CAN KANTAR / SİGORTAMEDYA
Geçtiğimiz sene yaz aylarında yaşanan ikame araç ve çekici krizi hem sigorta sektörünü hem de asistans sektörünü ciddi şekilde etkilemişti. Ben o dönem bir yazı yazmıştım. “Sigorta şirketi, asistans şirketi ve hizmet verenler tümü bir zincir. Bu gelişmelerin soruna dönüşmesinde hepsinin ayrı ayrı sorumluluğu vardır” demiştim. ‘Bundan ise başta sigortalılarla iletişimde bulunan acenteler ve sektörün itibarı zarar görmüştür’ diye de eklemiştim.
Bunlara ekonomik konjonktürdeki gelişmeler ve özellikle enflasyon ortamı eklenince taahhütlü işler sıkıntıya girdi. En temel olarak akaryakıttaki bu artış, hizmetin sürdürülebilmesi açısından zor değil mi? Hizmet verenler, hizmetin taahhüt döneminde ne kadar artış yaşanabileceğini öngörmesi mümkün mü? Çok mümkün görünmüyor. Asistans şirketleri için bu böyleyken, sigorta şirketleri için de aynısı değil mi? Şirketler kasko satıyor ama sene içerisindeki maliyetleri öngörürken zorlanıyor. Rent a car firması için de çekici için de aynı riskler yok mu?
Özetle ekonomik çalkantılar reel piyasaları zorluyor. Asistans sektöründe de ‘rüzgar tersine döndü’ denilebilir. Geçtiğimiz senelerde sektördeki rekabet ve iş kapma telaşıyla üçte bir fiyatına iş alan şirketler ne yazık ki zor durumdalar. 2022 yılı itibarı ile fiyat rekabeti yaratan sigorta şirketleri hizmet alacak asistans şirketlerinin kapısını çalar oldu. Bazı asistans şirketleri, bazı sigorta şirketlerine teklif vermemeye başladılar.
Ekonomide ve sektörde yaşanan bu karmaşa ilk kurbanını verdi. Mapfre Asistancia Türkiye’deki faaliyetlerini sonlandırma kararı aldı. Sektörün en önemli oyuncusu Tur Assist tüm taahhütlerini yerine getirdikten sonra faaliyetine son vereceğini açıkladı. Bir başka şirkette yönetim değişti, geri kalan şirketler her ne kadar 3’er aylık periyodlarla yenileme şartı ile sözleşme yapsalar da onlarda da tedirgin bekleyiş sürüyor.
Özeti ise, kaskoda trafikte işler kötü gittiğinden şirketler hizmet sözlerini devam ettirmek için asistans firmaları kıyasıya pazarlık etti, onlar da tedarikçileri ile aynı pazarlığı yapamayınca sıkıntıya düştüler. Düşmediğini düşünenler de sanırım yaz aylarında aynı sıkıntıları yaşayacaklar gibi. Bu arada bazı sigorta şirketlerinin kendi çağrı merkezlerini kurarak asistans hizmetlerini kendi bünyelerinde çözme çabalarını ise saygı ile karşılasam da sürecin zor yönetilemeyeceğini kestirmek o kadar zor değil.
Aynı zorluk trafiği olmadan kasko kesen sigorta şirketleri açısından da geçerli. Bu çok sürdürülebilir değil elbet. Sektörü zor günler bekliyor bunda herkes hem fikir. Bu arada ikame araç konusunda ilk adımı cesaret ile atan Ankara Sigorta ve Genel Müdürü Vefa Murteza‘yı bir kez daha kutlamak isterim.
Öngörülemesizlik yani geleceği üç aşağı beş yukarı hesaplayamama sektörü zor durumda bırakmaktadır. Ancak bu sıkıntı bir tek sigorta sektöründe değil tüm sektörlerde büyük bir sıkıntıya ebep vermektedir. Girdi maliyetlerinin yüksekliğinden dolayı bir çok esnaf dükkan kapatacak iflaslar artacak konkordatolar ilan edilecek durum çok vahim.