23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

“Açıklanan istatistikler gerçeği yansıtmıyor”

İstanbul İtfaiyesi’nin geçtiğimiz günlerde yapmış olduğu “İstanbul’da son beş yılda 9 bin 785 araç alevlere teslim oldu” şeklindeki açıklamayı değerlendiren Hayatımız Sigortalı yazarı Eksper Mustafa Nazlıer “Kök sebep tespiti yapılmadığı için açıklanan istatistikler gerçeği yansıtmıyor” dedi.

ÖZEL HABER / SİGORTAMEDYA

Geçtiğimiz günlerde İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) İtfaiye Daire Başkanlığı’nca hazırlanan bir rapor yayımlandı. Son 5 yıllık rapora göre, 2013’ten 2018 Temmuz ayına kadar İstanbul’da toplam 9 bin 778 araç alevlere teslim oldu. 2013’te 1601, 2014’te 1689, 2015’te 1903, 2016’da 1940, 2017’de 1781 ve 2018’in Temmuz ayının sonuna  kadar 869 araç yangını çıktı. Bu yangınların çıkış nedeni olarak ‘elektrik’ ilk sırada yer aldı.

Bu yılın bilançosu

1 Ocak 2018 – 30 Temmuz 2018 tarihleri arasında ise 869 araç yangını yaşandı. Bu yangınların 535’i elektrik, 66’sı yüksek ısı, 62’si kasıt, 40’ı sigara, 26’sı parlama, 18’i kıvılcım, 15’i sabotaj, 11’i çocukların ateşle oynaması, 7’si benzin parlaması, 3’ü LPG oto, 2’si baca, 1’i patlama, 1’i yakıttan  kaynaklandı. 84 yangının ise çıkış nedeni tespit edilmedi.

yangin otomobil 4

Kök sebep tespiti nerede?

İstanbul Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanlığı’nın ‘Beş yılda 9 bin 785 araç alevlere teslim oldu‘ açıklamasını yorumlayan Hayatımız Sigortalı Dergisi Yazarlarından Eksper Mustafa Nazlıer, “Kök sebep tespiti yapılmadığı için açıklanan istatistikler gerçeği yansıtmıyor” dedi.

En önemli sorun yetkisizlik ve bilgisizlik

Yangın hasarlarında kök sebep tespitinin çok önemli olduğunu vurgulayan Nazlıer, “Açıklanan istatistikler gerçeği yansıtmıyor. İtfaiye tüm yangınlar için ciddi anlamda kök sebep analizi yapamaz iken araç yangınlarında gerçek sebebi tespit ettiklerini ifade etmek doğru olmaz. Ülkemizde henüz aşama olarak olayın ‘yangın’ olduğu ifade ediliyor. Henüz olayın esaslı unsurlarıyla açıklamasını yapan gerçek gerekçeleri somut ve objektif açıklayan bir inceleme sistemi, eğitimi ve bilgisi yok. En önemli sorunumuz yetkisizlik ve bilgisizlik” diye konuştu.

yangin otomobil 1

“Oto Eksperleri konularında çok iyiler”

“Oto eksperleri açısından, tüm dünyada oto eksperi meslekten gelir” diyen Nazlıer şunları söyledi: “Ülkemizde eksperliğin usta-çırak ilişkisiyle yapıldığı dönemde her olay eksperler tarafından birçok farklı yöntemle ortaya çıkarılabilirdi. Özellikle Milli Reasürans TAŞ tüm hasar süreçlerinde yer aldığından eksperler arasında bilgi ve tecrübe farkını Milli Reasürans TAŞ kaldırırdı. Meslek niteliği değişiyor olsa da Oto Eksperleri, ‘Fraud Hasar’ı ortaya çıkarma konusunda oldukça iyiler. Ayrıca, araçların imalat teknikleri ve servislerin kayıt sistemleri  geri dönük izlemeleri olanaklı kılıyor.”

Kaskolu olsalar bile…

Bakımsızlıktan kaynaklanan yangın veya kazalardan oluşan hasarların kaskodan karşılanamayacağına dikkat çeken Nazlıer, araç sahiplerini şu şekilde uyardı: “Sigorta genel olarak risk tanımı içinde yer alan hususları ve risk gerçekleştiği andaki zararları karşılar. Risk; ani harici ve beklenmedik olmak zorundadır. Bakımsızlık; ihmal ve kusurdur. Gereğini sağlamayarak hasara yol açmak bir anatomik süreç ister. Bu tür bir hadisenin gerçekleşmesi bir zaman diliminde bir birine bağlı birden çok ihmalin sonucu olacağından risk olamazlar. Ayrıca araç sahibi kullanım şartlarının gereğini sağlamayarak inisiyatif üstlenmiş olur. Üstlendiği inisiyatif riskin tam kendisidir. Riski araç sahibi üstlenerek ihmal ve kusuru sonucu gerekli bakımı yaptırmadığından poliçeden alacak hakkı doğmaz. Bakımsızlık her zaman poliçe kapsamı dışındadır.”

yangin otomobil 2

“Bilerek yakanlar da var”

Araç yangınlarında sigorta dolandırıcılarına da rastladıklarını belirten Nazlıer, “Fraud hasarlarda araç yangınları belli kapasite yaratıyor. Aracın hasarı daha çok teknik kusur ise kötü niyetli kişilerin yakarak tazminat alma isteği ortaya çıkıyor. Özellikle imalat tekniği elektrik ve elektronik olmaya başladıktan sonra arıza tespiti yapılamayan veya sorunu anlaşılamadığından çözülemeyen araçların yakıldığına tanık olduk. Devrilme, çarpma ve çarpışma teminat kapsamında olduğundan fraud hasarlar daha çok şarampol ve uçurumdan yuvarlama şeklinde gerçekleşir. Yakılması için aracın kendine özgün sorunu var ise bu durumu dikkate alarak yakılma yoluna gidiliyor. Meydana gelen araç yangınlarının çoğu ‘kötü ve yan sanayii malzeme, fena işçilik, imalat kusuru ve yakıt sistemleri kaynaklı’ yangınlardır” vurgulamasını yaptı.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER