Zorunlu Trafik Sigortası yeniden gündemde. Geçtiğimiz günlerde Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek’in konu ile ilgili yaptığı açıklamasında temmuz ayında trafik sigortası fiyatlarına ekstra bir zam geleceğinin sinyalini vermişti. Diğer taraftan sigorta şirketleri de uluslararası bağımsız bir Aktüeryal Danışmanlık şirketi ile anlaşarak piyasadaki trafik sigortası fiyatlarını incelemeye aldığı ortaya çıktı. Danışmanlık şirketinin hazırladığı raporda Türkiye’de trafik sigortasında uygulanan fiyatların piyasa fiyatlarının yüzde 20 altında olduğuna dikkat çekildi.
Zorunlu Trafik Sigortası’nda uygulandığı günden bu yana sigorta şirketleri ve Hazine arasında tartışmalara neden olan ‘Tavan fiyat uygulaması’ yeniden gündemde. Geçtiğimiz günlerde Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek’in yaptığı, “Trafik sigortasında yeni bir model üzerinde çalışıyoruz” açıklamasının öncesinde bir diğer gelişmede sigorta şirketleri cephesinde yaşandı. Trafikteki yüksek fiyatların tartışıldığı dönemde trafik sigortalarında zarar ettiklerini sürekli olarak gündeme getiren sigorta şirketleri, uluslararası bağımsız bir Aktüeryal Danışmanlık şirketi ile anlaştı. Şirket, Türkiye’deki trafik sigortalarında uygulanan piyasa fiyatları üzerine ve geriye dönük verileri baz alarak bir araştırma yaptı. Araştırma sonucunda ‘zorunlu trafik sigortası’nda uygulanan fiyatların gerçek rakamların yüzde 20 daha düşük olduğu ortaya çıktı.
Hazine raporu inceliyor
Sabancı Holding Sigorta Grubu’nun dün düzenlenen 2018 yılı değerlendirme toplantısında Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen ile konuyla ilgili sohbet ettik. Gülen, bu bağımsız Aktüeryal Danışmanlık şirketine yaptırılan araştırmanın sonuçlarının Hazine’ye de gönderildiğini belirterek, konuyla ilgili şunları söyledi: “Sigorta şirketleri olarak bu bağımsız Uluslararası Aktüeryal Danışmanlık şirketinden zorunlu trafik sigortasındaki piyasa fiyatlarını incelemesini istedik. Hazırlanan rapor sonucunda gördük ki halen uygulanan fiyatlar, olması gereken piyasa rakamlarının yüzde 20 daha altında. Bunu da Hazine’ye rapor olarak sunduk. Trafik fiyatları sorunu yaşadığımız günlerde Hazine yetkilileri ile rakamlarımızın uyuşmadığını görüyorduk. Zaten tavan fiyat uygulaması da bu sebeple yürürlüğe girmişti. Tüm verileri bağımsız bir aktüeryal danışmanlık şirketine sunduk. Çıkan raporu da Hazine’ye ilettik. Raporu Hazine de inceliyor ve olumlu bakıldığını duyuyoruz. Bu raporların ışığında yeniden bir düzenleme yapılmasını ve ilk fırsatta tekrar serbest piyasa koşullarına geçilmesini bekliyoruz.”
Yarışı teknolojiyi iyi kullanan kazanacak
Sabancı Holding Sigorta Grubu’nun 2017 yılının değerlendirildiği, 2018 beklentilerinin paylaşıldığı, Türkiye ve dünya sigorta verilerinin aktarıldığı toplantı, Sabancı Holding Sigorta Grup Başkanı Haluk Dinçer’in ev sahipliğinde, Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen ve AvivaSA Genel Müdürü Fırat Kuruca’nın katılımıyla gerçekleşti.
Yeni nesil sigortacılığa odaklandıklarını belirten Haluk Dinçer, hayat ve hayat dışında rekabet eden yaklaşık 60 şirketten yarışı, müşteriye odaklanan, en iyi deneyimi sunanın ve teknolojiyi en iyi kullananın kazanacağını ifade etti. Dinçer, şunları söyledi: “Yaşamın her alanında takip edilmesi giderek zorlaşan bir değişim var. Teknolojinin liderlik ettiği bu değişim yeni bir dünya yaratırken, ihtiyaçlar ve riskler de bu değişimin en önemli parçalarından biri haline geliyor. Her sektörde olduğu gibi, sigorta sektöründe de başarı, yeni dünyanın, yeni nesillerinin ihtiyaçlarını doğru okumaktan geçiyor. Bunun için sigorta sektöründe de yenilikçi yaklaşımımızı yarının ürünlerini şimdiden geliştirmek için kullanıyoruz.”
2018’de pazar payımızı artıracağız
Toplantıda konuşan Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, 2018 yılında karlı büyümeye devam edeceklerini ve Pazar paylarını arttıracaklarına dikkat çekti. 2017 yılının Aksigorta için hamle yılı olduğunu 2018 yılına çok güçlü başladıklarını dile getiren Gülen, “Şirketimizin piyasa değeri 2017 yılı sonunda 1 milyar TL’nin üzerine çıktı. Fon büyüklüğümüz yüzde 35 artışla 1.2 milyar TL’den 1.5 milyar seviyesine yükseldi. 2018 yılında da kolay, yalın ve erişilebilir sigortacılık vizyonu ile kalıcı üstünlük sağlayan sigorta şirketi olacağız. İnsan odaklı stratejimiz ile hissedar, müşterilerimiz ve çalışanlarımızla değer yaratacağız” dedi.
Yabancı şirketlere örnek olduk
Yeni nesil sigorta anlayışının merkezine inovasyon ve teknolojiyi yerleştirdiklerini belirten Gülen, müşteri odaklılığın, inovasyonun, analitik, dijital ve yeni teknolojilerin önümüzdeki dönem için öncelikli yatırım alanları olacağını söyledi.
Müşteri ve dağıtım kanallarının gözünde sektörü ve sigortacılığı anlayarak yenilikçi fikirlerle fark yaratacaklarını ifade eden Uğur Gülen, bu amaçla Aksigorta İnovasyon Platformu Pura’yı kurduklarını, 2018 yılı sonunda 200’e yakın Aksigorta çalışanının yenilikçi fikrin nasıl bulunacağı konusunda uzmanlaşacağını söyledi. Uğur Gülen, şunları söyledi: “Teknolojide yaşanan değişim kendi döngüsünde de sınırlı kalmayıp tüketici / müşteri alışkanlıklarının da farklılaşmasını sağlıyor. Biz de Aksigorta olarak, bu noktada Insurtech’lerleiş birliği yapmaya ve start-up projelerine ağırlık vermeye başlayacağız. 2018 yılında Aksigorta’yı start-up dostu bir şirket haline getireceğiz. Bu yıl Insurtechodaklı bir silikon vadisi turu yapacağız. Bu turda Insurtech’lerle bir araya geleceğiz ve iş birliği fırsatlarını sorgulayacağız. Aynı zamanda hem Insurtech’ler hem büyük start-up’lar hem de Üniversite MBA programındaki dersleri içeren temaslarımız olacak. Insurtech’ler ve start-up’larla yeniden tanımlanan yeni dünyada; dijital dönüşüme ayak uydurmak için Aksigorta Akademisi’nde hem çalışanlarımıza hem de acentelerimiz başta olmak üzere tüm paydaşlarımıza yönelik kapsamlı bir eğitim akademisi planlıyoruz.”
2018’de de sektör lideri olacağız
AvivaSA Genel Müdürü Fırat Kuruca, “2017 yılında, 15,2 milyar TL fon büyüklüğü, yüzde 19,5 pazar payı ve 900 bin BES katılımcı sayısı ve toplamda 2 milyonu aşkın müşterimizle 2015 yılında elde ettiğimiz sektör liderliğimizi devam ettirdik. 2018 yılını da sektör lideri olarak kapatmayı hedefliyoruz” dedi. Geleceği, “Müşteri Odaklılık” ve “Dijitalleşme” olgularının şekillendireceğini belirten Fırat Kuruca, 50-99 ve 10-49 çalışanı olan işverenlerin Otomatik Katılım Sistemi ile 2018 yılında yaklaşık 4 milyon yeni katılımcı ve 220 bin işverenin sisteme dahil olacağını, bu nedenle dijitalleşmenin öneminin daha da hayati hale geleceğini söyledi. Dijitalleşme konusunda en verimli yatırımları yapmış şirketlerin bu süreçte öne çıkacağının altını çizen Fırat Kuruca, AvivaSAolarak bu sürece hazır olduklarını söyledi.
“Bi’tıkla Kurumsal ve Bireysel” internet şubelerinin dijital kanallar konusunda en önemli iki uygulamaları olduğunu vurgulayan Fırat Kuruca, Otomatik Katılım sürecinde işverenlerin ve çalışanların işlemlerini hızlı ve kolaylıkla gerçekleştirebilmelerini hedeflediklerini belirtti. Fırat Kuruca, “Bunun yanı sıra işverenlerin hızlı ve zahmetsiz bir şekilde otomatik katılım sistemine dahil olabilmelerini sağlamak amacıyla kurumsal web sitemiz üzerinden onlineplatformumuzu müşterilerimizin kullanımına sunduk. Firma yetkilileri, herhangi bir satış danışmanına ihtiyaç duymadan teklif alıp, otomatik katılım ve sözleşme süreçlerini kolayca tamamlayabiliyorlar” dedi.
