5 Aralık 2025, Cuma
spot_img

Yapay zekâ sektörde verimliliği artırır, ancak insanın yerini alamaz!

4’üncü Uluslararası Sigorta Zirvesi’nin 2’nci gününde yapay zekânın sigorta sektörü üzerindeki etkileri masaya yatırılırken, Zirveye katılan uzmanlar; “Sektörde verimliliği artıran yapay zekâ, insanın yerini alamaz, her zaman bir insan dokunuşuna ihtiyaç var” düşüncesinde birleşti.

ALP SÜER/SİGORTAMEDYA ÖZEL

Bu yıl 4’üncüsü düzenlenen Uluslararası Sigorta Zirvesi’nin teması da son günlerde çok moda olan dijital gelecek ve ‘yapay zekâ’ydı.  Yapay zekânın şirketlere ve pek çok sektöre katkı yaptığı hatta, bireylerin de yaşamını kolaylaştırdığı gerçek. Bununla birlikte çoğumuzun sorduğu temel soru da şu “Yapay zekâ insanın yerini alır mı?” İşte bu sorunun yanıtı, İstanbul Swissotel Bosphorus’ta düzenlenen Uluslararası Sigorta Zirvesi’nin 2’nci gününde Zirveye katılanlar tarafından verilmeye çalışıldı. Yapay zekânın sigorta sektörüne etkilerini farklı yönlerden ele alan sigortacılar şu noktada birleşti: “Yapay zekâ ile sektörde verimlilik artar, ancak insanın yerini alamaz!”

Zirvenin 2’nci gününde açılış konuşmalarını Sigorta Tatbikatçıları Derneği (STD) Başkanı Fahri Altıngöz, Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Başkan Yardımcısı Ahmet Yaşar ve Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) Başkan Yardımcısı Emine Feray Sezgin yaptı. Konferansın önemine değinen Sigorta Tatbikatçıları Derneği Başkanı Fahri Altıngöz, ulusal ve global piyasalardan sektörün önde gelen temsilcilerini İstanbul’da bir araya getirmekten duydukları memnuniyeti dile getirdi. “Zirvemizin teması olan ‘Dijital Gelecek’, sadece tartışma konusu değil, her gün karşılaştığımız bir gerçek. İnovasyonun hızı, iş birliklerini ve ortak vizyon geliştirmeyi zorunlu kılıyor” diyen Altıngöz, sektörün geleceğini şekillendiren bu buluşmanın kalıcı iş birliklerine vesile olacağını belirtti.

Yapay zekânın sigorta sektörüne katkısı çok

Zirvenin 2’nci günündeki açılış konuşmalarının ardından, ilk oturum, “Sigorta Sektöründe Dijital Dönüşüm: Yeni Teknolojilerin Etkileri, Üretken Yapay Zekâ ve Sigortacıların Karşılaştıkları Zorluklar” adıyla düzenlendi. Dili oldukça teknik olan oturumda konuşan uzmanları zaman zaman anlamakta zorlansam da şunları bir kenara not ettim: Yapay zeka, sigofrta sektöründe verimliliği artırıyor, müşteri davranışlarının analizi, underwriting, hasar yönetimi vb. konularda sektöre inanılmaz katkılar sağlıyor.

Moderatörlüğünü AM Best’in Orta Doğu, Kuzey Afrika, Güney ve Orta Asya Genel Müdürü Vasilis Katsipis’in yaptığı ilk oturumda konuşan Swiss Re Türkiye Senior Underwriteri Arnaud R. Kopp, yapay zekânın underwritinge katkılarını dile getirdi. Sigortacılıkta insanların etkileşiminin de önemini vurgulayan Kopp, “Sektörde köşe taşı insan etkileşimi. İster sigortacı ister broker, reasürör olun insanlar arasındaki etkileşim çok önemli” dedi. Kopp bununla birlikte yapay zekanın, sektörü geliştireceği ve büyüteceğini sözlerine ekledi.

Yapay zekânın sezgisi yok

Yine oturumda söz alan ve yapay zekanın sektöre katkılarına değinen Scor CE Yönetim Kurulu Üyesi Marc Büker’in “Yapay zekânın sezgisi yok. İnsan dokunuşuna ihtiyaç var” sözleri de salondaki katılımcıların ilgisini çekti. 2’inci oturuma bir sunum yapan Munich Re Parametrik NatCat Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölge Direktörü Kristian Mangold da izleyicileri ‘parametrik sigortalar” hakkında bilgilendirdi. Avrupa Hasar Karşılıyıcıları Federasyonu Başkanı Stavros Dimopoulos da 6 yaşında yanan bir fabrikada hasarı soruşturmak için görevli babası ile birlikte yaşadığı deneyimin ileride hasar departmanında görev yapmasında etkili olduğunu söyledi. Buradan yola çıkarak; sigortacılığın bir toplum için önemine vurgulayan Dimopoulos “Çok şanslı insanlarız. Bireylere ve organziyonlarını devam ettirmeleri için firmalara yardım eli uzatıyoruz” dedi. 

Reasürans fiyatları düşecek

Zirvede açılış konuşmalarından önce bir sunum yapan Guy Carpenter Küresel Müşteriler Başkanı Charles Whitmore reasürans piyasalarının seyri ile ilgili bilgi verdi. Etkinlik sırasında da sohbet etme fırsatı bulduğum Whitmore ülkemizde özellikle Kahramanmaraş merkezli depremler sonra sık sık gündeme gelen reasürans fiyatları konusunda biraz da yüreklere su serpti. Reasürans fiyatlarının, kapasite fazlalığı nedeni ile 2026 yılında da düşeceğini tahmin eden Whitmore yüzde kaç oranında bir düşüş yaşanacağı konusunda tahmin yapmanın ise zor olduğunu söyledi. 

Zirvenin 2’nci günü, “InsurTech ve Dijital Dönüşüm: Sigortacılıkta Yapay Zekâ, Makine Öğrenmesi ve Tahmine Dayalı Analitiğin Rolü” ile “Embedded Insurance Çağı: Son Teknolojilerle Gelen Sessiz Devrim”adlı 2 oturumıun ardından tamamlandı.

SEDDK Başkan Yardımcısı Emine Feray Sezgin:

Dijitalleşme sigortacılıkta köklü bir dönüşüm yarattı

Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) Başkan Yardımcısı Emine Feray Sezgin, konferansın açılışında yaptığı konuşmasında dijitalleşmenin sigortacılık değer zincirinin hemen her aşamasında köklü bir dönüşüm yarattığını vurguladı. Sezgin, İş yazımından hasar süreçlerine, müşteri ilişkilerinden sigorta sahteciliklerinin önlenmesine kadar artık her noktada dijital araçların etkisini görüyoruz. Bu dönüşüm, sadece bir verimlilik artışı değil; aynı zamanda sigortacılığın işleyiş mantığını, ürün tasarımını ve risk yönetimini kökten değiştiren bir devrimdir” dedi. Büyük veri, bulut bilişim, nesnelerin interneti, blok zincir ve yapay zekâ gibi teknolojilerin sektör için stratejik önem taşıdığını belirten Sezgin, şunları ekledi: “Riskin doğru fiyatlanması, sigortacılığın tarih boyunca en temel dayanağı olmuştur. Ancak bugün, geçmiş istatistiklerin ötesine geçerek gerçek zamanlı veri akışı, gelişmiş analitik yöntemler ve yapay zekâ algoritmalarıyla çok daha hassas ve adil fiyatlamalar yapılabilmektedir. Özellikle reasürans fiyatlamasında yapay zekânın sunduğu imkânlar, doğruluk ve hız kazandırarak belirsizlikleri azaltmakta, sermayenin daha etkin kullanılmasına ve portföy optimizasyonuna olanak tanımaktadır.”

TSB Başkan Yardımcısı Ahmet Yaşar:

Hasar ödeyenden risk önleyen sigortacılığa geçiş yapacağız

Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Başkan Yardımcısı Ahmet Yaşar, Türkiye sigorta sektörünün ulaştığı büyüklüğü ve geleceğe yönelik hedeflerini kapsamlı bir şekilde ortaya koydu. Yaşar’ın verdiği bilgilere göre, 2025 sonu itibarıyla sektör 1,2 trilyon TL prim üretimine ulaşacak. Şu anda ekonomiye 2,4 trilyon TL fon sağlayan sektör, 2024 itibarıyla sigortalılara 339 milyar TL tazminat ödedi. Küresel ölçekte dünya prim üretiminin 7,2 trilyon dolar seviyesinde olduğunu, Türkiye’nin payının ise yalnızca yüzde 0,45 olduğunu vurgulayan Yaşar, “Bu oranın düşük görünmesi, aynı zamanda büyük bir fırsat alanına işaret ediyor. Çünkü ülkemizin önünde değerlendirilmemiş, devasa bir büyüme potansiyeli var” ifadelerini kullandı. 2030 vizyonunu paylaşan Yaşar, yüzde 4,7 penetrasyon oranı (2024 sonu itibarı ile yüzde 2,48) ve 44,3 milyar dolar prim üretimi hedeflediklerin söyledi.  Türkiye sigorta sektörünü dünyanın en büyük 10 pazarı arasına taşımayı hedeflediklerini vurgulayan Yaşar, “Misyonumuz, hasar ödeyen sigortacılıktan, risk önleyen sigortacılığa geçiş yapmak. Bu dönüşüm, sadece sektöre değil, tüm topluma fayda sağlayacak” dedi. Yeni ürünlerle daha geniş kitlelere ulaşmayı hedeflediklerini kaydeden Yaşar, parametrik sigortalar, mikro sigorta, gömülü sigortacılık ve siber güvenlik çözümleri gibi yenilikçi uygulamaların önümüzdeki dönemde yaygınlaşacağını ifade etti. “

Yapay zekâ insanın yerini almaz, son dokunuşu yine insan yapar

“Sigorta Sektöründe Dijital Dönüşüm: Yeni Teknolojilerin Etkileri, Üretken Yapay Zeka ve Sigortacıların Karşılaştıkları Zorluklar” adıyla düzenlenen oturumda söz alan Neova Sigorta Genel Müdürü Neslihan Neciboğlu da  sunumunda ‘siber sigortalar hakkında katılımcıları bilgilendirdi. Dünyada her 39 saniyede 1 siber atağın yaşandığını vurgulayan Neciboğlu, siber ataklardan korunma konusunda siber sigortaların önemine vurgu yaptı.  Dünyada da siber sigortaların büyümeye devem ettiğini belirten Neciboğlu, siber sigortaların küresel ölçekte prim üretimin 2025 sonu itibarı ile 10 trilyon dolara doğru gittiğini ifade etti. İlk oturumdan sonra ayaküstü sohbet ettiğim Neciboğlu, “Yapay zekâ insanın yerini alabilir mi?” sorumu, “Bence almayacak. Sadece sigorta sektörü değil tüm sektörler için aynı şeyi düşünüyorum. Mutlaka hibrit bir sistem olacak. Son dokunuşları insan yapacak. Bununla birlikte çalışan insanların görev ve sorumlulukları değişecek. Yapay zekâ hem insanların hem şirketlerin hayatını kolaylaştırıcı bir etki yapacak.”

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER