Emeklilik şirketleri katılımcıların karar sürecini olumsuz etkileyecek “ek fayda” kampanyaları düzenleyemeyecek. Promosyonel kampanyaların katılımcıların şirketler arası aktarımlarını etkilememesi amaçlanıyor.
ALP SÜER / SİGORTAMEDIA
Türkiye’de Bireysel Emeklilik Sistemi’nde (BES) katılımcı sayısı 6 milyonu aşarken, emeklilik şirketleri, katılımcı sayılarını artırmak ve mevcut katılımcıların şirkete aidiyetlerini sağlamak için müşterilerine çeşitli ek faydalar sağlıyor. Kuşkusuz bunların bir kısmı, katılımcıların sisteme ilgisini artırmak için tasarlansa da bazı promosyon amaçlı ek faydaların sistemde haksız rekabete yol açtığı kaydediliyor. Hazine Müsteşarlığı da yayımladığı bir genelge ile emeklilik şirketlerinin, katılımcı için karar sürecini bozucu etki yapacak şekilde “ek fayda” kampanyaları düzenleyemeyeceğine dikkat çekti. Hazine’nin yayımladığı genelge, aslında 2010 yılında yayımladığı genelgeye benzer nitelikte. Sektör temsilcileri, promosyon amaçlı kampanyaların haksız rekabete yol açmasının önüne geçmek ve katılımcıların “aktarım hakkını” şirketlerin performanslarına bakarak kendi özgür iradeleriyle yapmalarının amaçlandığını söylüyor.
e-ek fayda sistemine kayıt şart
21 Aralık’ta yayımlanan “Emeklilik Planlarında Katılımcılara Sağlanan Ek Faydalara İlişkin Genelge” ile emeklilik şirketlerince doğrudan ya da banka, sigorta şirketi, kredi kartı kuruluşu ve diğer kuruluşlar aracılığıyla dolaylı olarak sağlanan ve ek fayda olarak kabul edilen uygulamalara ilişkin kayıt sistemi ve genel ilkeler belirlendi. Genelgeye göre, öncelikle katılımcılara bireysel emeklilik sözleşmesi çerçevesinde sağlanan her türlü ek fayda ile bunların uygulama esasları Emeklilik Gözetim Merkezi’nce (EGM) oluşturulan “eekfayda sisteminde” kayıt altına alınacak. Buna göre emeklilik şirketi uygulamak istediği ek faydayı katılımcı bilgilendirme metninin bir örneği ile e-ekfayda sistemine kaydedecek. Ayrıca, söz konusu uygulama şirketin talebi üzerine EGM tarafından iptal edilebilecek. Genelge ile 26.5.2010 tarihli ve 2010/7 sayılı “Emeklilik Planlarında Katılımcılara Sağlanan Ek Faydalara İlişkin Genelge” yürürlükten kaldırıldı.
BES’te ne gibi ek faydalar sunuluyor?
- Katkı payı, birikim tutarına bağlı ‘kesinti ‘ indirimi.
- Emeklilik hesabına bonus niteliğinde ek katkı.
- Kredi kartıyla ödemede katkı payının belli bir yüzdesi kadar bonus vermek.
- Ambulans, sağlık danışmanlığı gibi asistans paketleri sunmak.
- Sağlık kurumları, hobi kulüpleri vb. üye işyerleri aracılığıyla katılımcıya indirim imkanı.
- Katılımcıya mevzuat dahilinde ek fayda sağlanabilir
Bireysel Emeklilik Sistemi’nde pastanın büyümesi ve katılımcı sayısının artmasının önemli olduğunu belirten Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Mehmet Akif Eroğlu şunları söylüyor: “BES katılımcılarının da emeklilik şirketleri arasında aktarım yapmaları doğal. Ancak, şirketlerin ek fayda sağlayarak aktarımları, ana politika olarak belirlememeleri gerekiyor. Şirketler, müşterilere emeklilik planı ve yasal mevzuat dahilinde ek fayda sağlayabilir ve cazip emeklilik planları sunabilir.”
Aktarıma özel kampanya rekabeti olumsuz etkiler
Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdür Yardımcısı Tuna Uğun, emeklilik şirketlerinin aktarıma özel çeşitli promosyonel kampanyalar geliştirmesi halinde; sağlıklı ve düzeyli bir seviyede devam eden rekabet yapısının olumsuz etkilenmesi ve BES’e duyulan güvenin azalmasının kaçınılmaz olacağı görüşünde. Uğun, mevcut yapıdaki mevzuat düzenlemelerinin yanı sıra, ‘Emeklilik Planlarında Katılımcılara Sağlanan Ek Faydalara İlişkin Genelge’ ile gözetim ve denetim unsurlarının daha da tatminkar bir düzeye erişmesinin mümkün olacağını söylüyor.