Son 10 yıl içerisinde prim üretiminde acentelerin payının yüzde 65’lerden yüzde 61’lere gerilediğini, bankaların payının ise yüzde 15’den yüzde 21’e yükseldiğine dikkat çeken TÜSAF Başkanı Murat Büyükçelebi, bu değişimin, haksız rekabetin bir sonucu olduğunu söyledi.
Sigorta prim üretiminde aslan payını uzun yıllardır ellerinde tutan acentelerin, geniş şube ağı ile ülke genelinde hizmet veren bankaların haksız rekabetinden şikâyetçi olduğuna dikkat çekildi. Cumhuriyet’te Ayfer Aslan imzalı haberde, Türkiye’de 16 bin sigorta acentesinin bulunduğunu ve 60 bin kişiye istihdam sağladığını belirten Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu (TÜSAF) Başkanı Murat Büyükçelebi, son 10 yıl içerisinde prim üretiminde acentelerin payının yüzde 65’lerden yüzde 61’lere gerilediğini, bankaların payının ise yüzde 15’den yüzde 21’e yükseldiğine dikkat çekti. Bu değişimi ‘haksız rekabetin bir sonucu’ olarak nitelendiren TÜSAF Başkanı Murat Büyükçelebi, “Banka kanalıyla yapılan satışların yüzde 60’ı acenteye ait olan işin zorlamayla alınmasıdır” iddiasında bulundu.
Mağdur vatandaş hakkını aramıyor
Sigortalı işlemlerinin büyük bir bölümünün, kredi kartı, EFT ve havale yoluyla yapıldığını belirten Büyükçelebi, şunları söylüyor: “Banka yönetimleri ellerindeki bu datayı kullanmak için çalışanlarına zorunlu hedefler veriyor. Kredi taleplerinde kanunsuz zorlamalarla vatandaşımıza eksik bilgi ve teminata sahip ürünler veriyorlar, bu yöntem çok fazla mağdur ortaya çıkarıyor. Mağdurlar sigorta yapıldığını bilmediği için hakkını arayamıyor. Birçok vefat eden, sakat kalan vatandaşımız sigorta yapıldığından haberdar değil. Hakkını aramıyor, birçoğu da yanlış bilgilendirmelerin kurbanı.”
Büyükçelebi, son günlerin tartışma konusu trafik sigortasında Sigorta Bilgi Merkezi internet sitesinden sorgulama döneminin sektörün geleceğini nasıl etkileyeceğine ilişkin ise şunları söyledi: “Dijital satış yapmaya çalışacak sigorta şirketleri ortaya çıkacak. Ancak aracı olmadan daha düşük sigorta primi alma gerekçesinin ne kadar büyük bir kandırmaca olduğunu hep birlikte göreceğiz. Dijital satış yapan karşılaştırmalı platformların payı yüzde 1’in altında. Bu sistem, Türkiye’de zaten var. Ancak, tüm vatandaşa ulaşması sadece acenteyle mümkün. Özellikle Avrupa uygulamalarına bakın, bu kadar gelişmişliğe rağmen hâlâ çoğunluk acente ihtiyacı duyuyor.”
Acentelerde birleşmeler artar
Dijital kanallardan ürün satışının acente sayısına etkisine de değinen TÜSAF Başkanı Büyükçelebi, acente sayısında herhangi bir azalma öngörmemek ile birlikte sözlerini şöyle sürdürdü: “Ancak sektörün birleşme yoluyla daha güçlü yapılara doğru gideceğini görüyoruz. Acente sayısı bu anlamda düşebilir.”
Sompo Japan dijital satış dönemini acentelerle birlikte yaşayacak
Sompo Japan Sigorta Acenteler Satış Yönetimi ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Murat Dişçi, şunları söylüyor: “Biz Sompo Japan Sigorta olarak acente şirketiyiz ve acentelerin içinde olmadığı formüller içinde yer almayız. Eğer dijital satış dönemi diye bir dönem gelecek ise biz de bu süreci acentelerimiz ile birlikte yaşayacağız. Daha iyi fiyat verebilen, daha hızlı hizmet sunabilen, daha teknolojik çalışan bir acente yapısıyla acente sigortacılığının en iyi örneklerinden biri olmaya devam edeceğimize inanıyoruz. Acentelerin şirket ve müşterileriyle ilişkilerinde hız, basitlik ve sonuç odaklılık içinde çalışmaları gerekiyor. Çağımızın iş yapma şekli bunu zorunlu kılıyor.”
CUMHURİYET GAZETE / AYFER ARSLAN
Bankalar zorlama ile dayatma ile ve bilgisizce müşterilerine poliçe satıyorlar, güzelde kampanyalar var poliçenin %10 u %15 tutarınca kredi kartına bonus yükleme başka tabirle komisyon iadesi, kredi kartında limit yetersiz ise jet hızı ile limit yükseltilmesi, biz acenteleri saf yerine konup bizden teklif talep edilip rakip teklif olarak bölgelerine gönderilmeye çalışılması. v.s. v.s. hata bizde biz acenteler de bankalar altın satacağı zaman bütün kuyumcular ayaklanmıştı bence biz sigortacılar olarak yatırımlarımızı biz acenteleri sıkıştıran bankalardan kaydırmalıyız. Komisyon ödemelerimiz için bile bu bankaları kullanmamalıyız. Şahsi fikrim olarak müşteriyi hiç sıkıştırmayan acentenin önünü açan yüksek fiyatlandırmalar da acenteye müşteri yönlendiren, bünyesinde ki sigorta şirketinin yaygın ağı olan bir banka tercih edilebilir.