Yapay Zeka Politikaları Derneğinin (AIPA) “Toplumda Metaverse Algısı Araştırması: Sosyal Etki” çalışmasının sonuçları oldukça çarpıcı. Z kuşağı arsa topluyor, anneler kaygılı, kadınlar dünya seyahatine çıkmak istiyor… Kasım 2021’de yüzde 41 olan “metaverse” kelimesini duyma oranının, Mayıs 2022’de yüzde 58,1’e yükseldiği sonucuna ulaştı.
Yapay Zeka Politikaları Derneğinin (AIPA) “Toplumda Metaverse Algısı Araştırması: Sosyal Etki” çalışmasının sonuçlarına göre, Mayıs 2022 itibarıyla Türkiye’de “metaverse” kelimesini duyma oranı yüzde 58,1’e ulaştı.
Kuantum Araştırma ile 12 ilde 1356 kişinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırma, Kasım 2021’de yüzde 41 olan “metaverse” kelimesini duyma oranının, Mayıs 2022’de yüzde 58,1’e yükseldiği sonucuna ulaştı. NFT’nin duyulma oranı ise yüzde 48,7 iken, bu konuda bilgi sahibi olma oranı yüzde 17 düzeyinde gerçekleşti.AIPA Kurucusu ve Başkanı, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu Yapay Zeka Komite Üyesi Zafer Küçükşabanoğlu, “Türkiye metaverse kelimesini duymaya devam ediyor. Ankara ve İstanbul’da ise metaverse evrenini duyma oranı yüzde 65-70 civarında” açıklamasını yaptı.
Z kuşağı metaverse evreninde arazi topluyor
Küçükşabanoğlu, söz konusu yüzde 58,1’lik kitlenin yüzde 6,1’inin metaverse evreninde arazi satın aldığını belirterek, bunların çoğunluğunu Z kuşağının oluşturduğuna dikkati çekti. Gençlerin metaverse evreninde arazi satın alma eğiliminin artacağı öngörüsünde bulunan Küçükşabanoğlu, erkeklerin arazi satın alma eğiliminin kadınlara göre daha fazla olduğunu aktardı.
Kadınlar metaverse ile en çok dünyayı gezmek istiyor
Küçükşabanoğlu, metaverse evreninde deneyim yaşamayı isteyenlerin oranının yüzde 63,9 olduğunu vurgulayarak, bunların yüzde 10,7’sinin Z kuşağından oluştuğunu kaydetti. “Türkiye metaverse evreninde deneyim yaşamak istiyor” diyen Küçükşabanoğlu, şöyle devam etti: “Burada yüzde 14,3 ile oyun deneyimi ilk sırada yer alırken bunu arazi, arsa satın alımı, coin, seyahat ve gezi gibi aktiviteler izliyor. Metaverse evreninde yaşanması düşünülen deneyimlerde ise arazi almak konusunda Z kuşağı yine ilk sıradayken, dünyayı, ülkeleri gezmek isteyen kadınlar öne çıkıyor. ‘Gerçekte yapamayıp metaverse evreninde yapacağınız aktivite nedir?’ diye sorduğumuzda, yüzde 20,3 ile uçmak, uçarak gezmek ilk sırada gelirken, bunu gezi seyahat, dünyayı gezmek, ticaret ve arazi sahibi olmak izliyor. Metaverse evreninin en büyük faydasının geziler olarak görülmesi, bu evrenin kültürel etkinlikler üzerindeki etkisinin büyük olacağı görülüyor. Fiziksel maliyetleri azaltarak yerinde deneyimleyerek öğrenme imkanıyla eğitim kalitesinin artacağı düşünülüyor. Ayrıca istihdamı olumlu yönde artıracağı düşünülüyor.”
Yeni dünya anneleri kaygılandırıyor
Katılımcıların yüzde 15,2’sinin metaverse evrenine hazır olduğunu belirttiğini ancak yüzde 61,8’inin bunun kültürel değişikliğe neden olacağını düşündüğünü söyleyen Küçükşabanoğlu, şu açıklamayı yaptı: “Kadınların annelik içgüdüsüyle yüzde 65,6 ile söz konusu evrenden kaygılı olduğu sonucuna ulaştık. Erkeklerde bu oran yüzde 58,5 olarak tespit edildi.”
İnsanlar en özgür olduklarını düşündükleri anda spekülasyona açık olacaklar
Metaverse kelimesini duyanların büyük çoğunluğunun olumlu beklenti içerisinde olduğunu dile getiren Küçükşabanoğlu, “Ancak insanlar metaverse evreni ile en özgür olduklarını düşündükleri anda en fazla spekülasyona açık olacaklar. Bu noktada devletin regülasyonu önemli bir rol oynayacak. Toplum, devletin metaverse evreninde olmasını yüzde 41 ile istiyor. Devlet metaverse evreninde varsa kendisini güvende hissedenlerin sayısı otomatik olarak artıyor. Toplum devletin gerekli regülasyonu koymasını bekliyor. ‘Devlet yenilikleri takip etmeli ve bize yol göstermeli’ diye büyük oranda beklenti var”açıklamasını yaptı.