2 Kasım 2024, Cumartesi
spot_img

Artık sigortasız tatil olmayacak

TÜRSAB, Turizm Bakanlığı ile ortak bir çalışma yaptı ve mevcut Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Yasası’nı değiştirecek tasarı hazırladı.

SİGORTAMEDYA

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB), Turizm Bakanlığı ile ortak bir çalışma yaptı ve mevcut Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Yasası’nı değiştirecek tasarı hazırladı. Şemsiye dergisinde yer alan haber ”Artık tatiliniz zehir olmayacak başlığıyla verilmiş.

Gitmediğiniz, görmediğiniz yerleri keşfetmek için önünü arkasını pek araştırmadan X seyahat acentesinden paket tur programı satın aldınız veya çok beklediğiniz tatil için rezervasyon yaptırdınız. Ücretini de peşin veya kredi kartı üzerinden taksitlendirdiniz. Ancak gelin görün ki tur günü yaklaştığında cep telefonunuza “Turunuz- rezervasyonunuz iptal edilmiştir” diye bir SMS düşmüş… Daha da kötüsü, bavulunuzu hazırlayıp tur günü taksiyle havaalanına yahut otogara gittiğinizde tur firmasının rehberi yok. Seyahat acentesinin yetkililerini ara ki bulasınız.

Bu kötü durumun son örneği geçen ay İzmir’de yaşanmıştı. Gazetelerin, “450 kişiye tatil şoku” başlığıyla verdiği olayda, bir seyahat firmasından tatil satın alan 450 kişi ortalıkta kalmıştı. Yaşanan sıkıntıların ortadan kaldırılması için Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB), Turizm Bakanlığı ile ortak bir çalışma yaptı ve mevcut Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Yasası’nı değiştirecek tasarı hazırladı. Şemsiye Dergisi olarak, konuyu en yetkili ağızdan öğrenmek istedik ve TÜRSAB Yönetim Kurulu Hukuk Başdanışmanı İlker Ünsever’in bilgisine başvurduk.

Teminatlar yetersiz kaldı

Turizm Bakanlığı ile birlikte yeni yasa çalışmalarının taslağını hazırlayan ekiple birlikte TÜRSAB adına çalışmış olan İlker Ünsever, tasarının içerdiği sigortalarla ilgili “Seyahat acentelerinin faaliyetleri ile ortaya çıkabilecek zararları karşılamak üzere mevcut 1618 Sayılı Kanun’da bir teminat, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na verilmektedir. Bugüne kadar bu teminat nakit ya da banka teminat mektubu olarak Bakanlığa veriliyordu. Bu uygulamanın, ortaya çıkan zararların tazmininde etkili bir yöntem olmadığı bilinmektedir” açıklamasını yaptı.

Yeni yasada yer alacak

Ünsever, “Bu nedenle teminatın yerine her seyahat acentesinin mesleki faaliyetlerinden doğacak zararlara karşılık olmak üzere mesleki sorumluluk sigortası yaptırması düşünülüp, tasarıda bu yönde düzenlemelere yer verilmiştir. Mesleki sorumluluk sigortasının teminat altına alacağı temel unsur tüketici nezdinde doğacak olan zararlar olup, ticari borç ve zararları ise kapsamamaktadır” dedi. Mesleki sorumluluk sigortası teminatının ve özel şartların yeni yasada yer alacağını belirten Ünsever, “Her seyahat acentesinin yaptırmak ve sürekli olarak sahip olmak zorunda olduğu mesleki sorumluluk teminat miktarı, kanunda seyahat acentelerinin üye kayıt aidatlarıyla orantılı olarak belirlenmekte ve Bakanlığa belirlenen miktarı artırma yetkisi verilmektedir” diye konuştu.

Turları da kapsıyor

Yeni yasanın tur operatörlüğü yapan seyahat acentelerini de kapsayacağına vurgu yapan Ünsever, şunları söyledi: “Her seyahat acentesinin yaptırmak zorunda olduğu mesleki sorumluluk sigortasının yanı sıra; tur operatörlüğü yapacak seyahat acentelerinin ayrıca yaptırmak zorunda olduğu bir başka sigorta da tur operatörü mesleki sorumluluk sigortasıdır. Bu sigorta, tur operatörlüğü yapan seyahat acentelerinin cirolarına belirlenen teminatı içerecek olup, yine tüketicilerin olası zararlarını karşılamak üzere düzenlenmiştir. Bu sigortalar genel şartlar olarak mesleki sorumluluk sigortası şartlarına tabi olup, kanunun yürürlüğe girmesiyle birlikte konuya ilişkin yönetmelik çalışmalarında özel şartları da oluşturulacaktır.”

Tüketicinin haklarını koruyor

Yeni Seyahat Acenteleri Yasasının tüketicilere önemli avantajlar sağlayacağına da vurgu yapan Ünsever, “Tüketicilerin seyahat acentelerinden satın aldığı ürünlerle ilgili adem-i ifa, ayıp ya da eksiklik iddiaları değerlendirilecek, sonrasında ortaya çıkacak olan tazminat sigorta poliçesinden karşılanacaktır. Bu nedenle tüketicilerin, seyahat acentesi olmayan kişi ve kuruluşlardan ürün satın almalarının önüne geçileceği düşünülmektedir” dedi.

Kütahya Çizelgesi önemli faktör

Tüketicilerin şikayetleri değerlendirilirken esas alınan kriterler hakkında da bilgi veren Ünsever, “Birliğimiz tarafından hazırlanmış, 1998 yılından beri yürürlükte olan TÜRSAB tüketici taleplerini değerlendirme çizelgesi, kamuoyunda ‘Kütahya Çizelgesi’ olarak bilinmektedir. Tüketici taleplerinin değerlendirilmesinde esas alınacak olan ilkeleri ve tazminat miktarlarını belirlemede kullanılacaktır. Bu nedenle yargı kararına gerek duymadan, tüketiciye adil bir tazminat belirleme imkânı ortaya çıkacaktır” dedi.

Yeni yasanın sigorta şirketlerine önemli bir avantaj sağladığını belirten Ünsever, “Rücu sistemi bu yapıda da diğer sigorta poliçelerinde olduğu gibi işleyecektir. Ancak buradaki önemli fark; poliçesi gereği tazminata konu faaliyet gösteren seyahat acentesi, rücu gerçekleşmeden yeniden faaliyete devam edemeyecektir. Bu da sigorta şirketleri için önemli güvence ve prim miktarını etkileyecek unsur olarak düşünülmektedir” diye konuştu.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER