23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

TÜSAF: Asli işi sigortacılık olmayanın sigorta satması kabul edilemez

Sigorta ürünlerinin satışıyla ilgili 9 Mayıs’ta yayımlanan Yönetmelikle ilgili görüşlerini bildiren TÜSAF Yönetim Kurulu, “Asli işi sigortacılık olmayan kişi ve kurumların sigortacılık faaliyetine aracılık yapmalarına imkân verilmesi kabul edilemez” dedi.


Türkiye’de sigorta ürünlerinin satılacağı mecralarla ilgili olarak 9 Mayıs tarihli, 31122 Sayılı Resmi Gazete’de önemli bir Yönetmelik yayımlandı. “Sigortacılık Kapsamında Değerlendirilecek Faaliyetlere, Tüketici Lehine Yapılan Sigorta Sözleşmeleri ile Mesafeli Akdedilen Sigorta Sözleşmelerine İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik” ile sigorta ürünlerini elektrik, su, tapuyla ilgili bazı kurumlar da satılabilecek. Bu işletmelerin satışından masraflar düşüldükten sonra kalanı çevredeki levhaya kayıtlı acentelere dağıtılacak.Kiosk’lardan da sigorta satışına izin veren söz konusu düzenleme, sektörde son günlerde de büyük tartışma yarattı. Bugün, Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu’nu da (TÜSAF), söz konusu yönetmeliği değerlendiren bir yazı yayımladı. TÜSAF Yönetim Kurulu imzalı değerlendirme yazısında, asli işi sigortacılık olmayan kişi ve kurumların sigortacılık faaliyetine aracılık yapmalarına imkân verilmesinin kabul edilemeyeceği ve adı ne olursa olsun karşılığında ücret almalarının sağlanamayacağı kaydedildi.

Kazanımlar ortadan kalktı

Sigorta acentelerinin kazanımlarının, ‘5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’na rağmen ortadan kaldırıldığı vurgulanan yazıda, ilgili Yönetmelik maddelerinin de acilen değiştirilmesi gerektiği kaydedildi. TÜSAF Yönetim Kurulu imzalı yazıda şu değerlendirmeler yer aldı:

Değerli Meslektaşlarımız,

Tek Fiyatla ilgili gündemi tartışırken, 9 Mayıs 2020 tarihinde yayınlanan “SİGORTACILIK KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLECEK FAALİYETLERE, TÜKETİCİ LEHİNE YAPILAN SİGORTA SÖZLEŞMELERİ İLE MESAFELİ AKDEDİLEN SİGORTA SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK”, hemen arkasından aynı gün sabah 07:42 de maillerimize SAİK’ten bilgilendirme yazısı geldi. Bu yazıda, bu Yönetmelik için girişimde bulundukları, yayınlanan Yönetmelikten duydukları mutluluğu ve emeği geçen bürokratlara teşekkürü belirten, ayrıca çalışmalara devam edeceklerini vurgulayan içerikteki yazıyı ve arkasından Yönetmeliği okuyunca ilk söylediğimiz “bizim için çalışmayın” oldu.

Bu doğrultuda Yönetmeliği incelediğimizde;

Sigorta acentelerinin kazanımlarının 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’na rağmen ortadan kaldırıldığı, eksiklikleri giderilecek ve kazanımlar artacak beklentisindeyken, aksine daha kötüye hızla gittiğini görmekteyiz.

Yönetmelik değişikliğini incelediğimizde;

5684 Sayılı Sigortacılık Kanunu sigorta satışı yapmaya aracılık edecek kişi ve kurumları net bir şekilde belirtmiştir.

1. Bu doğrultuda Yönetmeliğin 4. maddesinde, yönetmeliğin 9. maddesindeki değişikliklerde belirtilen asli işi sigortacılık olmayan kişi ve kurumların sigortacılık faaliyetine aracılık yapmalarına imkân verilmesi KABUL EDİLEMEZ. Adı ne olursa olsun karşılığında ücret almaları SAĞLANAMAZ.

2. Yönetmeliğin 5. maddesinde, Yönetmeliğin 10. maddesinin 1. fıkrasında asli işi Sigortacılık olmayan işletmelerin Sigorta Hizmeti sunmaları KESİNLİKLE KABUL EDİLEMEZ.

  • Belirtilen kurumlar; teknoloji şirketleri, garanti sigortaları, (SAİK bunu kaldırdığını yayınlamıştı !!!!!)
  • Seyahat sigortasını açıklayan içerikle seyahat acenteleri,
  • Diğer fıkralarda belirtilen içerikle, hemen hemen birçok meslek grubu ve işletmenin aracılık edebilmesi; GSM şirketleri, emlak ve gümrük komisyoncuları, sağlık kuruluşları, eczacılar, mali müşavirler vb. uygun hale gelmiştir.

3. 9. madde ve yönetmeliğin 10. maddesine ek olarak asli işi sigortacılık olmayanların Kiosk, web sayfası, mobil uygulamalar gibi elektronik işlem cihazları ile sigorta satışı yapabilecekleri mümkün hale gelmiş SİGORTA SATIŞINA ARACILIK ETMELERİ KANUNEN MÜMKÜN OLMAYAN YAPILARIN HER TÜRLÜ YÖNTEMLE SATIŞ YAPMALARI KABUL EDİLEMEZ.

Bu maddeyle mantar gibi her yerde kiosk, birçok işletmenin kendi web sayfaları dahil, hepsiburada.com, n11.com, gittigidiyor.com gibi dijital satış platformlarına sigorta şirketleri ünvanlarını belirtmek suretiyle bağlantı verebilecek beraberinde satışa aracılık ederek komisyon yerine ‘’hizmet bedeli’’ alacaklar sonucu ortaya çıkıyor.

4. 10. maddenin 3. fıkrasında muayene istasyonlarında SAİK’in kiosk ile satış yapabileceği belirtilmekle birlikte muayene randevuları web sitesinden alınırken ‘sigortanız bulunmuyor’ ibaresiyle sigortaladım.com’a yönlendiriyor. Bunun kalkacağı ile ilgili bir ibare bulunmuyor.

Sigortasını yenilemeyenler, randevu alırken de yenilemeyip istasyona giderlerse ki sayının çok az olduğunu biliniyor, Kiosk’tan poliçe alacaklar bu bize çok mantıklı gelmiyor, kioskla yapılacak satışların nasıl paylaştırılacağı ayrıntısı bulunmuyor, bununla ilgili başka çözümler olabilir. (önceki acente partajından yenilenmesi vb)

5. DASK Kurumunun, hangi şartlarda acentelere nasıl paylaştırılacağı, performansı neye göre belirleyecekleri açık değil. Burada da önceki acente partajından yenilenmesi çözüm olabilir.

6. Diğer zorunlu sigortalarda Kiosk satışı SAİK’e verilmiş bu maddede ve diğer maddelerde masraf kesintileri, satışların hangi şartlarda yapılacağı oluşan kaynağın nasıl paylaştırılacağı masrafların şeffaf bir şekilde açıklanması gibi birçok soruyu içinde barındırıyor.

7. Tarım sigortalarında Kiosk, Tarsim’e verilmiş, bankalardan bıkmış olan acenteler Tarsim’in uygulamalarında nasıl yer alabilecek?

8. Madde 9’da 3D Secure uygulamasına geçişin yüzlerce meslektaşımız dolandırıldıktan ve mağdur olmasından sonra gerçekleşmesi geç olmakla birlikte olumlu buluyoruz.

SONUÇ: İlgili Yönetmelikte değişiklik yapılmasına yönelik Yönetmelik maddelerinin acilen değiştirilmesi 5684. Sigortacılık Kanununa uygun hale gelmesi birçok Prodüktör mantığıyla sigortacılıkla alakası olmayan işletmelere verilmiş olan yasal olmayan bu hakkın iptaline, Hazine nezdinde girişimde bulunulmasına, sonuç alınamaması halinde hukuksal yollara acilen başvurulmasına bu yapılacak işlemlerle ilgili olarak TÜSAF olarak her türlü desteği vereceğimizi bildirmek isteriz.

SAİK’in diğer uğraştıkları tehlikeli işlerden acilen elini çekmesini asli işi olan acente gelirlerini arttırmaya kafa yormalarını bekliyoruz.

1. Acenteler tarafından kabul görmeyen devir zeyili yerine iptal iade komisyonlarında işlem ücreti (hizmet bedeli de olabiliyormuş!!!!) komisyonun tamamı olmuyorsa en az yüzde 50 sinin tüm branşlarda acente hesaplarına aktarılmasını sağlayacak değişikliğe yoğunlaşılması,

2. KOMİSYON ARTIŞ TALEBİ tek fiyatın geçmesi halinde ufak bir oran artışın olacağı biliniyor primlerin düşmesiyle bu oranının hiçbir anlamı olmayacağı, eski komisyon oranına getirilmesi konusunda çalışılması,

3. Tek fiyat da çekincelerimizin tamamının çözülmesi, tartışılması gereken Alternatif olarak da Serbest tarife içinde TÜM ACENTELERİN TÜM ŞİRKETLERDEN TRAFİK SİGORTASI HATTA DİĞER ZORUNLU SİGORTALARI yapabilecek hale getirilmesi (bunun gerçekleşebileceği bu yönetmelik değişikliğinde muayene istasyonlarında SAİK’in kiosk için sigorta şirketlerinin vereceği altyapı hizmetinin olabileceğiyle kanıtlanmış oldu.) SBM ekranı sadece acentelere açık olarak poliçeleşme yapılabilir. Belirlenecek olan asgari komisyonda eski haline gelebilir. Tüm sorunlar ortadan kalkar.

Saygılarımızla,

TÜSAF Yönetim Kurulu

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER