ABD’de pandeminin sonuçlarının şu anda daha çok hissedildiğini belirten Great Park Sigorta Brokeri İlker Yıldız, “Enflasyonun tüm sektörlerde neden olduğu artışlar sigorta sektörünü de etkiledi. Gerek enflasyonun gerek ekonominin getirdiği zorluklar şimdi gün yüzüne çıkmaya başladı. 2022’nin özellikle ikinci yarısından bugüne sektördeki daralma daha çok hissediliyor. Hem sigorta firmaları hem de acenteler tarafında poliçe üretme noktasında çok ciddi daralmalar var” dedi.
SİGORTAMEDYA
Olumsuz ekonomik şartlar ve yüksek enflasyon yalnızca Türkiye’de değil tüm dünyada etkili oluyor. Her ülke kendi koşullarında mevcut durumla mücadele ederken o ülkede yer alan sektörler de stabil olmayan ekonomik ortamda ayakta kalmak için şartlarını zorluyor. Öngörülebilirliğin esas olduğu sigorta sektörü de şüphesiz bunların başında geliyor.
Sigorta Ekranı’nda Sigortamedya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’a konuk olan Great Park Sigorta Brokeri İlker Yıldız, Amerika’daki sigorta sektörü hakkında önemli bilgiler verdi. Pandemi ve sonrasında sektörde yaşanan gelişmeleri aktaran Yıldız, Las Vegas’ta düzenlenen Teknoloji ve Elektronik Fuarı CES 2023 ile ilgili de bilgiler verdi.
Poliçe üretiminde daralma var
Pandemide ABD sigorta sektörünün durumu ile ilgili bilgiler veren Yıldız, araç ve konut sigortalarında daralma yaşanırken sağlık ve hayat tarafında ise gittikçe artan bir talep olduğunu aktardı. Ticari sigortalarda da iyi bir trend olduğunu belirten Yıldız, pandemi süresince Amerika’da sigorta sektörünün çok fazla bir düşüş yaşamadığını söyledi. Yıldız, pandeminin etkisinin sektörde şu an hissedildiğine dikkat çekerek, “2021 ve 2022 yıllarında üretim çok daha iyiydi. Sigorta firmaları ve acenteler tarafında talepleri daha rahat bir şekilde karşılayabiliyorduk. Gerek enflasyonun gerek ekonominin getirdiği zorluklar şimdi gün yüzüne çıkmaya başladı. 2022’nin özellikle ikinci yarısından bugüne bu daralma daha çok hissediliyor. Enflasyonun tüm sektörlerde neden olduğu artışlar sigorta sektörünü de etkilemiş durumda. Amerika’da her eyaletin kendine göre bir sigorta bakanlığı var. Eyalete göre de bazı ufak tefek değişiklikler olabiliyor. California’da lokal bir acente olarak bunun etkisini daha çok yaşıyoruz. Hem sigorta firmaları hem de acenteler tarafında poliçe üretme noktasında çok ciddi daralmalar var” dedi.
Araç ve konut sigortaları daha çok etkilendi
Daralmaların araç ve konut sigortalarında daha fazla görüldüğünü ifade eden Yıldız, şunları söyledi: “Sigorta şirketleri enflasyonun sebep olduğu fiyat artışlarını aynı oranda primlere yansıtamadı. Kayıpların, kaza oranlarının yükselmesi veya evde oluşan hasarın onarım masrafının 2-3 sene öncesi ile aynı olmaması ve bu fiyat artışlarının aynı oranda primlere yansıtılamaması, sigorta firmalarının kayıp yaşamasına neden oluyor. Kaliforniya’da bir sigorta firması fiyat artırmak istediği zaman bunu sağlık sigorta bakanlığına sunması ve onay alması gerekiyor. Son iki yıldır da Kaliforniya Sağlık Sigorta Bakanlığı pandemi ve ekonomik sebeplerden dolayı sigorta firmalarının fiyat artış taleplerini reddediyor. Fakat sigorta firmalarında da rakamlar ekside. Bu durumda sigorta firmaları daha temiz, sıkıntı olmayacak, hasar ve masraf oluşturmayacak sigortalı arıyor.”
Acente olarak yeni poliçe üretmekte zorlanıyoruz
Acentelerin yeni poliçe üretme noktasında önemli bir rol oynadığına dikkat çeken Yıldız, “Sigorta firmaları bizden araç sigortasının yanında konut sigortası da yapmamızı istiyor. Bir kişiden birden fazla poliçe üretmemiz gerekiyor. Sigorta firmaları bize yeni limitler getiriyor. Bizler de yeni poliçe üretmekte insanlara direkt ulaşan taraf olarak zorluk yaşıyoruz. Burada aynı sigorta firması Virginia eyaletinde taksitli ödeme olarak bir poliçe düzenleyebiliyorken Kaliforniya’da bunu yapmıyor. Aynı sigorta firması yeni otomobil sigortası poliçesi üretiyor ancak taksitli ödeme imkânı sunamıyor. Bu da tabi herkesin bütçesine uymuyor. Talep var ama talebi karşılayabilme noktasında gerek sigorta şirketlerinin uygulamış olduğu limitler, gerekse yeni poliçelerin ödeme şartları noktasında bu tarz zorluklar yaşıyoruz. Acente olarak yeni poliçe üretmekte zorlanıyoruz. İnsanlar için ayrı zor çünkü sürekli farklı firma ve acentelerden teklif alıyorlar. İnsanlar Kaliforniya’da nereye gitseler bu sorunu yaşıyorlar” diye konuştu.
Mevcut sıkıntıların giderilmesi için sigorta firmaları temsilcileriyle düzenli olarak görüştüklerini aktaran Yıldız, fiyat artışı olmamasının sorunların temelini oluşturduğunu ifade ederek “Aldığımız cevaplar da fiyat artışı sağlanabilirse sektörde normale dönülebileceği yönünde” dedi.
Pandemi sonrası sağlık sigortası rağbet gördü
Amerika’da sağlık sigortalarının mevcut durumu ile ilgili bilgiler veren Yıldız, sağlık branşında pandemiden ve enflasyondan dolayı yansıtılan ek bir prim artışı olmadığını belirterek, “Amerika’da sağlık sigortaları her sene düzenli olarak ocak ayında yenileniyor. Ocak ayındaki yenilemelerden önce sigorta firmaları artış oranını belirliyor. Sigorta firmasına göre değişse de genelde bu artışlar yüzde 5 ila 6 oranında oluyor. Pandemi öncesinde de fiyat artışları yüzde 2-3-5 noktasındaydı. Burada Obamacare denilen ve 2013 yılından beri uygulanan bir sistem var. O da durumu biraz daha farklı kılıyor. İnsanlar gelirlerine göre ödemeler yapıp daha farklı indirimler alabiliyorlar. Sağlık tarafında insanları rahatsız eden veya zorlayan bir durum yok. Pandemi sonrası sağlık sigortasına rağbet arttı” dedi.
TOGG ikinci kez CES 2023’te yer aldı
Las Vegas’ta düzenlenen Teknoloji ve Elektronik Fuarı CES 2023 hakkında DA programda bilgi veren Yıldız, şunları söyledi: “1967’de New York’ta başlayan ve sonra yılda iki defa Amerika’nın farklı şehirlerinde düzenlenen bu fuar, 1998’den beri Las Vegas’ta yılda bir defa teknoloji ve elektronik sektöründe üreten, ticaret yapan, satan ve ilgilenen tüm paydaşları bir araya getiriyor. Dünyada alanında en büyük olan bu fuara katılarak ticari sigortalarını takip ettiğimiz sigortalılarımızın stantlarını ziyaret etme ve firmaları hakkında bilgi sahibi olma imkânımız oldu. Aynı zamanda ilerde birlikte çalışabileceğimiz firmalarla da tanışma fırsatı bulduk. Bu fuar pandemi öncesine kadar 180 bin kişinin katıldığı, her yıl gittikçe popülaritesini artıran bir fuarken pandemide yapılmayan bir yılın ardından 2022 yılının başında katılım 45 binlere kadar düşmüş. Bu sene dünyanın 140 ülkesinden 120 bine yakın katılımcı vardı. Sektörün devleri oradaydı. TOGG da bu sene ikinci kez katılarak teknolojisiyle bir araçtan daha fazlasını sunma vizyonuyla fuarda yer aldı.”
Teknoloji sektöre fayda sağlıyor
Sigorta sektöründe teknoloji kullanımına değinen Yıldız, elektrikli araçların hasar oranlarının daha farklı olduğunu söyleyerek, “Akıllı cihazlarda hasarın önden tespit edilmesi önemli. Sağlık alanında örneğin ilerde oluşabilecek hastalığınız hakkında sizi önceden bilgilendirecek teknolojik gelişmeler bulunuyor. Yapay zekânın kullanılması kaza oranlarında düşüş sağlıyor” dedi.
2023’te mevcudu korumak istiyoruz
2023 yılı hedefleri hakkında konuşan Yıldız, bu yıl mevcudu korumak istediklerini söyleyerek, “Bir sigortalımızın poliçesinde ciddi manada bir artış varsa, kendi içimizde çalıştığımız farklı sigorta firmalarından poliçesini yapabiliyorsak, kişiyi oraya kaydırıp servis vermeye devam etmek ve mevcudu korumak öncelikli hedefimiz. Yeni poliçe üretmezseniz büyüyemezsiniz. Yeni poliçe üretiminde daha dikkatli olarak sigorta şirketini iyi müşteri, iyi sigortalı ile buluşturmamız gerek. Bir acente olarak sigortalıyı ve sigorta şirketini üzmeyerek arayı bulmaya çalışıyoruz” ifadelerini kullandı.
Hasar ve kayıplar acente gelirlerini etkilemiyor
Hasar oranlarının acente gelirlerini doğrudan etkilemediğini söyleyen Yıldız, şöyle devam etti: “Sigorta şirketinin çok hasar veren bir acentenin komisyonunu kesme gibi bir yaklaşımı olmuyor. Hasar ve kazanım olarak aylık raporları alıyoruz. Dikkat edilmesi gereken noktalar varsa bunlara dikkat ediyoruz. Sigorta şirketinin istemediği bir sigortalı ise ya onu kaydırıyoruz ya da bir şekilde sigorta şirketi tarafından iptal ediliyor. Uzun vadede çok zarar veren bir acenteyseniz sigorta şirketi anlaşmayı bitirebiliyor ama kayıp oranında komisyon kesilmesi veya cezalandırılması gibi bir durum söz konusu değil.”
Sigorta Ekranı’nda: