Alman hükümeti otoyollara hız sınırı getirmeye hazırlanıyor. Bu durum Alman kamuoyunu ikiye bölerken, karar en çok sürücülerden, otomobil lobisinden tepki aldı. Sigorta şirketleri ise otoyollara hız sınırı getirilmesi konusunda Alman hükümetine destek veriyor.
Alman hükümeti, otomobil sürücü ve araba meraklılarının hiç hoşuna gitmeyecek bir karara imza atmaya hazırlanıyor. Avrupa’da otoyollarda hız limiti olmayan tek ülke Almanya’da, yakın bir gelecekte (Almanca’da ‘autobahn’ olarak bilinen) otoyollara da hız sınırı uygulamasına geçileceği yönündeki haberler kamuoyunu ikiye böldü. Karar yine en çok sürücülerden, otomobil lobisinden tepki aldı. Kararı destekleyenler ise Alman polis teşkilatı ve kazaların bu sayede önemli ölçüde azalacağını düşünen sigorta şirketleri.
Alman basınında ‘bir devrin sonu’ olarak tanımlanan gelişme, Federal Hükümet’in altına imza attığı Paris İklim Anlaşması kapsamında, sera gazı salınımını 2030 yılına kadar yüzde 55 oranında düşürebilecek çözümler üretmesi için oluşturduğu özel komisyonun verdiği raporun bir sonucu. 20 bilirkişiden oluşan komisyon, araçlar yüksek hızda daha fazla yakıt tükettiği için, hız limitinin zehirli gaz salınımını azaltacağını savunarak, otoyollara 130 km hız sınırı getirilmesini önerdi. Bir diğer öneri ise, akaryakıt vergisine zam yapılması tavsiyesi oldu.
“Özgür vatandaşa, özgür otobanlar”
Komisyonun raporu, önümüzdeki Mart ayında meclise sunulacak. Hükümetin çağrısıyla bir araya gelen benzer bilirkişi komisyonlarının istekleri ve önerileri genelde meclisten geçiyor ve yasalaştırılıyor. Ancak bu kez söz konusu olan, Almanların neredeyse bir kutsalı, otobanlarda sınırsız gaza basabilme özgürlüğü. Almancada bu bağlamada çok sıklıkla kullanılan bir terim “özgür vatandaşa, özgür otobanlar”, sadece Alman otobanları efsanesinin yarış pilotu olmak isteyenlerin fantezilerini kanatlandırmadığını, konunun ideolojik bir boyutu olduğunu da kanıtlıyor.
1932 yılında Köln-Bonn arasında 20 kilometrelik bir güzergahta, ikişer şeritten çift yönlü, dünyadaki ilk otobanının açıldığı ülkede, Mercedes, Porsche, Audi gibi dünya çapında markalar üreten otomotiv sektörünü de etkileyecek bu karar siyaseti de böldü.
“Rrefahımızı tehlikeye düşüren talepleri ben de reddediyorum”
Otomobil sürücüsü seçmenlerden gelebilecek tepkiden çekinenler arasına, komisyonu görevlendiren hükümetten Ulaştırma Bakanı Andreas Scheuer de katıldı. Scheuer, “Halkta öfke ve kızgınlığa yol açan, refahımızı tehlikeye düşüren talepleri ben de reddediyorum” şeklinde görüş belirtti. Otomotiv sektörünün ve sürücü lobisinin temsilcileri ise, “Otobanlarımızdaki sınırsız hız hakkı özgürlüğün sembolüdür” şeklinde açıklamalarla tepkilerini dile getirdiler. Çevre konusunda çok hassas olan ve bir ara limitin 100 km’yle sınırlandırılmasını talep eden Yeşiller bile, otobanlarda hız limitinin 130 km ile sınırlandırılması konusunda bağlayıcı bir tavır almaktan kaçındı. Gelen tepkilere rağmen, Alman hükümetinin AB’nin ağır yaptırımlarına maruz kalmamak için, küresel ısınmayla ilgili bu karara imza atmaktan başka çaresi olmadığı belirtiliyor.
Almanya’da otomobil sürücülerinin keyfini kaçıran bir diğer karar geçen yıl yürürlüğe girmişti. Federal İdari Mahkeme, Almanya genelinde eyalet ve belediyelerin hava kirliliğini önlemek amacıyla dizel motorlu araçları trafikten men edebileceğine hükmetmişti. Ülkenin en büyük kentlerinden başkent Berlin’in yanı sıra, Hamburg, Stuttgart ve Frankfurt kentlerinde dizel araçlar için kısıtlamalar var. Almanya’da yaklaşık 46 milyon otomobil bulunuyor.
Kaynak: Haber7