‘Robot Dönüşüm Projesi’ ile 196 milyon TL prim üretti
Geçen yılın başında hayata geçirdikleri ve bir yıldır tanımlı işlerde başarıyla uyguladıkları Robot Dönüşüm Projesi / Robot Süreç Otomasyonu (RPA) ile 196 milyon TL prim ürettiklerini, 350 bin işlem gerçekleştirdiklerini belirten Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, şunları söyledi: “Sanal çalışanlar, normal çalışanlara oranla 6 kat daha fazla ve yüzde 50 daha hızlı çalışabiliyor. Projemiz yabancı şirketlere de ilham kaynağı oldu. Uzak Doğulu sigorta şirketi Etiqa’yabu proje ile ilgili eğitimler verdik. Etiqa’nın iş süreçlerinde 20 dakikalık işlem 3 dakikaya düştü. Robot teknolojimiz IDC ve Gartner gibi prestijli kurumlar tarafından ödüle layık görüldü. 2018 yılında yapay zeka teknolojisini kullanarak, Aksigorta Dijital Asistan (ADA) ile müşterilerimizin ihtiyaçlarını 7/24 karşılayacağız”.
Karlı büyümemiz devam edecek
Sabancı Holding Sigorta Grubu olarak başarılı bir yılı geride bıraktıklarını belirten Haluk Dinçer, elementer sigorta pazarında Aksigorta’nın 2017’de yüzde 39 büyüyerek 2,6 milyar TL prime, AvivaSA’nın hayat sigortası pazarında yüzde 51 büyüme ile 461 milyon TL prime, Bireysel Emeklilik’teki fon büyüklüğünün ise yüzde 29 artışla 15,2 milyar TL’ye ulaştığını söyledi.
İki şirketin de 2017’de yüksek bir karlılık elde ettiğine değinen Haluk Dinçer, 2018 hedeflerini şöyle sıraladı: “2017 yılında Aksigorta yüzde 94 büyüme elde ederek 137 milyon TL, AvivaSA ise yüzde 38 büyüme ile 145 milyon TL UFRS bazlı net kar elde etti. 2018 yılında da Aksigorta’da yüzde 25-30 prim artışı, AvivaSA’da hayat sigortalarında sektörün üzerinde büyüme, BES fon büyüklüğünde ise liderliğimizi pekiştirmeyi hedefliyoruz. Sürdürülebilir karlı büyümeye, %25-30 seviyesinde öz kaynak verimliliğine devam edeceğimize inanıyoruz”.
Türkiye’de sigorta pazarının büyüklüğü 16 milyar dolar
Sektörün dünya pazarında 4,7 trilyon dolarlık prim üretimi olduğunu belirten Haluk Dinçer, Avrupa pazarının 1,5 trilyon dolar, Türkiye pazarının ise 13 milyar dolar olduğunu söyledi. Avrupa’da 1620 dolar olan kişi başı prim üretiminin Türkiye’de 164 dolar olduğunun altını çizen haluk Dinçer, şöyle devam etti: “Gidecek çok yolumuz var. Türkiye büyüdükçe sigorta sektörü daha hızlı büyüyecek. Son beş yılda pazarın büyüme trendinde olduğunu görüyoruz. Elementer sigorta pazarı yıllık ortalama yüzde 18, hayat sigortası pazarı yıllık ortalama 23, BES fonları yıllık ortalama yüzde 31 büyüdü. Sigorta sektörü Türkiye’nin 1,5-2 katı hızla büyüyor.”
Türkiye’de farklı alanlardaki sigortalılık oranlarına da değinen Dinçer, zorunlu deprem sigortalılık oranının yüzde 47, zorunlu trafik sigortalılık oranının yüzde 78, kasko penetrasyonunun yüzde 27, sağlık sigortası penetrasyonunun yüzde 4 olduğunu hatırlattı. BES katılımcı oranının yüzde 12 olduğunu belirten Haluk Dinçer, şunları söyledi: “Teknolojinin ivmelenmesiyle birlikte sigortacılıkta da yeni riskler ortaya çıkıyor. Siber risk sigortaları dünyada 5 milyar dolarlık bir pazara ulaştı, fikri mülkiyet, veri tabanları, dijital ağlar/platformlar, maddi olmayan, duran varlıklar ve global ısınma yeni riskler. İklim bağlantılı hasarlar geçen yıl dünyada 300 milyar dolardı. Ülkemizde geçen yıl Temmuz ayında İstanbul’da yaşanan sel ve dolu hasarı 650 milyon TL’yi buldu.”