Siber saldırıların son yıllarda çok arttığına dikkat çeken Türkiye Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Remzi Duman “Siber saldırılar son yıllarda 3-4 kat arttı. Hackerlar kendini çok hızlı geliştiriyor. 3-5 yıl sonra kaskoda da siberi konuşuyor olacağız, çünkü araçlar otonomlaştı. Bugün uçağı hackleyebilen hackerlar var. Bu araçlar için de bir tehdit. Kasko ürünü ileride kaçınılmaz olarak siber ürünlerle iç içe geçecek” dedi.
SİGORTAMEDYA
Otomotiv sektöründe tam bir teknolojik devrim yaşanıyor. Elektrikli araçlar, otonom araçlar, 5G teknolojisi ile donatılan akıllı araçlar artık hayatımızın bir parçası. Bu teknolojik devrimin olumlu yanları kadar olumsuz tarafı da var. Teknolojik gelişmelerin araç kullanıcılarına sunduğu yeniliklerin yanı sıra riskleri de beraberinde getiriyor. Hackerlar, yeni nesil otomobiller için de büyük bir tehdit olarak karşımıza çıkmaya başladı. Bu durum sigorta sektörünü de harekete geçirdi. Sigorta şirketleri de değişen ve gelişen teknoloji ile bu durumdan kaynaklanan risk, tehdit ve sorunlara çözüm olabilmek için ürünler geliştiriyor.
Sigorta Ekranı’nda Damla Özafşar’a konuk olan Türkiye Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Remzi Duman, “Siber saldırılar son yıllarda 3-4 kat arttı. Hackerlar kendini çok hızlı geliştiriyor. 3-5 yıl sonra kaskoda da siberi konuşuyor olacağız, çünkü araçlar otonomlaştı. Bugün uçağı hackleyebilen hackerlar var. Bu araçlar için de bir tehdit. Kasko ürünü ileride kaçınılmaz olarak siber ürünlerle iç içe geçecek” dedi. Duman, otomotiv sektörünün yanı sıra siber sigortaların her alanda öne çıkacağına da vurgu yaptı.
Siber sigortalar çok geniş bir alan
Duman, siber sigortaların çok geniş bir alan olduğunu belirterek “Bireysel, KOBİ, Ticari ve Kurumsal diye üç başlığa ayırıyoruz. Bireyselde bir ürünümüz var. Sadece sibere değil aynı zamanda herhangi bir şekilde şifrenin ele geçirilmesi ve cüzdan çalınması, ATM’den para çekilirken olabilecek hırsızlıklar gibi siber dışı durumlar için de teminat veriyor. Zaten herhangi bir şekilde siberle bilgilerinizin ele geçirilmesi durumunda belli limitler dâhilinde ödemeleri yapıyor ama aslında tazminatlar daha önemli. Genelde böyle durumlarda insanlar birine danışma ihtiyacı hissediyorlar. Bizim bu konuda 7/24 hizmet veren bir destek hattımız var. Ürünü satın alındığında izlenmesi gereken bütün adımlara destek veriliyor. Bir de bu ürünle müşteriye bir aktivasyon kodu veriliyor. Sigortalı kayıt olduğunda Dark Web diye tabir edilen karanlık web dünyasındaki bütün taraması yapılıyor. Herhangi bir bilgiye ulaşılırsa da müşteriye bilgi veriliyor. Bu, poliçe süresi boyunca verilen ücretsiz bir hizmet. Yani tazmin edici kısmının yanında bir de koruyucu bir kısmı var. Ayrıca ürünü satın alanlar beş kullanıcı için Bit Finder (Bitdefender) antivirüs programı indirme hakkı elde ediyorlar” açıklamasını yaptı.
KOBİ ticaret segmentine de siber ürün sunacağız
Siber sigortanın bireysel olarak tüketiciye hitap edecek şekilde dizayn edildiğini dile getiren Duman, şöyle devam etti: “Satış adedi 10 bini geçti. Ciddi talep gördü. Anlattıkça bu talebin çok daha fazla olacağını tahmin ediyoruz. Önümüzdeki aylarda aynı ürünü KOBİ ticaret segmentine de sunacağız. Benzer özellikleri olacak ama KOBİ ticarete ek başka konular da içerecek. Siber saldırılar nedeniyle hayatımıza kâr kaybı denilen bir kavram gelecek. Olası bir saldırıda kurumların itibar kaybını önlemek için PR maliyetleri artacak. Üçüncü şahıslara karşı sorumlulukla ilgili tazminatlar olacak. Özellikle kâr kaybı dediğimiz olay çok büyük bir olgu. Bir hava yolu şirketinin bir saat uçuşlarının durması milyonlarca lira tazminat anlamına geliyor. Bunu da daha geniş segmente yaymış olacağız. Kurumsal kısmını ise terzi usulü dediğimiz yine yurt dışından iş bazında teminat sağlama yöntemiyle sağlayacağız. Bu ticari kurumsalda da White Hacker anlaşmamız ile yine dileyen müşterilerin sistemlerinde, planlanmış saldırılar ile açık olup olmadığını kontrol edeceğiz.”
Sigorta sektörü 2022’den alnının akıyla çıktı
2022’nin değişken kur, yedek parça maliyet artışı, enflasyon, asgari ücret artışı, avukatlık ücret tarifesi değişmesi, ülke enflasyonuna yurt dışı enflasyonunun girmesi ve iklim değişikliğine bağlı katastrofik hasarların artması gibi nedenlerle zor bir yıl olduğunu hatırlatan Duman, tüm bu olumsuz koşullara rağmen Türkiye Sigorta’nın yılı hedeflediği gibi lider olarak tamamladığını söyledi. Duman, geçmişte daha az zorlu yıllarda sektörde şirketlerin sermaye yeterliliğinin çok sıkıntılı duruma geldiğini, hatta bazı şirketlerin battığını aktararak “Çok şükür sektörde herkes bu süreci çok güzel atlattı ve bir şekilde herkes hedeflediği yere geldi. Sektör farkında değildi belki ama son dönemlerde dayanıklılığı çok ciddi artmış ki böyle bir yıldan bütün sektör alnının akıyla çıktı” dedi.
Borsada olan her kurum yönetici sorumluluk sigortası yaptırmalı
Yönetici sorumluluk sigortasına da değinen Duman, borsaya kote bir şirketin başında olan yöneticilerin nelerle karşılaşabileceklerinin çok fazla farkında olmadıklarını söyleyerek “Pandemi döneminde çok ciddi ve yönetici sorumlulukları kapsamına giren konularda çalışanlar tarafından mobbing davaları açılmaya başlandı. Üç ila beş yıl boyunca siz bir hukuksal sürece para ödediğiniz için cebinizden masraf yapıyorsunuz. Günün sonunda davayı kazanacak olsak da o dönemdeki masraflar da ciddi kalem tutuyor. Yönetici sorumluluk birçok kanundan etkilenebilen çok geniş bir kavram ve maalesef hasar dediğimiz olgunun da gerçekleşebildiği bir yer. Borsada olan, finansla alakalı olan her kuruma mutlaka tavsiye ediyoruz çünkü sigortacılıkta da şu an yeni bir kanun geliyor. Artık yöneticiler de mevzuatsal olarak her branşta sorumlu olacak. Yönetici sorumluluk sigortasında sadece yöneticiler kapsamda değil. Şirket iş süreçleri gereğince kime görev verdiyse artık o teminattadır. Bu kısım çok önemli” açıklamasını yaptı.
Türkiye Sigorta olarak yönetici sorumluluk sigortasını bireylere gelecek olan cezalar için muafiyetsiz hale getirdiklerini söyleyen Duman, “Mobbing teminatı da ekledik. Yurt dışında çok arttı ve artık Türkiye’ye de gelmeye başladı. Çalışanlar bilinçli ve dava yoluna gidebiliyorlar. Burada böyle bir poliçeniz olduğunda hem masraflarınızı karşılayacak hem de tazminat ortaya çıkmasında size hukuki danışman olacak bir mekanizmaya kavuşmuş oluyorsunuz” diye konuştu.
Sektörün katastrofik tanımı değişti
İklim değişikliğine değinen Duman, bu konunun sadece sektör için değil hayatlarımız için de çok önemli olduğunun altını çizerek “Şu anda sadece tarım branşında etkileniyoruz ama ilerde tedarik ya da başka konulardan dolayı daha fazla etkileniyor olacağız. Sigortacıların hayatında yakın zamana kadar katastrofik denildiğinde sadece deprem vardı. Biz depreme depreme bakıp ona göre modellemeler yapardık ama son dönemde fırtınalar, kar ağırlığı, sel, yer kayması hatta küçük ölçekli olsa da hortumlar görmeye başladık. Sektör için katastrofik tanımı değişti” dedi.
Deprem dışındaki afetlerde de önleyici tespitler yapmalıyız
Sektörün deprem konusunda çok iyi olduğuna dikkat çeken Duman “Deprem haritalarımız ve modellemelerimiz iyi. Herhangi bir sıkıntı yok ama diğer afetler konusunda almamız gereken çok yol var. Depremde en riskli bölgenin ve en düşük bölgenin fiyatı belli. Bir farklılaştırma var. Bizim bunu selde, yer kaymasında, kar ağırlığında da yüzde yüz yapabilir hale gelmemiz lazım. Çeşitli sigorta şirketleri ve kamunun desteğiyle yavaş yavaş sel haritaları da oluşturulmaya başlandı. Bizim burada bunu tespit edip öncül olmamız lazım” diye konuştu.
Büyük Catastrophic olaylarda drone teknolojisini kullanmaya başladıklarını aktaran Duman, bu teknolojiyi yılın ilk çeyreği sonunda risk mühendisliği sürecine de entegre edeceklerini söyledi.
Yenilenebilir enerjiyi portföyünü yüzde 70’e çıkardık
Enerji politikalarının ülkelerin politikaları için belirleyici hale geldiğine dikkat çeken Duman, “Enerjide dışa bağımlılığınız ne kadar azalırsa dünyada o kadar söz sahibi olacağız. Rusya bunun çok güzel örneği oldu. Yeşil enerjiyi savunan Almanya kömür santrallerinin tekrar devreye alma noktasına kadar geldi. Bizim bu noktaya gelmememiz için bu potansiyeli değerlendirmemiz lazım. Biz iki sene önce yenilenebilir enerji portföyünü enerji portföyünde yüzde 50’nin üzerine çıkarma kararı aldık ve bugün yüzde 70’lere geldik. Güneş enerjisi santralleri için ayrı bir ürün yaptık. İçinde parametre teminatları olan bir ürün de tasarladık. Sigorta sektörü özellikle emeklilik tarafında BES’lerle çok büyük bir fona sahip. Bu fonları yeşil fonlar aracılığıyla bu projelere aktarırsak aslında kazan kazan yöntemi olacak çünkü buralarda önlemlerin alınması bizim hasar prim oranlarımızın azalması demek. Bu da dolaylı olarak bize fayda sağlar” diye konuştu.
2023’te daha fazla sahada olacağız
2023 hedeflerine değinen Duman, “Sadece tüketiciye değil birbirimize de anlatmalıyız. Acentelerimizle bir araya geldiğimizde 2023’te tek taraflı anlatmak yerine birebir toplantılarla bir de dinleme kısmını gündemimize aldık. 2023’te biz bu açıdan daha çok sahada olmamız gerektiğine karar verdik” dedi.
Duman, bu yıl da liderlik hedeflerini devam ettireceklerinin altını çizerek “Yatırımcımıza, hissedarımıza kâr vadimiz devam edecek çünkü biz iki yıldır aynı zamanda borsaya kâr payı dağıtan bir şirketiz. Sürdürülebilirlik ve hem müşteri hem de dağıtım kanalı tarafında sadakat de çok önemli. 2022’de bunun verimini alan gerek müşterilerimiz gerek dağıtım kanallarımız oldu. Belki de tekrar münhasırlık dünyasını konuşacağız. Her üründe, her alanda hizmet verebilir hale gelelim ki bir aracımıza gittiğinizde münhasırlık dediğimizde bütün ihtiyaçlarını görebilelim. Bütün çalışmalarımız bunun için” açıklamalarında bulundu.