Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Akif Eroğlu, BES’e otomatik geçişte asgari ücretlilerden 100 lira, daha yüksek maaşlılardan ise maaşın yüzde 3’ü oranında kesinti yapılabileceğini söyledi.
Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Akif Eroğlu, şu anda taslak halinde olan bireysel emekliliğe otomatik katılımda asgari ücretlilerden 100 lira, daha yüksek maaşlılarda ise maaşın yüzde 3 oranında kesinti (5 bin ise maaş 150, 10 bin ise 300 lira) yapılması üzerinde durulduğunu söyledi.
Taslağa ilişkin olarak “Şu anda taslak var. Kesin olan şeyler şunlar. Otomatik katılım olacak ancak kalma zorunlu olmayacak, bu belli. Sadece zaman dilimi tartışılıyor. Üç ay mı altı ay mı olsun diye. Altı ayı geçmeyeceği kesin, daha aşağı çekilsin mi diye tartışılıyor” dedi.
Eroğlu, yapılacak olan kesinti konusunda ise şöyle konuştu: “O da daha kesin değil. Asgari ücretliler için 100 lira olacak. 100 lirayı kesinlikle geçmeyecek. Ama daha yüksek ücretliler için kesinlikle net değil. Maaşa bağlı değişebilir. Maaşının yüzde 3’ü olabilir mi diye tartışılıyor. Dolayısıyla bunu başarılı bir şekilde uygulamaya alırsak, Bireysel Emeklilik Sistemi’yle (BES) tasarrufların büyümesi sağlanabilir. Dünyadaki başarılı örneklerde iş verenlerin tatlandırıcı katkısı ile bu büyümelerin sağlandığı görülüyor.”
Eroğlu, kendisine sorulan soruları şöyle cevapladı:
– İşveren katkısı olacak mı?
Dünyada işveren katkısının örnekleri var ama bizde şu anda işverenin üzerindeki yüklerden dolayı direkt olarak iş verenin bir katkısı mümkün görülmüyor, zorlanamaz. Üzerinde yükler var. İş verenin katkı yapması için ne tür altyapılar olabilir diye düşünülüyor. Vergi düzenlemeleri teşvik edici olabilir.
– Son dönemde BES’te çıkışlarda artış var mı?
Hacimsel ve yeni girişler olarak düşüş yok. Ama geçen yılın aynı dönemine göre düşüş var. Bunun önemli sebebi üç yıldan sonra devlet katkısını alıp çıkmak isteyenler oluyor. Üç yıl kalınca yüzde 15 devlet katkısını hak ediyor. Ama bu anlamda çok olumsuz bir gelişme, çıkış yok. Bazen bu çıkışlar portföy getirileriyle ilişkilendiriliyor. Ben bu görüşe katılmıyorum. Üç yıldan sonra çıkmayan, sistemde kalıyor, çıkmıyor. Üç yılın enteresan bir özelliği var.
– Çıkış nasıl önlenebilir?
Biz şimdi sektör olarak bu üç yıl sonrasındaki çıkış için başka bir teşvik olabilir mi diye tartışıyoruz. Çünkü insanların sistemden çıkmasını istemiyoruz. BES insanların uzun vadeli tasarruf yapmaları için düşünülmüş bir sistem.
Bugüne değin baktığımızda katılımcıların üçte biri üç yıl sonra sistemden çıkıyor. Bu yıl fon getirisi çok iyi gidiyor. Dolayısıyla fon getirisiyle bağlantılı görmüyorum. Bunun önlenmesi için kafa yoruyoruz. Üç yıl sonrası için Hazine ile konuşuyoruz.
‘Trafik sigortasında fiyat hemen düşmez’
– Trafik sigortasında tartışmalar sürüyor, son durum nedir?
Trafik sigortası zorunludur. 20 milyon araç var. 17 milyon poliçe var. Trafik sigortasından şirketler kar elde etmez. Dengede durmaya çalışır. Burada rekabet yoktur. Ancak zorunlu bir ürün olduğu için bundan başka ürün satışları için yararlanır. Vatandaş trafik sigortasını bilmiyor ve kasko ile karıştırıyor.
Trafik sigortası zorunludur ve 310 milyon liraya kadar koruma sağlıyor. Bu olay bazlı olursa, bir kaç araç olaya karışırsa bu rakam 1.5 milyon liraya kadar çıkıyor. Sektörün o tarihte kurguladığı fiyat makul bir fiyattı. Sektörün göremediği şu oldu. Trafik Kanunu yıllarca güncellenmedi. Mahkeme kararlarıyla gri alanlar arttı, bu da fiyat, prim, hasar dengesini bozdu.
– Düşüş olacak mı?
Yeni Trafik Kanunu ile tazminat hesaplarına standart geldi. Düşüş neden beklendiği kadar hızlı olmuyor? Şu an da trafik sigortalarında fiyatlarda ortalama yüzde 5 bir düşüş var ama gerçekten şu anda nereye kadar gider bilecek durumda değiliz. Çünkü yasa daha yeni mayısta çıktı. Uygulamaları ve mahkeme kararlarını görmemiz lazım. Durum netleştiğinde ben sektörde rekabet olacağını da düşünüyorum. Rekabet her zaman iyidir. Fiyatlar üzerinde düşüş yönünde etki yapacaktır. Trafik sigortasında çapraz satışlar dikkate alınıyor.
Milliyet/ Kadife Şahin