Tarım Sigortaları Havuzu (TARSİM) Yönetiminden yapılan açıklamada, 2019 yılı üretim sezonu için, Bitkisel Ürün Sigortaları poliçelerinin 5 Kasım tarihi itibarıyla yetkili sigorta acenteleri aracılığıyla düzenletilebileceği bildirildi.
Açıklamada, tarım faaliyetlerinin meydana gelebilecek doğal afetler nedeniyle yüksek düzeyde risk altında olduğunun altı çizildi. Sigorta olmadan üretimde sürekliliğin sağlanmasının günümüz şartlarında artık mümkün olmadığı belirtildiği açıklamada şu ifadelere yer verildi:
Emeklerini güvence altına alabilirler
“Üreticilerimiz, Tarım ve Orman Bakanlığı nezdindeki Çiftçi Kayıt Sistemi’ne (ÇKS) mutlaka kayıt yaptırmalı ya da kayıtlarını güncellemelidir. Ardından bitkisel ürünleri için son poliçe kabul tarihlerini www.tarsim.gov.tr üzerinden takip ederek, Sistem’de yer alan sigorta şirketlerinin yetkili acenteleri aracılığıyla tarım sigortalarını kolaylıkla yaptırabilir ve emeklerini güvence altına alabilirler. Üreticilere sigorta yaptırırken poliçeleri ile eklerini mutlaka okuyarak, teslim almalarını, sigortanın kapsamı hakkında detaylı bilgi edinmelerini ve anlaşılmayan noktaları acente yetkililerine danışmalarını tavsiye ediyoruz. Bereketi bol ve hasarsız bir üretim sezonu temenni ederiz.”
Bitkisel Ürün Sigortası kapsamı ve sigortalanan tehlikeler
Tüm bitkisel ürünler için;
- Dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskınının ürünlerde neden olduğu miktar kaybı,
- Dolunun yaş meyve, yaş sebze ve kesme çiçeklerde neden olduğu kalite kaybı,
teminat kapsamına alınmaktadır.
İsteğe bağlı olarak,
- Don riskinin yaş meyvelerde neden olduğu miktar kaybı,
- Dolu, dolu ağırlığı, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını, taşıt çarpması risklerinin dolu ağı ve örtü sistemleri, destek (telli terbiye) sistemleri ile bu sistemlerin altında bulunan ürünlerde neden olduğu zararlar,
- Yaban domuzunun tarla ürünlerinde, sebzelerde, fidanlarda ve çilekte neden olduğu miktar kaybı,
- Yağmur riskinin, kirazda olgunlaşma döneminde neden olduğu miktar kaybı,
- Dolu,fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını risklerinin, arpa,buğday,çavdar, tritikale ve yulaf ürünleri ile bu ürünlerin sertifikalı tohumluklarının sap kısmında neden olduğu miktar kaybı,
- Dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını risklerinin, salamuralık yaprak üretimi yapılan asmaların yapraklarında neden olduğu miktar kaybı,
teminat kapsamına alınabilmektedir.
İsteğe bağlı ek teminatlar tek başına alınamaz.
Ekonomik olarak verime yatmış meyve ağaçları ve asmaların kendileri ile fidanlarında, dolu, fırtına, hortum, yangın, deprem, heyelan, sel ve su baskını, taşıt çarpması ve kar ağırlığı risklerinin neden olduğu tam hasarlar ürünle birlikte veya üründen bağımsız olarak sigorta ettirilebilir.
Poliçeleşme Süreci
Çiftçi, sigorta işlemlerini gerçekleştirebilmesi için öncelikle o yıla ait arazi ve ürün bilgilerine dair ÇKS (Çiftçi Kayıt Sistemi) kayıtlarını güncellemiş olması gerekmektedir. ÇKS kayıtlarını güncellemiş olan çiftçi ürününü sigortalatmak için Tarım Sigortaları Havuzuna (TARSİM’e) üye sigorta şirketine veya acentesine başvurur. Sigorta şirketi veya acente Tarım Sigortaları Havuzunun (TARSİM’ in) sistemine girerek çiftçi bilgilerinin sorgulanmasını yapar. Devlet Destekli Bitkisel Ürün Sigortası Genel Şartlar ile Tarife ve Talimatlar doğrultusunda acente sistemde poliçeyi oluşturur. Acente öncelikle Bilgilendirme Formunu iki nüsha olarak sistemden alır ve bir nüshasını sigortalıya imza karşılığı verir. Sonrasında poliçeyi iki nüsha düzenleyerek bir nüshasını sigorta ettiren/sigortalıya verir.
Primlerin Ödenmesi
Bitkisel Ürün Sigortasında, poliçede yazılı primin %50’si Devlet tarafından karşılanır. Meyve ürünlerinde, Dolu paket teminatına ek olarak don teminatı alınmış ise, sadece don teminatında primin 2/3’ü Devlet tarafından karşılanır. Müşterek sigorta seçenekli poliçelerde, devlet prim desteği tutarı standart müşterek sigorta için verilen tutar kadardır.
Sigortalı tarafından ödenecek olan primin % 25’i peşin alınır; kalan prim tutarı da en geç poliçe bitiş tarihinden itibaren 1 ay içinde tahsil edilir.
Ağaç/Fidan Sigortaları poliçelerinde ise sigortalı tarafından ödenecek olan primin %25’i peşin alınır, kalan prim tutarı da en fazla 5 taksitle tahsil edilir.
Hasar İhbar / Ekspertiz / Ödeme Süreci
Bitkisel Ürün Sigortasında, teminat kapsamında olan bir riskin gerçekleşmesi halinde; sigorta ettiren/sigortalı, sigorta şirketi ya da acentesi aracılığıyla, sistem üzerinden, rizikonun gerçekleştiği tarihten itibaren, don hasarlarında 10 günü, diğer hasarlarda 15 günü aşmamak üzere Tarım Sigortaları Havuzuna (TARSİM’e) hasar ihbarını yapar.
Hasar tespitleri Tarım Sigortaları Havuzu (TARSİM) tarafından görevlendirilen eksperler tarafından yapılır. Hasar dosyasının tamamlanmasından sonra, kesinleşmiş tazminat miktarları, en geç 30 gün içinde yine Tarım Sigortaları Havuzu (TARSİM) tarafından sigortalıya, banka kanalıyla ödenir. Tazminat, hasat tarihinden önce ödenmez. Ancak, ürünün tamamen hasarlanması halinde tazminat sigortacılık ilkeleri dahilinde poliçe bitiş tarihinden önce ödenir.
Erken bir gelişme devresinde sigortalı ürünün hasara uğraması durumunda; Tarım Sigortaları Havuzu eksperi tarafından, aynı ürünün veya farklı bir ürünün yeniden ekim/dikimine karar verilmesi halinde, sigortalının, hasar tarihine kadar, mevcut ürüne yapmış olduğu ekim/dikim ve bakım masrafları karşılığı olarak, Bitkisel Ürün Sigortası Genel Şartlar ile Tarife ve Talimatlarında belirtildiği şekilde ödeme yapılır.
Kaynak: TARSİM