ING Türkiye tarafından IPSOS iş birliğiyle gerçekleştirilen Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması’nın (TTEA) 2022 yılı ikinci çeyrek sonuçlarına göre, tasarruf sahipliği oranı yüzde 19’a çıkarken Bireysel Emeklilik Sistemi (BES), tasarruf aracı tercihlerinde birinci sıraya yükseldi.
ING Türkiye’nin, kentsel yerleşim bölgelerinde yaşayan yetişkin bireylerin tasarruf eğilimlerini izlemek üzere 2011 yılından bu yana IPSOS iş birliğiyle gerçekleştirdiği Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması’nın (TTEA) 2022 yılı ikinci çeyrek sonuçları açıklandı.
Araştırmaya göre, 2021’in üçüncü çeyreğinden bu yana yükselişini sürdüren tasarruf sahipliği oranı yüzde 19’a çıkarken tasarruf sahibi olmayan ve yakın gelecekte tasarruf yapmayı planlayanların arasında ise önümüzdeki 3 ay içerisinde tasarruf edeceğini belirtenlerin oranı 4 puanlık artış ile yüzde 20’ye yükseldi.
BES tasarruf araçları arasında ilk sırada
Araştırma sonuçlarına göre, Bireysel Emeklilik Sistemi (BES) tasarruf araçları tercihlerinde 2022 ikinci çeyrekte 8 puanlık artışla yüzde 24’e ulaşarak ilk sırayı aldı. BES’i yüzde 22 ile yastık altı altın ve nakit, yüzde 13 ile sistem içi altın ve yüzde 11 ile TL Vadeli Hesap takip etti. Kripto para ise 2022 yılı ikinci çeyreğinde bir önceki döneme göre 4 puanlık düşüş ile yüzde 6 seviyesine geriledi.
Düzenli tasarruf yapanların oranı yüzde 67
Tasarruf sahipleri içinde düzenli tasarruf yapanların oranının 7 puan yükselerek yüzde 67’ye ulaştığı belirtilen araştırmada, tasarruf yapanların, tasarruf yapma gerekçeleri arasında “geleceğe yatırım” unsuru yüzde 54 ile ilk sırada yer alırken ikinci sırada yer alan “çocuklarım için” gerekçesi ise yüzde 27’ye yükseldi.
Toplumun yüzde 86’sı kripto parayı ismen biliyor
Katılımcılara, internet kullanımı, kripto para, NFT, Fintech ve Metaverse gibi teknolojilerin bilinirliğinin sorulduğu araştırmada evde ya da mobil telefonda internet kullananların oranı yüzde 92 olarak kaydedildi. Kripto para toplumun yüzde 86’sı tarafından ismen bilinirken, bu teknoloji hakkında kısmen ya da oldukça bilgili olanları oranı ise yüzde 34 oldu. Kripto para hariç diğer yeni teknolojilerin bilinirliğinin ise daha düşük olduğu aktarıldı. Araştırma sonuçlarına göre, NFT yüzde 29, Metaverse yüzde 37, Fintech ise yüzde 35 oranında ismen bilinirken bu teknolojileri çok iyi ve kısmen bildiğini söyleyenlerin oranı yüzde 15’in altında gerçekleşti.
Metaverse en çok yatırım yapmak için kullanılıyor
Araştırmaya göre, Metaverse konusunda çok iyi ve kısmen bilgili olanların yarısı Metaverse’ü kullanma eğilimi taşımıyor. Bu teknolojiyi bugüne kadar en az bir defa kullanmış ve kullanmaya da devam edecek olan bireylerin oranı yüzde 11 olurken bu grubun yüzde 5’i daha önce kullandığını, ama kullanmaya devam etmeyeceğini belirtiyor. Yüzde 32’lik bir kesim ise henüz kullanmamış ama gelecekte kullanma niyetinde. Metaverse’ün kullanım nedenleri arasında ise en çok öne çıkan başlık ise “yatırım yapmak”. Metaverse kullanan ya da kullanma niyetinde olan her iki kişiden biri Metaverse üzerinden yatırım yapma niyeti taşırken, ardından yüzde 23 ile alışveriş, yüzde 22 ile sosyalleşmek ve yüzde 19 ile oyun geliyor. NFT konusunda bilgisi olan bireylerin ise yüzde 7’si bugüne kadar NFT yatırımı yapmış durumda. NFT konusunda bilgisi olanların yüzde 10’u ise şu anda sahip olmasa da NFT yatırımı yapma niyetinde olduğunu belirtti.
Tasarruf alışkanlığını arttıran ürünler geliştirmeyi sürdüreceğiz
Araştırma sonuçlarıyla ilgili değerlendirme yapan ING Türkiye Bireysel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Ozan Kırmızı, tasarruf sahipliğindeki artış ve düzenli tasarruf yapanların oranındaki yükselişin tasarrufa yönelimi gösterdiğini söyleyerek “ING olarak biz de tasarruf alışkanlığının artması için hem tasarrufu destekleyici ürün ve hizmetler geliştiriyoruz, hem de bu ürünleri dijital kanallar üzerinden zahmetsiz bir şekilde müşterilerimize sunarak onların ürünlere erişimlerini kolaylaştırıyoruz. Aynı zamanda tasarruf odaklı farklı ürünlerimizi, vade derdi olmadan günlük birikim yapma imkânı sağlayan Turuncu Hesap ile bir arada sunarak müşterilerimizin Turuncu Hesap’ta daha yüksek faiz kazanmalarına imkân sağlıyoruz. Örneğin, belirlenen yatırım fonlarından alan müşterilerimiz e-Turuncu Hesap’ta Ekstralı Hoş Geldin Faizi kazanabiliyor ve aynı zamanda piyasadaki diğer alternatiflerin getirilerinden yararlanabiliyor ya da son dönemde müşterilerin tercihlerinde önemli bir yere sahip olan Kur Korumalı Mevduat Hesabı’nı ve Turuncu Hesabı birlikte kullanan müşterilerimiz, Turuncu Hesap’larındaki birikimlerini daha yüksek faizle değerlendirebiliyor. Müşterilerimizin tercihlerine ve taleplerine göre alternatifler sunmayı önceliklendirmeye ve farklı tasarruf araçları kullanan, piyasa beklentisi olan müşterilerimize Turuncu Hesap’ta yüksek faiz kazanma imkânı sağlamaya devam edeceğiz“ dedi.
BES’in ilk sırada olması dikkat çekici
Kırmızı, aştırmadaki bir diğer dikkat çekici bulgunun BES’in bu çeyrekte ilk sıraya yerleşmesi olduğunu belirterek “ING olarak biz de Emekliliğim Güvende ürünümüzle müşterilerimize BES’e katılma imkânı sunuyor, aynı zamanda Emekliliğim Güvende BES Çocuk Planı ürünümüz ile de çocukları için bugünden birikim yapmak isteyen müşterilerimize için önemli bir tasarruf aracı sunuyoruz. Esnek ve dijital bankacılık anlayışımız ile tasarrufu destekleyici ürün ve hizmetler geliştirmeyi sürdüreceğiz.” diye konuştu.