orta ölçekli şirketler için fırsat algısındaki çeşitlilik aslında şirketlerin stratejik önceliklerinin birbirinden ne kadar farklı olabileceğinin altını çiziyor. Bu farklılıkları tanımlamak, bu şirketlerle iş yapmak ve onların iş hedeflerine ulaşmasına yardımcı olan ürün ve çözümleri geliştirmekle ilgili zorlukları anlamak için bütünsel bir bakış açısı geliştirmenin anahtarıdır” dedi.

Türk KOBİ’ler yavaşlıyor ama durmuyor
Zurich’in araştırmasında Türk KOBİ’lerin dinamizmi dikkat çekiyor. Fırsat arayışlarına devam eden KOBİ’lerin pek çoğu (yüzde 20,5) yıl boyunca istihdama devam etti ve yine KOBİ’lerin yüzde 20’si ücretlerde artış sağladı. Ürün ve hizmet çeşitliliği artırmayı (yüzde 27,5’u) öncelikleri arasında görürken, iç pazarda müşterileri artırmak amacıyla (yüzde 25,5’i) çalışmalarını sürdürdüler. KOBİ’lerin yüzde 20,5’i ise dış pazarda müşteri bulmak için işini geliştirdi.

En büyük risk damping
Zurich’in araştırmasına göre Türkiye’deki KOBİ’lerin yüzde 40,5’i yüksek rekabet nedeniyle fiyatların ani düşmesini (damping) en yüksek risk olarak görüyor. İkinci sıradaki risk ise ürün hatası veya yanlış gönderim gibi partnerler veya tedarikçilerden kaynaklanacak hatalar. KOBİ’lerin yüzde 24’ü için ana risk bu. Risk sıralamasında üçüncü sırada stok fazlası (yüzde 22,5) yer alıyor. KOBİ’lerin yüzde 15’i için doğal afetler, 12,5’i için bilişim suçları bir risk olarak öne çıkıyor. İşletmelerin yüzde 12’si çalışanların ve müşterilerin sağlığı ve güvenliğini risk faktörleri arasında görüyor. Ayrıca yangın (yüzde 10,5), hırsızlık (yüzde 10) KOBİ’ler için risk oluşturuyor.

Küçük işletmeler
Araştırmanın ortaya çıkardığı önemli bir veri ise Türkiye’deki KOBİ’lerin yarısından çoğunun (yüzde 54) 1-9 kişi arasında istihdamı olması. Bu firmaların yüzde 59’u 2013’te 2 milyon Euro’nun altında ciro elde etti.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER