Kamu sigorta şirketlerinin birleşmesi sonucu 1 Eylül’de faaliyete başlayan Türkiye Sigorta ve Türkiye Hayat Emeklilik sektörde yeniliklere hazırlanıyor. Türkiye Sigorta Yönetim Kurulu Başkanı Atilla Benli, “Yenilikçi bakış açısıyla sunacağımız ürünlerde, sektörde tulumbanın ilk suyunu çeken rolünü üstleneceğiz” diyor.
Zaman su gibi akıp geçiyor… İçinde bulunduğumuz 2020’nin sona ermesine sadece 3 ay kaldı. Koronavirüs (Covid-19) salgınının etkisiyle geçirdiğimiz 2020 sigorta sektörü özelinde, yeni bir dönemin kapılarının açıldığı, adeta bir kilometre taşı olarak hatırlanacak. Bunun da temel sebebi, Türkiye Varlık Fonu (TVF) çatısı altında, kamu sigorta ve emeklilik şirketlerinin birleşmesini tamamlayıp, sektörde yerini alması.
1 Eylül’den itibaren, sektörde 3 kamu sigorta şirketinin birleşmesiyle oluşan Türkiye Sigorta, hayat dışı (elementer) 3 kamu emeklilik şirketinin birleşmesiyle oluşan Türkiye Hayat Emeklilik ise hayat/emeklilik sektöründe faaliyet göstermeye başladı. 7 Eylül’de Ankara-Beştepe Millet Kongre ve Kültür Merkezi’nde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ın katılımıyla ‘Türkiye Sigorta’nın lansman toplantısı gerçekleştirildi.
Kamu sigorta şirketlerinin birleşme projesinin mimarları ve en çok emek sarf edenleri arasında Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak ve TVF Genel Müdürü Zafer Sönmez’le birlikte Türkiye Sigorta ve Türkiye Hayat Emeklilik Yönetim Kurulu Başkanı Atilla Benli yer alıyor. Eski Güneş Sigorta Genel Müdürü, yeni kurulan Türkiye Sigorta’nın Yönetim Kurulu Başkanı Benli, Hayatımız Sigortalı’nın da kapak konuğu.
Benli ile Türkiye Sigorta’nın gelecek planları, piyasaya sunacağı yeni ürünler yanında yeni şirketin sektör dinamikleri üzerindeki etkisi üzerine konuştuk. Türkiye Sigorta’nın yenilikçi bakış açısıyla, sektörün ihtiyaç duyduğu ‘tulumbanın ilk suyu’ (pump priming) rolünü üstleneceğini belirten Benli, “Tulumbanın su çektiğini gören diğer büyük oyuncular da yeni ürünlere yatırım yapmak konusunda daha istekli olacak” diyor.
Yüzde 13.7 ile lider şirket
Benli’den öğrendiğimize göre, 1 Eylül’den itibaren TSB istatistiklerinde Türkiye Sigorta da yer alacak. Türkiye Sigorta gene ağustos ayı verilerine göre hayat dışında (elementer) yüzde 13.7’lik pazar payıyla sektör liderliğine yükseldi. Keza, Türkiye Hayat Emeklilik, hayat branşında yüzde 30’luk payla, Bireysel Emeklilik Sistemi’nde (BES) ise Eylül ayı itibarıyla yüzde 21.2’lik payla, sektör 1’incisi konumunda. Sektör liderliğinin ardından, Türkiye Sigorta önümüzdeki dönemde bölgesel bir sigorta lideri olmayı hedefliyor. Bölgesel liderlikten sonra nihai hedef; küresel bir sigorta şirketi olmak ve küresel anlamda da sektör liderliğine yükselmek.
Dijital dahil tüm kanallarda dengeli büyüyecek
“Peki, Türkiye Sigorta söz konusu hedeflere nasıl ulaşacak?” Benli’den aldığımız bilgilere göre, bu sorunun yanıtını vermeye çalışalım: Öncelikle, 6 kamu sigorta şirketinin birleşmesiyle oluşan Türkiye Sigorta’nın dağıtım kanalları çok güçlü. Şirketin, 2 bin 623 acente/broker ve 4 bin 475 banka şubesi olmak üzere toplam 7 bin 98 dağıtım ağı bulunuyor. Şirketin, Ziraat Bankası, Halkbank, VakıfBank ve ICBC ile katılım tarafında ise Ziraat Katılım, Vakıf Katılım, Türkiye Finans ile ‘bankasürans’ anlaşması söz konusu. “Bu güçlü dağıtım ağı ile müşteriye dokunma sorunu hissetmeyen bir yapımız var” diyen Benli’nin Türkiye Sigorta acente ve diğer dağıtım kanallarına verdiği mesaj da çok anlamlı: “Acentelerimiz ve dağıtım kanallarımız hiç şüphe duymasınlar ki bu süreçten olumlu etkilenecek. Şöyle düşünmek lâzım; her alanda uzmanlığa sahip, piyasa yapıcı bir şirketin dağıtım kanalı olmak elbette bu dağıtım kanallarına büyük güç katacak.”
Tüm kanallarda büyüyecek
Bunların yanında şirket, ‘dijital kanallara’da ayrı bir önem veriyor. Benli; Türkiye Sigorta bünyesinde, olası tüm süreçleri ve fonksiyonları ‘yapay zekâ algoritmaları’ tarafından yönlendirilen, dijital yetkinliği yüksek bir yapı kurguladıklarına da dikkat çekiyor. Türkiye Sigorta’nın belli bir dağıtım kanalına ağırlık vermekten ziyade tüm kanallarda büyüyeceğini özellikle vurgulayan Benli, “Acentelerimiz, brokerlerimiz ve dijital kanallar da dahil, tüm kanallarımız, bugünkünün 2-3 katı büyüklüğünde üretime ulaşacak. Stratejilerimizin hepsi, bütün kanallarda büyümeye odaklı. Tüm dağıtım kanallarımıza eşit mesafede durarak, optimum verimlilikle kanal ağımızı daha da genişletmek arzusundayız. Müşteri, kanal ve çalışan deneyimini önceleyen bir anlayış, hedeflere ulaşmada temel anahtar” diyor.
Yeni ürünler yolda
Türkiye Sigorta’nın hedeflerine ulaşmasının yolu, güçlü dağıtım kanalları yanında kuşkusuz, yenilikçi bir yaklaşımla bugüne kadar çözüm sunulmamış ihtiyaçlara özel ürünler geliştirerek, söz konusu ürünleri piyasaya sunmaktan geçiyor. Sektörün ihtiyaç duyduğu yenilikçi ürünlerde öncü olmayı hedeflediklerini dile getiren Benli, “Sayın Cumhurbaşkanımız da ifade etti. Sektörün yapısal sorunu, sektörün belirli branşlarda yoğunlaşması ve yeni ürün gelişiminin yetersiz olması. Sektörün başta finansal sigortalar olmak üzere yeni ürünlere ihtiyaç duyduğunu görüyoruz” diyor. Benli’den öğrendiğimize göre şirket, ‘modüler’, ‘ihtiyacın kadar kullan’, ‘telematik’ ve müşterinin tüm ihtiyaçlarının tek bir şemsiye poliçede kapsam altına alındığı yenilikçi ürünlerle sektörde yönlendirici rolü üstlenmeyi hedefliyor.
Branş bazında biraz daha detaylara girersek, Türkiye Sigorta’nın iddialı olduğu branşların başında ‘sağlık’ geliyor. Sağlık alanında da liderliği hedefleyen şirket, bu hedef doğrultusunda söz konusu branşı, şirket içerisinde yetkin ve uzman kadrosuyla birlikte Sağlık Sigortaları Genel Müdür Yardımcılığı altında yönetmeye başladı.
Covid-19 gibi salgın hastalıkların ve bunların tedavi maliyetlerinin, sağlık sigortasının önemini daha da ortaya çıkardığını ifade eden Benli, “Ülkemizde ve dünyada da sağlık sigortasına olan ilginin ve ihtiyaç farkındalığının artması kaçınılmaz. Bu ihtiyaçlarla birlikte sağlık sigortalarının tabana yaygınlaştırmasını amaçlayan çalışmalarımız olacak. Tamamlayıcı Sağlık Sigortası’na bu anlamda ayrı bir önem veriyoruz. Bu ürünün geniş kitlelere anlatılması ve pazarlanması yönünde stratejilerimizi oluşturuyoruz” diye konuşuyor. Benli, sağlık dışında da siber sigortalar, kefalet sigortası, alacak sigortası, finansal sigortalar, bakım sigortası, katılım sigortacılığı vb. alanlarda da şirket olarak cesur hamleler yapmak ve büyük adımlar atmak istediklerini vurguluyor.
Türkiye’de daha dengeli finansal sektör oluşacak
Benli’nin ve Sönmez’in daha önce basın toplantılarında dile getirdiği gibi kamu sigorta şirketlerinin birleşmesinin ana amaçlarından birisi de ‘banka dışı finans sektörünü büyütmek.’ Röportajda bu konuya da özellikle dikkat çeken Benli, “Bu çerçevede, Türkiye Sigorta, sigortacılık sektörünün GSYH içerisindeki payının artırılmasına ve daha dengeli finansal sektör oluşumuna katkı sunacak” diyor. Son günlerde, sıkça sorulan bir soru da “Türkiye Sigorta, sektör dinamiklerini ve sektördeki rekabeti nasıl etkileyecek?” sorusu. Bu sorumuza da yanıt veren Benli, öncelikle, Türkiye Sigorta’nın, ‘ölçek ekonomisi’ üzerinden maliyetlerini düşürürken verimliliğini ve etkinliğini artıracak olmasının, kaçınılmaz olarak sektörde hali hazırda var olan yapıcı rekabeti daha da artıracağı düşüncesinde.
Sektörde konsalidasyona hazırlıklı olun
Rekabetin yaşandığı tüm sektörlerde konsolidasyonun yadsınamayacak bir gerçek olduğunu belirten Benli, şu görüşleri dile getiriyor: “Üst seviyede rekabetin yaşandığı sigorta sektörü için de konsolidasyon ihtiyacı, işin doğasında var. Türkiye Sigorta ile birlikte, sektörümüzde yeni kurulan şirketler olabileceği gibi satın almalar ve birleşmeler de olabilir. Son 20 yıllık dönemde sektörde birçok başarılı birleşmeye tanık olduk. Sektörden bu birleşme çabalarına ve konsolidasyon adımlarına yönelik sinyalleri gözlemliyoruz.”
Benli, son olarak röportajda aralarında daha önce genel müdürlük görevini yürüttüğü Güneş Sigorta’nın da olduğu 6 şirketi anmadan geçemiyor. Türkiye Sigorta ve Türkiye Hayat Emeklilik’in köklerinin 6 şirkete dayandığını özellikle vurgulayan Benli, “Türkiye Sigorta bu kökler üzerinde yükseliyor” diyor. Türkiye Sigorta ile ilgili olarak biraz da rakamsal bilgileri okuyucularla paylaşacak olursak, şirket ülke genelinde yaklaşık 7 bin 100 dağıtım noktasında hizmet sunacak. 2 bin 600 çalışana ve 5 bin 250 çözüm ortağına sahip şirket, 6 kamu sigorta ve emeklilik şirketinin birleşmesi sonucu 15 milyon müşteriye de sahip bulunuyor.
Riski düşük olan az; fazla olan yüksek prim ödeyecek
Türkiye Sigorta Yönetim Kurulu Başkanı Atilla Benli, röportajımızda tüketicilere yönelik de önemli mesajlar verdi. Öncelikle sigortacılığın doğası gereği ‘havuz yönetim işi’ olduğunu belirten Benli, “Yönettiğiniz havuzların ölçeği ne kadar büyük olursa rekabet avantajınız o kadar yüksek oluyor. Birleşme ile birlikte, Türkiye Sigorta ölçek ekonomisi üzerinden maliyetlerini düşürürken verimliliğini ve etkinliğini artıracak” diyor. Havuzun büyümesi, verimlilik artışı ile maliyetlerin düşürülmesinin tüketicilere de olumlu etkilerinin olacağını belirten Benli, “Riski düşük olan sigortalının ödeyeceği prim de düşük olacak. Buna karşın, riski yüksek olan sigortalı için riskine uygun prim belirlenecek” diyor.
BES’ten emekli olanlara ‘irat sigortaları’ da sunulmalı
Atilla Benli, Türkiye’de tasarrufların artması açısından Bireysel Emeklilik Sistemi’ne de (BES) ayrı bir önem veriyor. Benli, öncelikle hazırlıkları süren Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi’nin (TES) önemini vurguluyor; bununla birlikte hayat ve BES’i birbirine bağlayan köprü olarak gördüğü ‘irat sigortaları’nın da bireylerin daha rahat bir emeklilik dönemi geçirmeleri için emeklilik hakkı kazanan bireylere sunulmasının gerekliliğine dikkat çekiyor. Türkiye Hayat Emeklilik; yaşlılara yönelik ‘bakım sigortaları’ ile yurtdışında yaşayan Türk vatandaşlarının birikimlerini sisteme çekmeye yönelik ‘dövizli BES’ gibi stratejik ürünlerde de öncü rolü üstlenmeyi hedefliyor.
Denetçilikten, Türkiye Sigorta yönetimine giden uzun ince bir yol
İstanbul Üniversitesi Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun olan Atilla Benli, Marmara Üniversitesi Sigortacılık Bölümü’nde yüksek lisans eğitimini tamamladı. Kariyerine Garanti Bankası’nda Denetçi olarak başlayan Benli, aynı şirkette Şube ve Birim Müdürlüğü görevlerinde de bulundu. Ardından Garanti Sigorta Mali İşler, Operasyon, Acente ve Broker Dağıtım Satış Kanalı’nda çeşitli birimlerden sorumlu Birim Müdürü olarak görevini yürüten Benli, 2007 yılında BNP Paribas Cardif şirketinde; Mali İşler Yönetimi, İnsan Kaynakları, Hasar ve Hukuk birimlerinden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak göreve başladı.
Daha sonra Groupama Sigorta ve Groupama Hayat & Emeklilik bünyesinde Hasar Grubu’ndan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yapan Benli, Vakıf Emeklilik’te de Satış, Finans ve Mali İşler, İnsan Kaynakları, Teknik ve Aktüerya birimlerinden sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı görevlerini yürüttü. 2016 yılında Zurich Sigorta’da Hasar Grubu’ndan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi olarak göreve başlayan Benli, 2018 yılında ise Zurich Sigorta’da Satış ve Dağıtım Kanalları’ndan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi olarak görevini sürdürdü.
16 Ocak 2019 tarihi itibarıyla Güneş Sigorta Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdür görevine getirilen Benli, Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği’nin 29 Haziran’da gerçekleştirilen Olağan Seçimli Genel Kurul Toplantısı Genel Kurulu’nda Birlik Başkanı seçildi. Benli, Türkiye Varlık Fonu (TVF) çatısı altında 6 kamu sigorta ve emeklilik şirketinin birleştirilmesiyle 1 Eylül’de faaliyete geçen Türkiye Sigorta ile Türkiye Hayat ve Emeklilik’in Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürütüyor.
Kamu sigorta şirketlerinin birleşmesi hangi avantajları yaratacak?
- Sigortacılık hizmetleri daha geniş kesimlere ulaşacak.
- ‘Ölçek ekonomisi’ oluşturulacak.
- Sağlanacak verimlilik ile maliyetler düşürülecek.
- Maliyetlerin düşürülmesi, tüketiciye de olumlu yansıyacak.
- Bankacılık dışı finansal sektörün payının yükselmesini sağlayacak.
- Finansal piyasaların derinleşmesini destekleyecek.
- Türkiye’nin bölgesel bir sigorta lideri olmasına katkı yapacak.
Rakamlarla Türkiye Sigorta
- Halka açıklık oranı: % 18.9
- Çalışan sayısı: 2.620
- Müşteri sayısı: 15 milyon
Türkiye Sigorta hangi alanlarda iddialı?
- Sağlık.
- Katılım sigortacılığı.
- Siber sigortalar.
- Finansal sigortalar.
- Kasko.
- Endüstriyel sigortalar.
- Alt yapı projeleri.