Lloyd’s List’in “Dünyanın En Fazla Konteyner Elleçleyen 100 Limanı” listesine bu yıl beş Türk limanı girdi. IBS Sigorta ve Reasürans Brokerliği CEO’su Murat Çiftçi, artan konteyner hacminin limanlarda risk yönetimi ve reasürans kapasitesi ihtiyacını artırdığını belirterek, “Bu büyümeyi güvence altına almak için liman otoriteleriyle yakın çalışıyoruz” dedi.
İngiltere merkezli denizcilik yayını Lloyd’s List, 2025 yılına ait “Dünyanın En Fazla Konteyner Elleçleyen 100 Limanı” raporunu açıkladı. Türkiye, bu yıl listeye beş limanla girerek dikkat çekti.
Raporun 2024 yılı verilerine göre; Ambarlı Limanı 72. sırada, Kocaeli Limanı 86. sırada, ilk kez listeye giren Aliağa Limanı 91. sırada, Tekirdağ Limanı 94. sırada ve Mersin Limanı 98. sırada yer aldı. Türkiye genelinde 2024 yılında toplam 13,5 milyon TEU konteyner elleçlenirken, bu hacmin yüzde 84,1’i (11,4 milyon TEU) söz konusu beş liman tarafından gerçekleştirildi. Özellikle Aliağa Limanı’ndaki yüzde 33,6’lık büyüme, yıllık hacmi 1,6 milyondan 2,1 milyona taşıdı.
“Türk limanları küresel rekabette güçleniyor”
Gelişmeleri değerlendiren IBS Sigorta ve Reasürans Brokerliği CEO’su Murat Çiftçi, şu ifadeleri kullandı: “Türkiye’nin beş limanla dünya sıralamasına girmesi, ülkemizin deniz ticaretindeki stratejik gücünü ortaya koyuyor. Özellikle Aliağa’daki hızlı büyüme, yatırımların meyvesini verdiğini ve Türk limanlarının küresel rekabette daha üst sıralara çıkabileceğini gösteriyor. Ancak bu büyüme yalnızca lojistik açıdan değil; risk yönetimi ve sigortacılık boyutuyla da kritik. Artan konteyner hacmi, limanların operasyonel risklerini, sorumluluk sigortası ihtiyaçlarını ve reasürans kapasitesi gerekliliklerini artırıyor. Biz de IBS olarak liman otoriteleri ve lojistik şirketleriyle iş birliği yaparak bu büyümeyi güvence altına alıyoruz.”
Artan risklere özel çözümler
Çiftçi, denizcilikteki büyümenin yeni sigorta ihtiyaçlarını beraberinde getirdiğine işaret ederek “IBS olarak, limanların artan operasyonel yükünü karşılamak üzere özelleştirilmiş sorumluluk sigortaları, küresel reasürans piyasaları üzerinden kapasite çözümleri ve konteyner ile yük sahiplerine yönelik dijital risk ve siber güvenlik teminatları sunuyoruz. Deniz ticaretindeki gelişmeler, daha karmaşık risk yapıları doğuruyor. Bizim amacımız, limanlarımızın yalnızca kapasite açısından değil; risk yönetimi ve sigorta güvenceleriyle de dünya liginde rekabet edebilir seviyeye ulaşmasına katkı sağlamak. Böylece Türkiye’nin dış ticaret hacminin sürdürülebilir büyümesine destek veriyoruz.”
Çiftçi ayrıca, Türkiye’nin küresel deniz ticaretinde artan rolünün lojistik ve taşımacılık sektörüne yeni iş birlikleri kazandırdığına dikkat çekerek, “IBS, uluslararası broker ağları ve reasürans piyasalarındaki güçlü konumuyla Türk limanlarının küresel rekabette güvenle büyümesine katkı sağlamaya devam edecek” dedi.


